کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر آموزش و پرورش خبر داد

راه‌اندازی سکوهای استعدادیابی دانش‌آموزی/ ایجاد شعبه‌ای از رویان در پژوهشسراها

ایسنا , 29 آبان 1401 ساعت 14:58

وزیر آموزش و پرورش از فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی سکوهای استعدادیابی دانش آموزان خبر داد و گفت: لازم است هماهنگی‌های لازم با پژوهشگاه رویان انجام شود تا در پژوهشسراهای دانش آموزی، شعبه‌ای از رویان ایجاد شود.


 یوسف نوری در آیین تبادل تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه رویان که در دفتر مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد ضمن عرض تسلیت به مناسبت به شهادت رسیدن تعدادی از هموطنان در ایذه و به خصوص سه دانش آموز شهید گفت: تفاهم با پژوهشگاه رویان را به چند دلیل انجام دادیم، نخست تحقق شعار سال مبنی بر تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین است.
وی افزود: رویکرد و دلیل دوم معرفی چهره‌های برجسته علمی است. مرحوم کاظمی آشتیانی، معلم بود و یک مرتبه اشاره کرده بود که "هرچه دارد از دوران معلمی است". زنده یاد آشتیانی، پایه گذار پژوهشگاه رویان بود و مقام معظم رهبری در روز ۲۱ اردیبهشت به ایشان اشاره و فرموده بودند که چندنفر در جامعه با این انسان بزرگ آشنا هستند؟.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موفقیت‌های رویان، علت بعدی توسعه این همکاری‌ها است گفت: پژوهشگاه رویان به عنوان یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی در سطح جهان تغییراتی ایجاد کرده است. می‌خواستیم ببینیم آیا جامعه معلمان ما هم آمادگی برای پذیرش همکاری دارد یا خیر؟. رویان در مشهد اجلاسیه‌ای برای معلمان برگزار کرد که بازخوردهای خوبی گرفتیم و حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر سخنرانی متخصصان رویان را در شبکه شاد تماشا کرده بودند.
نوری با اشاره به اینکه رهبری در روز ۲۷ مهرماه انتظارات از دستگاه‌ها در مقابل نخبگان را بیان و تاکید کردند که انتظار اصلی، حمایت عاقلانه، خردمندانه و با توجه به جوانب گوناگون است گفت: ما باید راه بدهیم که این مجموعه ها وارد آموزش و پرورش شوند. زمینه این کار در آموزش و پرورش وجود دارد.
وی ادامه داد: ۱/۵ میلیون نفر از سال ۸۶ تا قبل از کرونا در یکی از پژوهشسراهای نانو آموزش می دیدند و همین‌ها اکنون در حوزه نانو حضور دارند و رشد خوبی داشته ایم. زمینه کشف استعدادها  وجود دارد و رسیدن به پیشرفت در آینده از همین راه میسر می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت باید از دوران ابتدایی آغاز شود اظهار کرد: اگر استعدادی در دوران ابتدایی کشف شود افراد موفق تری را در آینده خواهیم داشت. راهکار اصلی سندتحول بنیادین حرکت به سمت پژوهش محوری، خروج از حافظه محوری و حرکت به سمت پژوهش‌های کاربردی و محوری است.
نوری افزود: یادگیری مشاهده‌ای از طریق استفاده از ظرفیت‌های علمی نهادهایی چون رویان اتفاق می افتد و اینگونه است به سمت تحقق سند می‌رویم. رویان ظرفیتهای لازم را ایجاد کرده، آزمایشگاه سیار و غیره دارد. باید سکوی استعدادیابی دانش آموزان را راه بیندازیم که مقدمات کار فراهم شده و آن را آغاز خواهیم کرد. اگر فعالیتهای پژوهشی نظام مند شود، توفیقش بیشتر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه اگر در این مسیر، ارزشیابی‌ها دقیق، متقن و علمی نباشد، ممکن است دلزدگی ایجاد کند گفت: ارزشیابی باید مرحله‌ای از یادگیری باشد. اگر ارزشیابی مچ گیری باشد به درد ما نمی‌خورد.  لازم است هماهنگی انجام شود تا در پژوهشسراها شعبه‌ای از رویان ایجاد شود که دانش آموزانِ شناسایی شده بتوانند وارد شوند و در شاد هم لینکی را اختصاص دهیم که آموزش‌های برخط آغاز شود و بعد به سمت آموزش‌های تجربی برویم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رئیس جمهور در اردوهای پیشرفت شرکت کردند که یکی از مجموعه‌های مورد هدف این اردوها، رویان است. یکی از شئون مهم جهاد تبیین همین قله‌های علمی هستند که بچه‌ها باید آنها را ببینند، چرا که در تغییر نگرش‌های آنها موثر است.


کد مطلب: 297344

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/297344/راه-اندازی-سکوهای-استعدادیابی-دانش-آموزی-ایجاد-شعبه-ای-رویان-پژوهشسراها

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com