تاریخ انتشارسه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
plusresetminus
در روز دوم جام جهانی، طارمی تاریخ‌ساز شد و دروازه‌بان هلند داستانی شگفت‌انگیز آفرید.
۰
کد مطلب : ۲۹۷۴۸۶
از تاریخ‌سازی طارمی تا دروازه‌بانی که ناامید نشد/ پسر یاد پدر را زنده کرد
در روز دوم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ۳ بازی برگزار شد که در مهمترین آن‌ها تیم ملی کشورمان در گام نخست مقابل انگلیس ناکام ماند. هلند در دقایق پایانی از سد سنگال گذشت و گرت بیل یک امتیاز از آمریکا گرفت تا به شاگردان کی‌روش هدیه ارائه کند.
در این گزارش می‌خواهیم با نگاهی متفاوت به بازی‌های امروز جام جهانی بپردازیم:
 انگلیس – ایران؛ از طارمی تاریخ‌ساز تا پسری طلایی به نام «ساکا»
بوکایو ساکا، ستاره انگلیس در بازی ایران بود. بازیکنی که پس از خراب کردن پنالتی مقابل ایتالیا در یورو ۲۰۲۰ با انواع و اقسام توهین‌های نژادپرستی روبه‌رو شده بود، امروز قهرمان سه‌شیر نام گرفت. او در اولین بازی خود در جام جهانی با سن ۲۱ سال توانست ۲ گل بزند و نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد.
ساکا
علاوه بر ساکا، جک گریلیش و جود بلینگهام نیز بازیکنانی از انگلیس بودند که در اولین بازی خود در جام جهانی گلزنی کردند تا شروعی خوب در این رقابت داشته باشند.
نکته خوب برای کشورمان تاریخ‌سازی مهدی طارمی بود. بازیکنی که برای اولین بار توانست برای ایران در یک بازی ۲ گل بزند. او همچنین عنوان دیرترین گل تاریخ جام جهانی را نیز به نام خود زد و توانست با اینکه تیم ملی نتیجه‌ای مطلوب کسب نکرده، ولی با تمجید پرتغالی‌ها روبه‌رو شود.
مهدی طارمی
گل او طارمی با ضربه‌ای دیدنی مقابل انگلیس به سوژه پرتغالی‌ها و کاربران توییتری بدل شد و بسیاری از فرصت‌طلبی او صحبت کردند.
نکته دیگر این مسابقه کار تحسین‌برانگیز جک گریلیش پس از گلزنی بود. او پیش از جام جهانی به یک هوادار ۱۱ ساله فلج مغزی قول داده بود که اگر در جام جهانی گلزنی کند به شیوه او شادی کند که همین کار را در دیدار مقابل ایران انجام داد تا به قولش وفا کند.
 سنگال – هلند؛ پسری که ناامید نشد و قهرمان کشورش نام گرفت
بی‌شک مرد این بازی «کودی گاکپو» بود. بازیکنی که با درخشش در پی‌اس‌وی آیندهوون ذهن‌ها را به سمت خود متمرکز کرده بود، فان‌خال را مجاب کرد تا به ترکیب اصلی هلند راه یابد. او جواب اطمینان سرمربی‌اش را به خوبی داد و مورد توجه فان‌خال نیز قرار گرفت.
کودی گاکپو
کودی گاکپو نیز جز کسانی بود که در اولین بازی خود در جام جهانی گل می‌زند و شروعی جذاب در این رقابت دارد.
از تیم ملی سنگال نیز می‌توان به نبود قدرت کافی در خط تهاجمی با مصدومیت مانه اشاره کرد. بازیکنی که در بازی آخر بایرن مونیخ آسیب دید و حالا عصا به دست باید نمایش کشورش در قطر را تماشا کند.
در این مسابقه ادواردو مندی که در سال ۲۰۲۱ بهترین دروازه‌بان دنیا شناخته شد نیز سوژه رسانه‌ها شد. او در گل اول هلند مقصر اصلی بود و اشتباهی مرگبار در خروج از دروازه داشت.
در طرف دیگر اما، دروازه‌بان هلند مرد میدان نام گرفت. آندریس نوپرت که با تمجید فوق‌العاده فیفا روبه‌رو شد، دروازه‌بان ۲۸ ساله‌ای است که همیشه عنوان ذخیره را به دوش می‌کشید.
آندریس نوپرت
او که اکنون هینرفین هلند بازی می‌کند در بیشتر مواقع ذخیره بود. قرار بود به توصیه خانواده‌اش در سال ۲۰۲۰ از فوتبال خداحافظی کند، ولی ناامید نشد و به تلاش خود ادامه داد. با اینکه ۲ بار در طول زندگی‌اش بدون باشگاه مانده بود و هیچ تیمی نمی‌خواست او را داشته باشد، تسلیم نشد و برای آینده رویاپردازی کرد.
او امروز در دروازه هلند طوفان به پا کرد و نگذاشت تا موقعیت‌های سنگال به گل بدل شود و مهره اصلی فان‌خال در بازی اول نام گرفت.
 آمریکا - ولز؛ پسر مثل پدر
پس از ۶۴ سال ولز به جام جهانی رسیده بود و همین باعث شد تا نیمه اول اصلا نمایش خوبی نداشته باشد. با این حال در نیمه دوم با صحبت‌های سرمربی به بازی بازگشت و با فرماندهی «گرت بیل» یک امتیاز ارزشمند را کسب کرد.

بیل باز هم ناجی ولز شد و پس از بازی نیز عنوان کرد که این تیم انگیزه و توان یورو ۲۰۱۶ را دارد و می‌خواهد روبه جلو حرکت کند. ولز در یورو ۲۰۱۶ شاهکار به پا کرد و توانست به جمع ۴ تیم پایانی اروپا راه یابد.
از طرف دیگر نیز می‌توان به گلزنی «تیموتی وه‌آ» اشاره کرد. او مثل پدرش افتخار آفرین شد و نامش بر سر زبان‌ها قرار گرفت. «ژرژ وه‌آ» که عنوان تنها دارنده توپ طلا از قاره آفریقا را حمل می‌کند با درخشش پسرش دوباره نامش در رسانه‌ها چرخید. وه‌آ در اولین حضورش در جام جهانی با پیراهن آمریکا گلزنی کرد تا به جمع ۶ بازیکن روز گذشته قرار گیرد که در اولین حضور خود گلزنی کرده‌اند.

 
 
 
 
 
 
 
 
تبادل نظر
نام:
 
ایمیل:
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
 
* نظر:
 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین