تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
plusresetminus
افزایش سرسام آور هزینه های دارو و درمان باعث شده بازنشستگان تأمین اجتماعی با مشکلات زیادی مواجه شوند و این در حالی است که قرار بوده درمان سالمندان رایگان باشد که نیست.
۰
کد مطلب : ۲۹۷۳۰۹
افزایش سرسام آور هزینه سلامت بازنشستگان/ درمانی که رایگان نیست!
 بازنشستگان را می‌توان یکی از اقشار آسیب پذیر در تأمین هزینه‌های زندگی قلمداد کرد که با توجه به مستمری که دریافت می‌کنند، دچار مشکلات عدیده ای هستند.
کوچک‌ترین اختلال در جریان زندگی و اضافه شدن هزینه‌های غیر قابل پیش بینی، باعث می‌شود تا افراد بازنشسته و خانواده‌های آنها، درگیر چالش‌های مالی شوند.
آنچه مسلم است، افراد در سنین بالا با انواع بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و از همین رو، هزینه‌های تهیه دارو، در سبد زندگی اغلب این افراد به وضوح قابل مشاهده است. به طوری که برخی از آنها می‌بایست همواره دارو مصرف کنند و برخی نیاز به فراخور بیماری‌هایی که گرفتار آنها می‌شوند، می‌بایست به فکر تهیه دارو باشند.
به دنبال اجرای طرح دارویاری از ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۱ در کشور و بروز چالش‌هایی در مسیر تأمین دارو، افراد بازنشسته بیشتر از سایر اقشار جامعه تحت فشار هزینه‌های دارویی قرار گرفته اند. زیرا، به رغم اینکه گفته می‌شود قیمت دارو بعد از اجرای طرح آزادسازی ارز ترجیحی، هیچ افزایشی برای مصرف کنندگان نداشته است؛ اما شاهد گرانی برخی اقلام دارویی هستیم. به ویژه داروهایی که به عنوان داروهای بدون نسخه (OTC) شناخته می‌شوند.
بروز چنین شرایطی برای بازنشستگان و مستمری بگیران که با انواع بیماری‌های دوران سالمندی مواجه هستند، آنها را تحت فشار هزینه‌های زندگی قرار می‌دهد و باعث می‌شود نتوانند حتی داروهای معمولی و روتین را نیز تهیه کنند.
افزایش سرسام آور هزینه سلامت بازنشستگان/ درمانی که رایگان نیست!
همچنین، گران شدن برخی خدمات درمانی نیز مشکلات بازنشستگان و مستمری بگیران را دو چندان ساخته است و باعث شده تا قید درمان را بزنند. زیرا، با توجه به حقوق بازنشستگی و مستمری که دریافت می‌کنند، نمی‌توانند هزینه‌های اضافی را تأمین کنند و در نتیجه مجبورند قید برخی هزینه‌ها از جمله هزینه‌های سلامت را بزنند. این در حالی است که این قبیل افراد نیازمند دریافت خدمات درمانی هستند.
علی دهقان کیا در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت درمانی بازنشستگان گفت: درمان برای بازنشستگان باید رایگان باشد چرا که این افراد سال‌های زیادی حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اند و باید در سال‌های پس از کار بتوانند با آسودگی خیال نسبت به درمان خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: متأسفانه افزایش سرسام آور هزینه‌های درمانی باعث شده بازنشستگان تأمین اجتماعی در وضعیت بدی به سر ببرند و ما مراجعینی داریم که به دلیل تأمین نشدن هزینه‌های درمانی خود آرزوی مرگ می‌کنند.
رئیس کانون بازنشستگان تهران تاکید کرد: علاوه بر هزینه‌های درمان در سال جاری دارو نیز از افزایش قیمت زیادی برخوردار بوده که این موضوع فشار مضاعفی به بازنشستگان وارد کرده است.
دهقان کیا با اشاره به اینکه بر اساس قانون قرار بود درصدی از سرانه درمان از سوی وزارت بهداشت تأمین شود اما متأسفانه این وزارتخانه اعتبار مربوط به درمان بیمه شدگان و بازنشستگان را به تأمین اجتماعی پرداخت نکرده است.
وی گفت: اگر بازنشستگان بیمه پایه خوبی داشته باشند به طوری که تمام هزینه‌های درمان و داروی آنها پوشش داشته شود دیگر نیازی به بیمه تکمیلی نیست اما متأسفانه اینگونه نبوده و بیمه تکمیلی هم نتوانسته این مشکلات را برطرف کند.
افزایش سرسام آور هزینه سلامت بازنشستگان/ درمانی که رایگان نیست!
رئیس کانون بازنشستگان تهران گفت: از رئیس جمهور و همچنین وزیر رفاه می‌خواهیم مشکلات درمان و داروی بازنشستگان را برطرف کنند چرا که آنها با این حقوقی که دریافت می‌کنند از پس هزینه‌های معیشتی خود برنمی آیند چه برسد به هزینه‌های دارو و درمان.
وی با اشاره به اینکه دولت باید ما به التفاوت ارز دارو را به تأمین اجتماعی پرداخت کند، گفت: تفاوت یارانه ۴,۲۰۰ تومان تا آزاد را باید برای اجرای طرح دارویار دولت به تأمین اجتماعی همانند سازمانهای دیگر پرداخت کند تا مشکل افزایش هزینه‌های دارو و درمان بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز برطرف شود.
رئیس کانون بازنشستگان تهران گفت: علاوه بر اینکه وزارت بهداشت سرانه درمان تأمین اجتماعی را پرداخت نمی‌کند؛ یک درصد ارزش افزوده را نیز که مجلس مصوب کرده به سازمان پرداخت نمی‌کنند و به همین دلیل مشکلات بخش دارو و درمان هر روز بیشتر از قبل می‌شود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین