کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحولات اوکراین

هشدار روسیه درباره پیامدهای نظامی شدن منطقه قطب شمال توسط ناتو

تسنیم , 30 آبان 1401 ساعت 9:55

هشدار روسیه درباره پیامدهای نظامی شدن منطقه قطب شمال توسط ناتو، دیدگاه اردوغان درباره تلاش غرب در جهت منزوی کردن روسیه و کاهش کمک کشورهای غربی به قاره آفریقا به دلیل حمایت از اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین است.


 "رافائل گروسی"، مدیرعامل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد که این سازمان قصد دارد خسارات وارده به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیادر نتیجه گلوله باران روزهای شنبه و یکشنبه را ارزیابی کند. وی در عین حال بدون نام بردن از اوکراین، خواستار توقف فوری گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه شد.
گروسی گفت: ما در حال حاضر در حال ارزیابی خسارت هستیم. مسلما نیروگاه  تحت تاثیر قرار گرفته، اما راکتورها آسیبی ندیدند. وی همچنین افزود که متخصصان آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارند روز دوشنبه در صورت کسب اجازه، این تاسیسات را بازرسی کنند.
گروسی همچنین تاکید کرد که وضعیت پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپروژیادوباره وخیم شده است و جای نگرانی دارد.  وی افزود: «مسئله بر سر حملات مستقیم به این تاسیسات است، در حالی که از تابستان امسال چنین اتفاقی نیفتاده بود و این نشان دهنده بدتر شدن آشکار وضعیت است.»
صبح روز یکشنبه، رنات کارچا،مشاور مدیر کل راس انرگو.اتم (Rosenergoatom)، اعلام کرد که نیروهای نظامی اوکراینی 15 حمله به محوطه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیاانجام داده‌اند. شش موشک به حوضچه آب که راکتورها را خنک میکند، اصابت کردند و دو موشک دیگر  در انبار خشک زباله های هستهای. به گفته وی، خوشبختانه هیچ تشعشعاتی درنیروگاهثبت نشده است.
یک روز قبل نیز طرف اوکراینی نیز 12 حمله بهنیروگاه هسته‌ای زاپروژیا وارد کرد. به گفته کارچا، از اواخر ماه سپتامبر تاکنون چنین حملاتی به این نیروگاه هسته ای صورت نگرفته است. صحبت بر سر محوطه خود نیروگاه صحبت است و نه در مورد منطقه صنعتی آن.
 پس از این حملات، آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار توقف فوری گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیاشد. آنها گزارش دادند که در نتیجه گلوله باران یکی دو روز گذشته، برخی از ساختمانها، سیستمها و تجهیزات آسیب دیده است
چند روز قبل،  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) از روسیه خواست تا «ادعاهای بی‌اساس» خود در مورد نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را کنار بگذارد و بلافاصله پرسنل نظامی و سایر پرسنل خود را از این نیروگاه خارج کند.
در همان روز، رمضان قدیروف، رئیس جمهوری چچن، ویدئویی از گلوله باران نیروگاه هستهای را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که توسط فرمانده نیروهای گارد ملی چچن در منطقه عملیات ویژه برای وی ارسال شده بود.
قدیروف یادآور شد، در حالی که همه سازمان‌های بین‌المللی درباره تهدید هسته‌ای ادعایی از جانب روسیه صحبت می‌کنند، نیروهای ‌نظامی اوکراینی همچنان بدون مانع به بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در قاره اروپا حمله می‌کنند و کسی هم این واقعیت را بازگو نکرده و خواستار توقف این اقدام خطرناک نشده است.  
در اواسط ماه نوامبر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی‌های امنیتی فزاینده در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که زیر آتش دائمی نظامیان اوکراینی قرار دارد را اعلام کرد، ولی از مسبب آن نامی نبرد. بدین ترتیب، رافائل گروسی گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی به گفت وگو با روسیه و اوکراین درباره ایجاد منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه هستهای زاپروژیا ادامه خواهد داد.
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم  روسیه در سازمان های بین المللی در وین، به نوبه خود امکان ایجاد یک منطقه امنیتی در اطرافنیروگاه هسته‌ای زاپروژیاتا قبل از پایان سال جاری میلادی را بعید ندانست.
در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و هفتاد و دوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:
***
 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار توقف فوری گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه شد
رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار توقف فوری بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه شد. این درخواست در بیانیه ای که روز یکشنبه از سوی این سازمان منتشر شد، بیان شده است.
وی یادآور شد: «اخبار تیم ما (کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه اتمی زاپروژیا) برای دیروز و امروز صبح بسیار نگران‌کننده است. انفجارهایی در محل این نیروگاه بزرگ هستهای رخ داده که کاملا غیرقابل قبول است. هر کس پشت این ماجراست باید فورا آن را متوقف شود. همانطور که بارها گفته ام، شما با آتش بازی می کنید.»
بر اساس گزارش آژانس، برخی از ساختمان‌ها، سیستم‌ها و تجهیزات در نتیجه گلوله باران محوطه نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده‌اند. البته"هیچ یک از آنها هنوز بهامنیت هسته ای آنجا آسیب نرسانده است. اطلاعاتی در مورد قربانیان در دست نیست.
بورل خواستار ایجاد کریدورهای حمل و نقل مستقل از  روسیه به آسیای مرکزی شد
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا تاکید کرد که  آسیای مرکزی یک منطقه کلیدی برای اتصال بین اروپا و خاور دور است، بنابراین اتحادیه اروپا نیاز به تعمیق روابط با آن و استفاده از توان بالقوه خود برای توسعه و ایجاد کریدورهای حمل و نقلی مستقل از  روسیه دارد.
بورل پس از سفر خود به قزاقستان و ازبکستان با اعلام این مطلب یادآور شد: منطقه آسیای مرکزی هم از لحاظ ژئواستراتژیکی و هم از نظر ژئواکونومیکی در مرکز رویدادها قرار دارد.به عقیده وی، علاوه بر این، پویایی جدیدی در آن وجود دارد: رهبران این کشورها در حال اجرای اصلاحات مختلف هستند و روابط بین کشورهای آسیای مرکزی در حال بهبود است.
بورل افزود: ما در اتحادیه اروپا علاقه مند به استفاده از این تغییرات هستیم. ما باید روابط خود را با منطقه عمیق تر کنیم و از توان بالقوه عظیمی که این منطقه در زمینه تامین انرژی، مواد خام حیاتی و کریدورهای حمل و نقل جدید مستقل از روسیه (به سمت کریدور موسوم به کریدور میانی یا ترانس خزر) ارائه می دهد، سرمایه گذاری کنیم.
وی افزود که نیازی به شروع از صفر نخواهد بود، زیرا اتحادیه اروپا در حال حاضر شریک اصلی تجاری و سرمایه گذاری منطقه آسیای مرکزی است.

هشدار روسیه درباره پیامدهای نظامی شدن قطب شمال توسط ناتو
نیکولای کارچونوف، رئیس کمیته عالی شورای قطب شمال و نماینده تام الاختیار وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه ایزوستیا تاکید کرد که فعالیت نظامی فزاینده ناتو در منطقه قطب شمال، از جمله از طریق گسترش این بلوک، یکی از اصلی ترین چالش های امنیتی در این منطقه است.
وی توضیح داد: در میان عوامل مؤثر بر وضعیت قطب شمال، واقعاً غیرممکن است که از تشدید رویارویی نظامی-سیاسی یاد نکنیم. و در این رابطه باید در وهله نخست، به دلیل بین المللی شدن فعالیت های ناتو و گسترش ائتلاف از طریق کشورهای مرسوم غیر متعهد  در قطب شمال - فنلاند و سوئد، نام برد.
این دیپلمات گفت: علاوه بر این، پذیرش اعضای جدید در ناتو به امنیت و اعتماد متقابل در قطب شمال کمک نمی کند، چیزی که روسیه به طور مداوم بر آن تاکید دارد.
کارچونوف افزود: در عین حال، فدراسیون روسیه در سیاست خود بر این واقعیت تکیه دارد که در قطب شمال هیچ مسئله ای وجود ندارد که نیاز به راه حل نظامی داشته باشد. طرف روسی کشاندن موضوعات نظامی غیرمنطقه‌ای توسط غربی‌ها به مدار فعالیت ناتو را یک روند نگران‌کننده می‌دانیم که ناگزیر منجر به افزایش خطرات و چالش‌ها در منطقه می‌شود.
روسیه از کاهش همکاری با کشورهای غربی در قطب شمال خبر داد
نیکولای کارچونوف، رئیس کمیته عالی شورای قطب شمال و نماینده تام الاختیار وزارت  خارجه روسیه در این مصاحبه یادآور شد که مسکو هنوز آمادگی کشورهای غربی برای از سرگیری همکاری های تمام و کمال در قطب شمال را مشاهده نکرده است. وی افزود که همکاری چندجانبه اکنون در حال کاهش جدی است.
به گفته این دیپلمات روس، کار مؤثر بیشتر در این زمینه به این بستگی دارد که آیا کشورها با هم بتوانند فرصت هایی را برای ادامه همکاری متمدنانه و متقابل سودمند در منطقه بیابند یا خیر.کورچونوف تاکید کرد: تاکنون متأسفانه شاهد انحطاط و پراکندگی همکاری‌های چندجانبه بودیم. البته  مسکو یک سیاست چندجانبه همکاری در منطقه قطب شمال را دنبال کرده و آماده گفتگو با همه کشورهایی است که رویکرد سازنده ای برای تعامل در راستای منافع توسعه پایدار قطب شمال دارند.
اعتراف مفسر مجله تایمز:  روسیه برخلاف اوکراین، دارای حاکمیت و استقلال است
کریستوفر کالدول، مفسر مجله تایمز،  ابراز عقیده کرده که روسیه همواره در برخورد با هر موضوعی که از سوی کشورهای غربی پیشنهاد می شود، به موضع گیری خود پایبند بوده و هرگز تحت نفود آنها قرار نگرفته است. به عقیده وی، این امر نه تنها این کشور را در رویارویی با همه قرار می دهد، بلکه تاکیدی بر حاکمیت و موضع گیری مستقل روسیه است.
وی توضیح داد که گزارش‌های مکرر از اروپا برداشت او را از چنین مؤلفه معنایی حاکمیت روسیه تقویت کرد، که در آن به نظر می‌رسد روسیه به حملات و ایده‌های مختلف مقامات بین‌المللی پاسخ می‌دهد: «البته ما یک کشور مستقل هستیم و این موضوع را در نظر خواهیم گرفت. بدین ترتیب، ممکن است اوکراین یک کشور مستقل نباشد، اما روسیه قطعاً اینطور است.»
کالدول بارها درباره روسیه و موقعیت آن در عرصه سیاسی جهانی نوشته است و در سال 2017 یک سخنرانی با عنوان "چگونه در مورد ولادیمیر پوتین فکر کنیم" ایراد کرد که در آن سعی کرد ویژگی های رهبر روسیه و استراتژی مدیریت او را شرح دهد.
مقامات اوکراینی قول دادند فیلم اعدام سربازان اسیر روسی را بررسی کنند
اولگا استفانیشینا، معاون نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که مقامات کی‌یف ویدئوی منتشره از اعدام جمعی زندانیان روسی در یکی از مناطق سرزمین لوهانسک را بررسی خواهند کرد و همچنین قول داد که اوکراین در تحقیقات بین المللی پیرامون این حادثه دخالت نخواهد کرد. سخنان وی شب گذشته از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شده است.
این مقام مدعی شد که سربازان نیروهای مسلح اوکراین  "علاقه ای به اعدام ندارند"، زیرا گویا آنها وظیفه دارند تا آنجا که ممکن است نظامیان روسی را به اسارت بگیرند تا بتوانند از آنها در تبادل اسرا بین طرفین استفاده کنند.

معاون نخست وزیر اوکراین همچنین به سئوالی درباره احتمال انجام تحقیقات بین المللی درباره این حادثه پاسخ داد و گفت، هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.
هفته گذشته، یکی از کانال های تلگرامی نئونازی های اوکراینی ویدئویی را منتشر کرد که در آن حداقل 11 سرباز اسیر روسی با شلیک به سر آنها کشته شدند. این فیلم نشان داده که کشته شدگان غیر مسلح بودند. گفته می شود که این سربازان در روستایی در منطقه لوهانسک مورد اعدام دسته جمعی قرار گرفتند.
پس از آن، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نظامیان اوکراینی با شلیک مستقیم به سر سربازان اسیر شده روسی، مرتکب قتل عمد و یک جنایت جنگی شدند.
گیتس: اوضاع اوکراین باعث کاهش کمک  غرب به آفریقا شده است
بیل گیتس، تاجر و یکی از رجال اجتماعی برجسته آمریکایی، در جریان سفر خود به کنیا، ابراز تاسف کرد که عرضه تسلیحات به اوکراین بر بودجه کشورهای اروپایی تأثیر گذاشته و این مسئله به نوبه خود منجر به کاهش کمک آنها به کشورهای آفریقایی شده است. 
گیتس همچنین قول داد که بنیاد او 7 میلیارد دلار برای کمک به آفریقا طی چهار سال آینده اختصاص دهد. به گفته وی، این پول صرف پروژه های مبارزه با گرسنگی، بیماری، فقر و نابرابری جنسیتی می شود.
پیش از این، ولادیمیر تاآروف، سفیر روسیه در آنگولا، نیز گفت که کشورهای غربی در حال افزایش فعالیت در قاره آفریقا هستند که تلاش می کنند از  سیاست"هویج و چماغ" برای وادار کردن منطقه به اقدام به ضرر خود استفاده کرده و از نزدیک شدن آن به روسیه جلوگیری کند.
در عین حال، کلاسون مونیلا، سخنگوی وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی اطمینان داد که این کشور به تحریم‌های ضد روسی نمی‌پیوندد، زیرا سیاست مستقلی را دنبال می‌کند.
اردوغان: تلاش برای منزوی کردن روسیه بهایی "بی پایان" دارد
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پیامدهای احتمالی انزوای روسیه برای کشورهای اروپایی را ارزیابی کرده و یادآور شد که بهای چنین سیاستی برای آنها "بی پایان" خواهد بود. وی این مسئله را در پاسخ به سئوال مجری برنامه مستند تلویزیونی «مسکو.کرملین.پوتین» برای شبکه اول تلویزیون روسیه بیان کرد.
رهبر ترکیه در پاسخ به سوالی در مورد تلاش برای منزوی کردن فدراسیون روسیه گفت: "بهای اجرای این سیاست بی پایان خواهد بود."
روز گذشته، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گفت که اتحادیه اروپا که ​​به یک "ویروس سیاسی غیرعادی" آلوده شده که تصمیم گرفته خود را از روسیه منزوی کند. وی در عین حال یادآور شد که اکثر کشورهای جهان حاضر به پیروی از بروکسل نیستند که جهان را به دوران شکاف برمی گرداند.
زاخارووا بدین ترتیب به گزارش‌های مربوط به برنامه‌های اتحادیه اروپا برای بازنگری در مبانی سیاست خویش در قبال روابط با روسیه واکنش نشان داد.
 در اواسط ماه نوامبر،گزارش شد که کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل مجموعه اصول جدید تعامل با مسکو، که توسط جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپایی اعلام شده، شروع به بحث در مورد آینده روابط خود با روسیه کردند. بورل پیشنهاد کرده  روی ادامه انزوای بین المللی و اعمال تدابیر محدودکننده علیه روسیه بحث شود.


کد مطلب: 297377

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/297377/هشدار-روسیه-درباره-پیامدهای-نظامی-شدن-منطقه-قطب-شمال-توسط-ناتو

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com