تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
plusresetminus
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره طرح حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی که اخیرا در وزارت ارتباطات رونمایی شد، گفت: به نظرم بایستی قدرت پهنای باند برای شبکه‌های داخلی افزایش پیدا کند، بعضی از کسانی که از شبکه‌های مجازی مشاغل خودشان را دنبال می‌کنند برایشان زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا آن‌ها بتوانند در شبکه‌های کسب‌وکار فعال‌تر شوند و بتوانند اقداماتی را انجام بدهند.
۰
کد مطلب : ۲۹۷۳۰۳
معیشت مردم نباید در بحران‌های اجتماعی دستخوش تزلزل شود
الله وردی دهقانی  با تاکید بر این که «معافیت مالیاتی و تبلیغاتی خوب است اما کافی نیست»، گفت: متاسفانه همین امروز هم بسیاری از قوانین که باید در ارتباط با حوزه فضای مجازی رعایت شود، نمی شود و همین مساله نیز ما را با مشکلات متعددی مواجه کرد.
وی با انتقاد از نحوه اجرای قانون مربوط به الزام به حضور دستگاه های مختلف در درگاه ملی تاکید کرد: متاسفانه دستگاه ها در این باره تمکین مناسبی از قانون نکردند در حالی که هدف از  ایجاد درگاه ملی برای حمایت از کسب‌وکارها این بوده که سرعت در صدور مجوزها بیشتر شود، اما اتفاقی در این حوزه صورت نگرفته و صدمه آن را خودمان می بینیم.
عرصه فضای مجازی را به دشمن واگذار کرده بودیم
الله‌وردی دهقانی با انتقاد از این که عرصه فضای مجازی را با کوتاهی در برنامه ریزی و اجرا به دشمن واگذار کرده بودیم، تاکید کرد: متاسفانه این عرصه را به دشمنان واگذار کردیم و حال می بینیم که از آن طرف این امکانات را در اختیار ما قرار دادند و ما هم بدون قواعد، بدون رعایت مسائل امنیتی و مصلحت کشور در اختیار مردم قرار دادیم.
وی ادامه داد: الان می گویند که نزدیک به ۱۰ میلیون کسب و کار در فضای سایبری و روی اپلیکیشن هایی که توسط معاندان و دشمنان اداره می شود ایجاد شده است. از سوی دیگر دشمنان چنین مشکلاتی را از نظر امنیتی برای ما ایجاد می کنند و آن کسب و کار هم به یک معضل بزرگ اجتماعی و اقتصادی برای کشور تبدیل می شود.
اعتمادسازی برای مردم نخستین حمایت لازم از کسب و کارهای مجازی است
دهقانی با یادآوری این که ابعاد مختلف زندگی امروز همه ما در فضای سایبری و مجازی متجلی می شود، تصریح کرد: فضای مجازی ما یله و رها شده بود، در اثر اتفاقات اخیر هم تصمیم گرفته شد که برخی پلتفرم ها بسته شود و به یکباره جمعیت زیادی که در حال تامین معیشت خود در فضای اینترنت بودند با مشکل مواجه شدند بنابراین بسیار الزامی است که در این زمینه با سرعت بسته حمایتی اجرا شود و در حد حرف باقی نماند.
وی با تاکید بر این که « اعتمادسازی برای مردم نخستین حمایت لازم از کسب و کارهای مجازی است» گفت: وزارت ارتباطات باید در کنار اجرا و پیاده سازی این بسته معیشتی اعتماد مردم را برای حضور در بسترهای داخلی تامین کند و با اقدامات فرهنگی این فضا ایجاد شود که قرار نیست در این پلتفرم ها و زمینه ها به زندگی خصوصی مردم سرک کشیده شود، فکر می کنم این مهم ترین اقدامی است که باید در حق کسب و کارهای مجازی صورت گیرد تا در فضای جدید با اقبال مردم رو به رو شوند.
وی با تاکید بر اینکه باید اپلیکیشن های متنوع، آسان و راحت تولید کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم، بیان کرد: با این اقدامات کسب و کارها را تبلیغ کنیم و به این ترتیب کمک می کنیم تا مردم از اپلیکیشن های خارجی به اپلیکیشن های داخلی کوچ کنند و کسب و کارهای مجازی نیز دوباره مورد توجه مردم قرار گیرد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر این که « معیشت مردم نباید در بحران های اجتماعی دستخوش تزلزل شود»، گفت: گفته می شود که در بسته حمایتی در بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای اینترنتی موضوعاتی از جمله پرداخت، تبلیغات، حمل و نقل، زیرساخت، مالیات، تسهیلات و احراز هویت دیده شده است که مجلس اجرای این مسائل را بسیار مهم می داند و قطعا تک تک این موارد را رصد خواهد کرد.
الله‌وردی دهقانی در پاسخ به این سوال که بر اساس اعلام وزیر ارتباطات کسب و کارهای خانگی نیاز به اخذ مجوز ندارند و ثبت نام آنها در پلتفرم به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزهاست، گفت: این اقدامات می تواند در ابتدای کار کمی از فشار دو ماه گذشته بر روی این کسب و کارها بکاهد اما در هر صورت انتظار مجلس از وزارت ارتباطات ساماندهی این  حوزه است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این که بر اساس مفاد این بسته حمایتی از صداوسیما در راستای معرفی کسب و کارهای مجازی استفاده می شود و این اقدام خوبب است، گفت: باید در این رابطه از ظرفیت صدا و سیما استفاده شود و البته تنها کسب و کارهای مستقر در تهران توسط صدا و سیما معرفی نشود و این امتیاز برای تمام شهرها در نظر گرفته شود.
دهقانی همچنین خاطرنشان کرد: بانک ها نیز باید در زمینه اعظای وام و تسهیلات به این کسب و کارها همکاری لازم و کافی را داشته باشند چرا که در بسیاری از قوانینی که مجلس تصویب می کند بعضا بانک ها به یکباره زیر موضوع می زنند و با گذاشتن آیین نامه های سخت گیرانه روند تسهیل شده برای یک صنف یا گروه توسط مجلس را با دست انداز مواجه می کنند.
نماینده مردم ورزقان در مجلس با اشاره به این که وزیر ارتباطات در سوال اخیر خود در مجلس بازه زمانی سه ماهه را در ارتباط با بهبود شرایط فعلی معرفی کرد، گفت: این مهم است که خود وزارتخانه در این زمینه بازه زمانی تعریف کرده و خود آقای وزیر هم در صحن مجلس اعلام کرد که کل وزارتخانه را برای عبور از وضعیت و بحران فعلی بسیج کرده است و امیدواریم این شرایط بتواند در وضعیت به زمین نشسته کسب و کارهای فضای مجازی تاثیر مثبت داشته باشد.
دهقانی همچنین خاطرنشان کرد: این موضوع در اولویت نظارت مجلس یازدهم قرار دارد و بدون شک رصد جدی می شود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین