کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طرح «تخفیف فصلی» چگونه جای خود را به «سامانه خرید از کتابفروشی» داد؟

فارس , 2 آذر 1401 ساعت 9:16

طرح «تخفیف فصلی» خرید از کتابفروشی‌ها چندسالی است که برگزار می‌شد اما امسال جای خود را برای همیشه به طرح «سامانه خرید از کتابفروشی» داد که نارضایتی‌هایی را از سوی کتابفروشان به همراه داشت.


 از چند سال گذشته طرحی با عنوان «تخفیف فصلی» به راه افتاد. در این طرح به هر کتابفروشی از سوی خانه کتاب اعتباری برحسب شناختی که از ظرفیت و تراکنش مجموعه داشت، تعلق می‌گرفت و این فروشگاه به اندازه اعتباری که دریافت کرده بود، موظف بود به ازای هر یک کد ملی ۲۰ یا ۲۵ درصد تخفیف که در دوره‌هایی متفاوت بود تا سقف ۲۵۰ هزار تومان تخفیف بدهد. این طرح فقط برای فروش حضوری بود، اما از طریق فضای مجازی هم مخاطبان می‌توانستند از آن استفاده کنند.

 
 
حاشیه‌هایی در طرح تخفیف فصلی هم وجود داشت!
 
در دوره‌هایی که طرح تخفیف فصلی برگزار شد، حاشیه‌های متفاوتی چون نبود عدالت در تخصیص اعتبار به کتابفروشی‌ها از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران و سوء استفاده برخی از کتابفروشان از خلاءهای موجود در این طرح می‌توان به صورت کلی نام برد که همین خلاءها را نیز می‌توانست پُر کرد. البته طرح‌ تخفیف فصلی کمک بسیار خوبی برای صنف کتابفروشان در ایام کرونا بود.
 
طرح تخفیف فصلی دیگر برگزار نمی‌شود
 
طرح تخفیف فصلی در تابستان امسال برگزار نشد و جای خود را به «سامانه خرید از کتابفروشی» داد که خانه کتاب ایجاد کرده است. سامانه فروش کتاب به‌عنوان بستری در چرخه فروش کتاب راه‌اندازی شده و کتابفروشی‌های متقاضی فعالیت در این سامانه می‌توانند با مراجعه به نشانی v.ketab.ir نسبت به ثبت‌نام در این سامانه اقدام کنند.
 
این سامانه با اهدافی از جمله تقویت اقتصاد صنعت نشر کتاب در کشور و بهینه‌سازی کارکرد اجزای این صنعت، تقویت و اصلاح حلقه توزیع و فروش کتاب در کشور، تسهیل در دسترسی به کتاب، حمایت از کتابفروشی‌های سراسر کشور و ایجاد فرصت برابر در بین کتابفروشی‌ها، راه‌اندازی شده است.
 
 
 
چرا بعضی کتابفروشی‌ها در طرح  تخفیفی خانه کتاب شرکت نمی‌کنند
 
همزمان با اطلاع‌رسانی‌ها درباره ایجاد سامانه‌ای برای خرید از کتابفروشی‌ها در مرداد ماه،‌ انتقاداتی نسبت به این موضوع و فروش آنلاین کتاب با بیان دلایلی از سوی جامعه کتابفروشان مطرح شد،‌ برخی در طرح ثبت نام کردند و برخی دیگر نیز از ثبت نام و یا ادامه انجام این طرح مخالفت کردند. عده‌ای از کتابفروشان با عنوان اینکه اگر طرح فصلی وزارت ارشاد صرفاً فروش مجازی باشد با هشتگ #در_طرح_تخفیفی_خانه_کتاب_شرکت_نمی_کنم نارضایتی خود را از این طرح اعلام کردند.
 
«سامانه خرید از کتابفروشی» از پنج شنبه ۲۶ آبان راه اندازی شد
 
این طرح از پنج شنبه ۲۶ آبان راه اندازی شده است و یارانه دولتی که وزارت فرهنگ و ارشاد تخصیص داده فقط از طریق خرید مجازی اتفاق می‌افتد که همین مسأله، انتقاد برخی از کتابفروشان را با عنوان اینکه دیگر مشتریان به کتابفروشی‌ها پا نخواهند گذاشت، به همراه داشت.
 
 
 
استقبال خوبی با گذشت ۵ روز از این طرح نشده است
 
کتابفروشی‌هایی چون به‌نشر تهران، بین‌الملل و کیهان نیز تا به حال هیچگونه سفارشی را ثبت نکرده‌اند و تعدادی از فروشگاه‌ها چون پاتوق کتاب تهران سفارش‌هایی را ثبت کرده‌اند که مبلغ قابل توجهی در پنج روز بعداز افتتاح این طرح نیست. البته کتابفروشی‌هایی چون اسم انقلاب نیز در این طرح ثبت نام نکردند.
 
مشکلات این طرح را می‌توان در ۲ بعد تقسیم بندی کرد
 
مشکلات این طرح را می‌توان در ۲ بعد تقسیم بندی کرد. ابتدا باید از برخط نبودن اطلاعات کتابفروشی‌‌ها و خانه کتاب نام برد که مشکلاتی را به‌وجود آورده است البته این مسأله زیاد قابل توجه نیست و به مرور زمان براساس آزمون و خطا حل خواهد شد. اما مهم‌ترین ایرادی که از دید کتابفروشان بر این طرح وارد است، می‌توان از جایگزین کردن کتابفر‌وشی‌های مجازی به جای کتابفروشی‌های فیزیکی توسط خود خانه کتاب نام برد؛ چرا که استفاده از این طرح تخفیف فقط از طریق مجازی ممکن است و به صورت حضوری قابل اجرا نیست و همین امر بهترین روش برای دور کردن مشتری از فضای فیزیکی کتابفروشی‌هاست؛ البته برای کسانی که در مناطق محروم هستند و دسترسی به کتابفروشی‌ ندارند، امری پسندیده است.
 
نکته نهایی این‌که برای طرح «سامانه خرید از کتابفروشی» آن‌طور که شایسته است، بحث رسانه‌ای در نگرفته و در التهابات این روزهای کشور، کم‌تر کسی از چنین طرح مهمی خبر خوانده است.

 


کد مطلب: 297515

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/297515/طرح-تخفیف-فصلی-چگونه-جای-خود-سامانه-خرید-کتابفروشی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com