تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
plusresetminus
حزب الله:شربت آموکسی‌سیلین، کوآموکسی‌کلاو، سفیکسیم، سرماخوردگی، آزیترومایسین، اسپری دکوسالین، شربت یا شیاف یا قطره استامینوفن، شربت بروفن، اسپری سالبوتامول، قرص یا شربت کوآموکسی، انسولین قلمی، سرم شست‌وشو یا تزریقی، اسپری قطره سدیم کلراید و... این‌ها تنها بخشی از داروهای مورد نیاز مردم است که این روزها در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود.
۰
کد مطلب : ۲۹۷۳۷۹
زخمِ کمبود دارو بر تنِ رنجور بیماران
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،وضعیت دارو این روزها به‌قدری بغرنج شده که به جای اینکه به پرسیم در حال حاضر چه کمبودهای دارویی وجود دارد، باید پرسید چه دارویی در داروخانه موجود است!
این روزها بیماران برای تهیه نسخه‌های خود با دو معضل بزرگ کمبود دارو و افزایش قیمت‌ها مواجه شده‌اند، درحالی‌که قرار بود بر اساس طرح دارویار، مسیر دسترسی بیماران به دارو تسهیل شود، اما در عمل خلاف آن اتفاق افتاد.
یک پزشک اطفال دراین‌باره به ایسنا می‌گوید: «هر دارویی برای کودکان می‌نویسیم، داروخانه برمی‌گردونه و میگه نیست! شربت آموکسی‌سیلین نیست، شربت کوآموکسی‌کلاو نیست، شربت سفیکسیم، سرماخوردگی، آزیترومایسین و اسپری دکوسالین و... نیست، پس برای بچه‌ها باید چیکار کنیم؟
کارمند یکی از داروخانه‌های اصفهان هم می‌گوید: هر روز با تعداد زیادی از بیماران مواجه میشیم که می‌پرسند شربت یا شیاف یا قطره استامینوفن، شربت بروفن، اسپری سالبوتامول، قرص یا شربت کوآموکسی، انسولین قلمی، سرم شست‌وشو یا تزریقی و اسپری قطره سدیم کلراید موجود دارید؟ و جواب ما خیر متأسفانه است. بابت هر یه جمله‌ خیر متأسفانه و دیدن ناامیدی بیمارا دلم می‌خواد زمین دهن باز کنه برم توش از خجالت، اینا فقط بخش کوچکی از کسری داروهای معمول داروخانه‌هاست.
مریم شهروندی که در حال خرید داروهای خود از یکی از داروخانه‌های خیابان آمادگاه است، می‌گوید: بحران دارو بحران حیات برای بیمارهاست، کسی هست که معنی این جمله رو بفهمه!؟ قیمت هر قلم انسولین آزاد و بدون بیمه ۳۵ هزار تومان بود، اما از دو هفته گذشته بعضی‌ها ۲۰۰ هزار تومان و بعضی ۱۲۰ هزار تومان شده است. نوورپید نیست تا با قیمت جدید بفروشند، توجئو هم با قیمت ۲۰۰ هزار تومانی سخت گیر میاد.
محمد بیمار دیابتی دیگر می‌گوید: نیمه شب زنگ می‌زنم به داروخانه‌های شبانه‌روزی تا ببینم انسولین دارن یا نه، انسولینم به زودی تموم میشه و پیدا نمیشه، ما بدون این دارو می‌میریم، کسی متوجه میشه؟ استرس نبودن انسولین برای یه دیابتی از صدبار مردن بدتره، مثل اینکه بگن اکسیژن بهتون نمی‌رسونیم. کی فکرشو می‌کرد این موقع سال دارو افزایش قیمت صد برابری داشته باشه!
وضعیت بی‌سابقه دارو
بهزاد ذوالفقاری، عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کمبود دارو در اصفهان، می‌گوید: وضعیت داروهای کمیاب بسیار بغرنج شده و در حقیقت باید بپرسیم درحالی‌که حاضر چه دارویی وجود دارد؟ وضعیت دارو اصلاً مساعد نیست و تأمین اغلب داروهای پرمصرف و کم‌مصرف دچار مشکل شده‌اند. شرایط به حدی بد شده که از اینکه بگوییم کدام دسته از داروها کمیاب شده، گذشته است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تأمین همه داروها دچار بحران شده، می‌افزاید: در گذشته می‌گفتیم یک روز سرم نیست، روز بعد آنتی‌بیوتیک یا داروی ضد سرطان و ... ، اما زمانی که شربت سرماخوردگی، شیاف استامینوفن و ... نیست، یعنی وضعیت بحرانی است.
عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان با اعلام اینکه مدیریت دارو باید در راستای تعقل و تجربه انجام شود، تصریح می‌کند: این اتفاقی که اکنون رخ داده در طول دهه‌های گذشته سابقه ندارد، دارویی‌هایی اکنون دچار بحران شده‌اند که سالیان سال در حال تولید بودند و اینکه اکنون به چنین وضعیتی دچار شدیم یعنی در توزیع و تولید دارو سوء تدبیر وجود داشته و کارها بدون فکر و اشکال انجام شده است.
وی ادامه می‌دهد: واردات فوریتی برای آنتی‌بیوتیک‌ها یا سرم‌ها جواب‌گو است و بحران را کم می‌کند، اما  همان واردات هم به‌اندازه‌ای نیست که همه مشکلات را حل کند. سیستم دارویی، سیستم سریعی نیست و اگر اکنون برای رفع کمبود برنامه‌ریزی شود، ۶ ماه دیگر می‌توانید انتظار داشته باشید که از بحران خارج شویم، مگر اینکه راه‌های میانبر بزنید که راه‌های میانبر هم عملاً به مردم آسیب می‌رساند.
تولید دارو به‌صرفه نیست
ذوالفقاری در خصوص وضعیت کارخانه‌های تولید کننده دارو نیز توضیح داد: می‌گویند کارخانه‌ها در حال تولید هستند، اما اخباری که می‌رسد این است که تولیدات داروهایی که برایشان به‌صرفه نیست را انجام نمی‌دهند و کمتر از آن چیزی که وظیفه‌شان هست تولید می‌کنند. در حال حاضر برنامه‌ریزی و مدیریت دارو دچار بحران شده است.
وی با اعلام اینکه اگر داروها کمیاب شده‌اند نباید بیشتر از قیمت مصوب به فروش برسند، توضیح می‌دهد: همه داروها بر اساس سیستم تیتک قیمت‌گذاری می‌شوند و قیمت‌ها در سطح کشوری یکسان است، اما ممکن است داروخانه‌های متخلفی هم وجود داشته باشد که سازمان غذا و دارو و نظام پزشکی با آن‌ها برخورد خواهد کرد. داروخانه‌هایی که داروهای قاچاق به فروش می‌رسانند هم استثنا هستند، بالاخره هر کجا متخلفی وجود دارد، اما این موارد به‌ندرت اتفاق می‌افتد.
علت گرانی دارو
عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان در پاسخ به اینکه آیا کمیابی داروها با افزایش قیمت‌ها مرتبط است؟ می‌گوید: اگر داروها گران شده‌اند به علت این است که همه هزینه‌ها افزایش پیدا کرده، زمانی که ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی را حذف می‌کنند و هزینه‌های پرسنل، آب، برق و هزینه‌های مالیات افزایش پیدا می‌کند، به‌تبع هزینه‌های دارو هم افزایش خواهد داشت.
وی با اشاره به اجرای طرح دارویار و پرداخت برخی افزایش قیمت‌ها از سوی داروخانه‌ها، تصریح می‌کند: بیمه‌ها هنوز به وظایفشان عمل نکرده‌اند، اما بیمارانی که تحت پوشش بیمه هستند برای تهیه نسخه خود مبلغ کمی را پرداخت می‌کنند. در حال حاضر مشکل این است که داروخانه‌ها به علت اینکه بیمه‌ها به وظایفشان عمل نمی‌کنند، نقدینگی ندارند و وقتی‌که داروخانه‌ها توان خرید دارو ندارند، به شرکت‌ها و تولیدکننده‌ها فشار وارد می‌شود.
فشار گرانی دارو به بیماران خاص
ذوالفقاری خاطرنشان می‌کند: افزایش قیمت‌ها برای افرادی که داروهای نسخه‌ای تهیه می‌کنند مشکل حادی نیست، اما عده‌ای هستند که نسخه آزاد تهیه می‌کنند و یا بعضی از بیماران خاص که داروهای آن‌ها بیمه نیست و فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌شود.
وی در خصوص توزیع برخی داروها در داروخانه هلال‌احمر نیز می‌گوید: هلال‌احمر نباید وارد عرصه توزیع دارو شود، اما برای درآمد خودش این کار را انجام می‌دهد، مثل هر فردی که ممکن است کار فرد دیگری را انجام دهد هلال‌احمر هم دارو توزیع می‌کند. مسئولیت هلال‌احمر تنها تهیه داروهای فوریتی است و نباید به سمت توزیع رود که متأسفانه انجام می‌دهد. هلال‌احمر همانند داروخانه‌های آموزشی و دولتی سهمیه داروهای خاص می‌گیرد که این نابود کننده اقتصاد داروخانه‌های خصوصی است.
شرایط به حالت عادی برمی‌گردد
مریم تنهایی، مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان اصفهان درباره وضعیت کمبود دارو در هفته‌های اخیر به ایسنا می‌گوید: در دو تا سه هفته اخیر یک پیک نسبی کمبود دارو را پشت سر گذاشتیم، در واقع سعی شد داروی موجود به‌گونه‌ای توزیع شود که مردم به‌راحتی به آن‌ دسترسی داشته باشند.
وی با بیان اینکه از ابتدای هفته گذشته شرایط بهبود یافته، می‌افزاید: در چند روز اخیر موانع تولید در کارخانه‌ها تا حدودی رفع  شده و تولیدات افزایش چشمگیری پیدا کرده و یک محموله دارویی خارجی نیز وارد سیستم دارویی کشور شد که بخش قابل‌توجهی از این محموله به استان اصفهان تعلق گرفت و توزیع به‌صورت نسبی در داروخانه‌ها انجام شد.
مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان اصفهان که معتقد است از پیک کمبود دارو که در دو تا سه هفته اخیر با آن مواجه بودیم گذر کردیم و روند توزیع دارو بهبود یافته و شرایط در آینده نزدیک به حالت عادی برمی‌گردد، می‌گوید: در حال حاضر دسترسی دارو برای بیماران شرایط بهتری دارد و اگر کسی به داروخانه‌ها مراجعه کند می‌تواند به سهولت نسخه خود را تهیه کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک  کمبودها رفع خواهند شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا داروهای وارداتی به‌اندازه کافی و با قیمت‌ مناسب در دسترس مردم هستند؟ توضیح داد: با توجه به اجرای طرح دارویار و اطلاع‌رسانی که قرار شده از طریق معاونت درمان درباره تفاوت دُز داروهای وارداتی به پزشکان انجام شود، طبیعتاً بیماران تحت پوشش بیمه نباید هزینه اضافه‌تری پرداخت کنند. یقیناً واردات دارو تا اندازه‌ای مشکلی که در توزیع و تولید پیش آمده بود را هم‌زمان با تولید شبانه‌روزی مرتفع می‌کند.
تولید شبانه‌روزی دارو برای رفع کمبودها
تنهایی به وضعیت تولیدکنندگان دارو نیز اشاره و تصریح کرد: در مدت اخیر در تهیه مواد اولیه، تولید و توزیع دارو مشکلاتی ایجاد شده بود که با مساعدت رئیس سازمان غذا و دارو و وزیر بهداشت و سایر مقامات ذی‌ربط موضوع مدیریت شد و هم‌اکنون تولید دوباره آغاز شده است. با تولید شبانه‌روزی دارو، کمبودها به‌زودی برطرف و مجدداً  بازار اشباع خواهد شد.
به گفته وی، بیشتر داروهای کمیاب در دسته آنتی‌بیوتیک‌ها قرار داشتند که خوشبختانه هم‌اکنون در حال تولید مجدد هستند.
مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان اصفهان این را هم اضافه می‌کند: با نگاهی واقع‌بینانه، تجویز پزشکان در القا کمبودهای دارویی بی‌تأثیر بوده و حتی پزشکان در این شرایط با تجویز داروهای مشابه، به رفع مشکل بیماران و درمان آن‌ها همراهی کردند.
وی تأکید می‌کند: اکنون مرحله گذر از کمبود دارو را پشت سر گذاشته‌ایم و نظارت معاونت غذا و دارو بر نحوه صحیح توزیع عادلانه دارو با پراکندگی مناسب در داروخانه‌ها در این شرایط ضروری است.
دارو گران نشده است
تنهایی با اعلام اینکه داروها به علت کمیاب بودن گران نشده است، می‌گوید: با  حذف ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی که به صنعت  دارویی کشور تعلق می‌گرفت، قیمت داروها به سمتی می‌رود که تولید آن برای شرکت تولید کننده مقرون‌به‌صرفه باشد.
وی در خاتمه خاطرنشان می‌کند: نکته قابلی توجه این است که دولت به داروها ارزی اختصاص داده و این ارز به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و تفاوت قیمت‌ها توسط سازمان‌های  بیمه‌گر پرداخت خواهد شد، یعنی  داروی ارائه شده  به بیمار با نسخه بیمه  تفاوت قیمت ملموسی نخواهد داشت.
به گزارش ایسنا، با وجود اظهارنظرهای متفاوت و گاه متناقض مسئولان ذی‌ربط در مورد ادامه مشکل کمبود دارو و یا گذر از آن، مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا از داروخانه‌های بزرگ در سطح شهر نشان می‌دهد بیشتر شهروندان از کمبود و گرانی دارو گلایه‌مند هستند و مشکلات همچنان پابرجاست.
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در چند روز گذشته تأکید کرده که باید از کشور وارد کننده دارو به کشور صادرکننده دارو تغییر جهت دهیم و افزایش تولید و صادرات دارو در دستور باشد. او همچنین تأکید کرده که در شرایط کنونی باید در همه زمینه‌های بهداشتی و درمانی، به‌صورت جهادی و شبانه‌روزی کار کنیم.
 حال با توجه به ادامه روند کمبود دارو در کشور باید دید وزارت بهداشت طی روزهای آینده چه تدابیری برای رفع این معضل خواهد داشت و این کمبودها تا چند روز آتی برطرف خواهد شد؟ 
 
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین