کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متقاضیان زراعت چوب در البرز نهال رایگان دریافت می‌کنند

ایسنا , 30 آبان 1401 ساعت 11:52

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: برای افرادی که متقاضی اجرای طرح زراعت چوب هستند تسهیلاتی در نظر گرفته شده که از جمله آن تحویل و واگذاری حداقل ۱۲۰۰ اصله نهال رایگان و استاندارد صنوبر به ازای هر هکتار عرصه است.


حامد فرضی  اظهار کرد: زراعت چوب یکی از اهداف و سیاست‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برای تأمین نیاز چوبی کشور به شمار می‌رود که در این زمینه کاشت گونه های چوبده صنوبر، گز شاهی و اکالیپتوس در اولویت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم اجرای این طرح، تأمین چوب مورد نیاز کشور از طریق صنایع مختلف چوبی است، افزود:  در گذشته چوب مورد نیاز کشور از طریق برداشت چوب از جنگل‌های تجاری شمال، واردات چوب و بخشی دیگر از طریق تولید چوب در مناطق شمالی کشور بوده که با اعمال ممنوعیت برداشت چوب از جنگل­های شمال به مدت حداقل ۱۰ سال، تولید نهال­های سریع الرشد چوبده و توسعه طرح ملی زراعت چوب در مناطق مختلف کشور در دستور کار قرار گرفته است.
این مسئول توضیح داد: به همین منظور اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اقدام به تولید بیش از ۲۰۰ هزار اصله نهال از گونه سریع الرشد صنوبر در نهالستان بزرگ کرج که به عنوان نهالستان مادری و یکی از بزرگترین نهالستان‌های جنگلی کشور نموده و آماده توزیع آن بین متقاضیان زراعت چوب است.
فرضی تاکید کرد: برای افرادی که متقاضی اجرای طرح زراعت چوب هستند تسهیلاتی در نظر گرفته شده که از جمله آن تحویل و واگذاری حداقل ۱۲۰۰ اصله نهال رایگان و استاندارد صنوبر به ازای هر هکتار عرصه است.
مدیرکل منابع طبیعی البرز ابراز کرد:  با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک در استان البرز و محدودیت منابع آبی موجود برای اجرای طرح ملی زراعت چوب، اولویت استفاده از آب‌های نامتعارف و پساب تصفیه شده است.
 وی اضافه کرد: به همین منظور دستگاه‌هایی که از سیستم تصفیه خانه فاضلاب بهره مند هستند در اولویت استفاده از این طرح قرار می‌گیرند.
این مسئول توضیح داد: بر اساس ابلاغ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و برش استانی طرح ملی زراعت چوب، در سال جاری ۲۰۰ هکتار از اراضی این استان به طرح زراعت چوب اختصاص می­یابد. این در حالی است که در طی دو سال گذشته بیش از ۳۰۰ هکتار از عرصه­های مستعد استان در قالب طرح ملی زراعت چوب صنوبرکاری شده است.
وی در پایان گفت: در استان البرز مدت زمان مناسب برای رشد درخت صنوبر و بهره برداری از چوب آن هفت سال بوده و در این مدت کارشناسان مربوطه نظرات فنی را در زمان­های کاشت، داشت و برداشت خواهند داشت.


کد مطلب: 297392

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/297392/متقاضیان-زراعت-چوب-البرز-نهال-رایگان-دریافت-می-کنند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com