کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اردوغان: روسیه به تعهداتش در سوریه عمل نکرده است

ایسنا , 1 آذر 1401 ساعت 12:19

رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی روسیه را به عمل نکردن به تعهداتش برای پاکسازی سوریه از گروه‌های مسلح طبق توافق امضا شده میان آنکارا و مسکو در سال ۲۰۱۹ متهم کرد.


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی در هواپیما طی بازگشت از قطر با اشاره به حملات روزهای اخیر کشورش به مناطق شمالی عراق و سوریه اظهار کرد: ما در سال ۲۰۱۹ با طرف روسی در سوچی توافقی امضا کردیم که طبق آن، آنها مسئول پاکسازی منطقه از وجود تروریست‌ها هستند.
وی گفت: متأسفانه، اگرچه ما بارها و بارها این مسئله را به آنها (مقامات روسیه) یادآوری کرده‌ایم، اما آنها این کار را نکرده و نمی‌کنند.
اردوغان تاکید کرد: ما گفتیم که ساکت نمی‌نشینیم و اگر آنها نتوانند این کار را انجام دهند، خودمان اقداماتی را علیه تروریست‌ها در سوریه انجام خواهیم داد. هیچ محدودیتی وجود ندارد و ادامه این روند در دستور کار قرار دارد، ما همه اقدامات لازم را در زمین و هوا انجام داده‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.
روسیه و ترکیه اکتبر ۲۰۱۹، یک پیش‌نویس توافق ۱۰ ماده‌ای را امضا کردند، این توافق مربوط به استقرار واحدهای پلیس نظامی روسیه در سمت سوریه از مرز مشترک با ترکیه است و هدف از آن تسهیل عقب نشینی گروه‌های کُرد و خارج کردن تسلیحات آنها تا ۳۰ کیلومتری مرز دو کشور بود.
طی چند روز اخیر حملات متقابلی میان ارتش ترکیه و گروه‌های کُرد مستقر در مناطق شمالی سوریه و عراق صورت گرفته است.
دولت ترکیه شبه‌نظامیان کرد را مسئول انفجار در خیابان استقلال استانبول در ۱۳ نوامبر می‌داند که منجر به کشته شدن شش تن و مجروح شدن بیش از ۸۰ تن شد. هیچ گروهی مسئولیت انفجار در این خیابان شلوغ را بر عهده نگرفته و گروه‌های کرد نیز دست داشتن در این انفجار را رد کرده‌اند. دولت ترکیه اما حزب کارگران کردستان را مسؤول این انفجار دانسته است.


کد مطلب: 297478

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/297478/اردوغان-روسیه-تعهداتش-سوریه-عمل-نکرده

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com