کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مادامی که آموزش رایگان باشد، نه کنکور موفق عمل می‌کند و نه تاثیر سوابق تحصیلی

ایسنا , 29 آبان 1401 ساعت 9:08

حزب الله:مدیر امور آموزش دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به رایگان بودن آموزش در کشور گفت: مادامی که آموزش رایگان به این شکل وجود داشته باشد و بودجه‌ای باشد که دانشجویان در دانشگاه‌هایی که اسم و رسم بهتری دارند، به صورت رایگان تحصیل کنند، نه کنکور می‌تواند موفق عمل کند و نه تاثیر سوابق تحصیلی. تنها راه این است که دانشگاه‌ها آموزش رایگان را کنار بگذارند. این بدان معنا نیست که همه دانشگاه‌ها بصورت شهریه ­پرداز اداره شوند، بلکه بودجه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی رایگان وجود نداشته باشد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر کیوان نارویی با بیان اینکه با حذف کنکور موافقم هستم، اظهار کرد: در عین حال معتقدم حذف کنکور باید بر اساس یک سری اصول انجام گیرد. به عنوان مثال برای درصدی که برای سابقه تحصیلی در نظر گرفته‌ می‌­شود، باید این نکته را مورد توجه قرار داد که آیا کیفیت آموزش و کیفیت مدارس با یکدیگر یکسان است؟ باید دید آیا مدارسی که در بهترین نقاط کشور قرار دارند با مدارسی که در شهرهای کوچک و روستاها قرار دارند، کیفیت یکسانی دارند، که ما برای همه این دانشجویان سوابق تحصیلی ۴۰ و در نهایت ۶۰ درصدی را در نظر بگیریم. نگرانی بعدی این است که ممکن است کسب تاثیر سابقه تحصیلی، در برخی مدارس برای دانش ­آموزان آسان­تر باشد.

 
مدیر امور آموزش دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه کیفیت مدارس در نقاط مختلف کشور در زمینه ارائه آموش با یکدیگر یکسان نیست، گفت: اینکه برای پذیرش داوطلبان در دانشگاه تاثیر سوابق تحصیلی به ۴۰ و در نهایت ۶۰ درصد افزایش یابد،‌ ممکن است موجب شود که مدارسی ایجاد شوند که به هر قیمتی و با کسب مبالغی کسب سوابق تحصیلی برتر را برای دانش آموزان خود تسهیل کنند.
 
وی با بیان اینکه باید دید آیا چنین مسائلی در راستای اهداف آموزش در کشور است یا خیر، افزود: در صورتی که قرار شود پذیرش در دانشگاه‌ها صرفا بر اساس ارزشیابی دوران تحصیل و سوابق تحصیلی باشد باید بسیار با دقت و درس گرفتن از مراکزی در دنیا که سالیان طولانی است با این شیوه پذیرش دانشجو می­کنند، انجام شود؛ به نوعی اختراع چرخ را مجدد انجام ندهیم. به عبارت دیگر ما باید از  شیوه آموزش در بعضی کشورها درس بگیریم اما بومی‌سازی خودمان را انجام دهیم. به عنوان مثال، ارزیابی دانشگاه‌ها در آمریکا توسط مؤسسه‌ای به نام ABET انجام می‌شود. در این موسسه عملکرد دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد فارغ‌التحصیلان آنها نیز رصد می‌شود. بر این اساس، این موسسه بررسی می‌کند که فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه چه‌قدر در جامعه تاثیرگذار هستند؟ چند درصد از فارغ‌التحصیلان اشتغال به کار دارند؟ به این ترتیب کیفیت دانشگاه‌ها در میزان علم دانشجویان، تاثیرگذاری آنها در اقتصاد و پیشرفت جامعه و بسیاری از مسائل کیفی دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
 
دکتر نارویی با اشاره به رایگان بودن آموزش در کشور ادامه داد: مادامی که آموزش رایگان به این شکل وجود داشته باشد و بودجه‌ای باشد که دانشجویان در دانشگاه‌هایی که اسم و رسم بهتری دارند، به صورت رایگان تحصیل کنند، نه کنکور می‌تواند موفق عمل کند و نه تاثیر سوابق تحصیلی . تنها راه این است که دانشگاه‌ها آموزش رایگان را کنار بگذارند. این بدان معنا نیست که همه دانشگاه‌ها بصورت شهریه ­پرداز اداره شوند، بلکه بودجه‌ای تحت عنوان خدمات آموزشی رایگان در دانشگاه‌ها وجود نداشته باشد و برای استعدادهای برتر که دانشگاه‌ها معتقدند می‌توانند در پیشرفت آنها نقش آفرینی کنند، بورسیه در نظر گرفته شود.
 
وی ادامه داد: از طرف دیگر، از یک سری دانشجویان که علاقه‌مندند مدرکی دریافت کنند و مهارتی کسب کنند، شهریه دریافت شود. به این ترتیب بودجه بیت‌المال استفاده نامناسب نمی‌شود. بنابراین تمامی دانشگاه‌ها معیار خواهند داشت و توسط مؤسسه‌ای سنجیده می‌شوند و قطعا مدیران دانشگاه‌ها هیچگاه به دلیل منافع شخصی و هیات علمی، دانشگاه را به سمتی نمی‌برند که بعد از چند سال منحل شود. مانند فرآیندی که در تمام دنیا اتفاق می‌افتد. اگر دانشگاهی نتواند امتیاز مثبتی کسب کند (که صرفا تولید مقاله امتیاز نیست و تاثیر گذاری در جامعه مهم‌ترین پارامتر است)، نمی‌تواند موفق به جذب دانشجو شود.
 
مدیر امور آموزش دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه کشور ما تقریباً دومین یا سومین تربیت کننده مهندس در دنیا هستیم، خاطر نشان کرد: این در حالی است که از نظر فناوری جزء کشورهای نامدار نیستیم. پس این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد. نکته حائز اهمیت این است که افراد صاحب نظر در وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش باید با یک خرد جمعی به نتیجه و تصمیم ‌گیری برسند و از اساتید بزرگ و صاحب نظر که با داخل و خارج کشور در ارتباط هستند،نیز مشورت و نظرسنجی شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به افزایش اختیار دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان گفت: برای این موضوع به عنوان مثال، داوطلبی را در نظر بگیریم که معدل ۲۰ را کسب کرده است. آیا مشخص است این داوطلب طی چه فرایندی و از چه طریقی این معدل ۲۰ را کسب کرده است. پس معدل ۲۰ نیز یک معیار موثر برای پذیرش دانشجو نیست. اگر سیستم آموزش و سیستم اعطای بودجه به دانشگاه همین سیستم فعلی باقی بماند و آموزش رایگان باشد، هیچ مشکلی حل نخواهد شد. اما اگر سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها را به حالت رقابتی درآوریم،دانشگاه­ها بر اساس منافع شخصی، دانشجویی را پذیرش نمی‌کنند. زیرا اگر آن موسسه نتواند در سال‌های آینده اعتبار لازم را کسب کند، قطعا منحل خواهد شد. اتفاقی که در بسیاری از کشورها می‌افتد.
 
وی با اشاره به حذف دروس عمومی از کنکور سراسری افزود: یکی از بزرگترین مشکلاتی که اعضای هیات علمی با بهترین دانشجویان خود دارند، شیوه نگارش آنها است. یعنی زمانی که دانشجو می‌خواهد از نتایج کار خود که مربوط به محاسبات ریاضی است، یک گزارش ۳ صفحه‌ای بنویسد، نمی‌تواند. این در حالی است که هم‌اکنون دروس عمومی در کنکور تاثیرگذار است. اگر بخواهیم دروس عمومی را حذف کنیم و فقط دروس تخصصی را در پذیرش دانشجو ملاک قرار دهیم، به عنوان مثال در آینده بهترین مهندسان را خواهیم داشت که قابلیت نوشتن و نگارش و یا بهبود کیفییت زندگی و تلاش در آن راستا را ندارند. پس چنین افرادی هیچ پیشرفتی در جامعه خود به وجود نخواهند آورد. سوال اینجاست که اگر درسی اهمیت نداشته است، پس چرا به دانش‌آموزان در کشور آموزش داده‌ایم؟ اگر آموزش داده‌ایم، پس چرا باید از ارزیابی ها حذف شود؟
 
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در خصوص اینکه یکی از دلایل افزایش سابقه تحصیلی در پذیرش دانشجویان کاهش اضطراب آنها است، گفت: ما باید در ابتدا این اضطراب را معنی کنیم. اگر این اضطراب به معنی نگرانی است، این اضطراب در همه جای دنیا جهت اخذ پذیرش و رقابت وجود دارد. ولی اینکه به دلیل اضطراب، ارزیابی‌ها را برداریم، کار نادرستی است. چراکه می‌توان به جنبه مثبت این امر نگاه کرد و گفت که داوطلب با این اضطراب می‌تواند خود را برای حضور در جامعه آماده کند.
 
دکتر نارویی در پایان تصریح کرد: کشورهای متمدن دنیا تا اکثر همین کشورهای همسایه در رشته‌هایی که در کشور ما بسیار پرمتقاضی هستند مانند پزشکی، کنکور ندارند و پذیرش توسط خود دانشگاه انجام می‌شود. ولی از طرفی دیگر، تزریق بودجه به دانشگاه‌ها و خدمات آموزش رایگان که منبع سوء استفاده می‌شود را حذف کرده‌اند. خود دانشگاه نیز افرادی را که علاقه‌مندند می‌پذیرد و شهریه از آنها دریافت می‌کند و عده‌ای دیگر را بورسیه می‌کند. در این شرایط اتفاقی که برای مقطع دبیرستان این کشورها می‌افتد، این است که مثلا دانشجویی که علاقه­‌مند بوده و توانایی به تحصیل در رشته مهندسی را دارد اما توان مالی لازم را ندارد، طوری درس می‌خواند که دانشگاه به دنبال او می‌رود.


کد مطلب: 297279

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/297279/مادامی-آموزش-رایگان-باشد-نه-کنکور-موفق-عمل-می-کند-تاثیر-سوابق-تحصیلی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com