کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر انرژی عربستان: تصمیمی برای افزایش تولید نفت نداریم

تسنیم , 1 آذر 1401 ساعت 16:03

وزیر انرژی عربستان گزارش‌های اخیر در خصوص افزایش تولید نفت توسط ریاض و سایر تولیدکنندگان نفت را تکذیب کرد.


 

 
 شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان دوشنبه‌شب به‌صورت کامل گزارش‌های اخیر مبنی بر مذاکره عربستان با سایر تولیدکنندگان نفت برای افزایش تولید نفت را رد کرد.
عبدالعزیز بن سلمان اعلام کرد: گزارش‌های اخیر در خصوص بررسی افزایش 500 هزار بشکه‌ای به‌صورت روزانه میان عربستان و اوپک‌پلاس درست نیست.
وی در ادامه افزود: «معلوم است و بر کسی پوشیده نیست که اوپک‌پلاس هیچ تصمیمی را قبل از جلسات خود مطرح نمی‌کند».
وزیر انرژی عربستان تأکید کرد که تصمیم اخیر اوپک‌پلاس برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای تا پایان سال 2023 ادامه دارد.
این مقام سعودی تصریح کرد: در صورت نیاز به اقدامات بیشتر برای کاهش تولید برای بازگرداندن تعادل بین عرضه و تقاضای نفت، ما آمادگی کامل داریم که وارد عمل شویم.
از سوی دیگر «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات نیز اعلام کرد که هیچ نشستی با اعضای اوپک‌پلاس در خصوص کاهش تولید نفت وجود ندارد.
وی در ادامه تأکید کرد: تصمیم به کاهش 2 میلیون بشکه در روز که از سوی اوپک‌پلاس اتخاذ شد، تا پایان سال 2023 ادامه خواهد یافت.
سخنان عبدالعزیز بن سلمان و سهیل المزروعی درحالی مطرح می‌شود که پیش از این روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مدعی شده بود که نشست چهارم دسامبر اوپک‌پلاس موضوع افزایش تولید به‌میزان روزانه 500 هزار بشکه را مورد بررسی قرار خواهد داد.
 شیخ «سالم العبدالله الصباح» وزیر امور خارجه کویت گفت که تصمیم ائتلاف اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت در سپتامبر گذشته، حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین نیست، بلکه به‌منظور حمایت از ثبات بازار است.

در تاریخ 5 اکتبر در سی‌وسومین اجلاس وزارتی کشور‌های عضو اوپک و غیر اوپک موسوم به اوپک‌پلاس که در دبیرخانه اوپک در وین برگزار شد، وزرای نفت و انرژی برای کاهش 2 میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند. مطابق این توافق مقرر شد روزانه 2 میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار شود، سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به‌نفع روسیه در جنگ اوکراین تمام خواهد شد.
به‌دنبال این تصمیم نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا خواستار توقف فروش سلاح نظامی به عربستان شدند. «جو بایدن» نیز در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال پیشتر گزارش داد مقام‌های آمریکایی قبل از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت با عربستان سعودی و سایر متحدان عربی خود تماس گرفته خواستار آن شدند که تصمیم‌گیری در این خصوص را فقط برای یک ماه دیگر عقب بیندازند، اما پاسخ این کشورها به درخواست آمریکا منفی بوده است.
مقام‌های آمریکایی به طرف‌های سعودی اعلام کردند که کاهش تولید نفت به‌عنوان تصمیم عربستان برای همسویی با روسیه در جنگ اوکراین دیده خواهد شد و این‌که انجام چنین اقدامی باعث کاهش حمایت واشنگتن از ریاض خواهد شد.
به‌نظر می‌رسد که تصمیم جدید اوپک‌پلاس، شکاف‌های میان واشنگتن و ریاض را بیشتر از پیش کرده است. روابط دو کشور پیش از این به‌دلیل مسائل مربوط به حوادث 11 سپتامبر، ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و جنگ یمن دچار تنش‌هایی شده بود.
اغلب حامیان «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز در شبکه‌های اجتماعی تصمیم برای کاهش تولید نفت را در چارچوب باج‌خواهی از دولت جو بایدن تعبیر کردند.


کد مطلب: 297505

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/297505/وزیر-انرژی-عربستان-تصمیمی-افزایش-تولید-نفت-نداریم

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com