تاریخ انتشارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
plusresetminus
حزب الله: معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت، بحران اوکراین درگیری بین کی‌یف و مسکو نیست، بلکه جنگ بین روسیه و غرب است که در راس آن آمریکا دوست دارد این بحران ادامه‌دار باشد.
۰
کد مطلب : ۲۹۷۲۵۴
ترکیه: آمریکا به دنبال تداوم بحران اوکراین است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، "نومان کورتولموش" به شبکه خبری سی.ان.ان ترک گفت: این جنگ به واقع درگیری بین روسیه و اوکراین نیست بلکه جنگی بین روسیه و غرب است. آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی با حمایت از اوکراین در روند طولانی شدن این جنگ دخیل هستند. هدف ترکیه دستیابی به سریعترین راه ممکن برای پایان جنگ اوکراین است اما برخی دوست دارند این جنگ ادامه یابد.
به گفته معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، آمریکا با تداوم این جنگ می‌خواهد راس توازن جهانی نیروها را به نفع خود تمام کند که پس از سقوط شوروی دچار اختلال شد.
وی ادامه داد: آمریکا به دنبال منافع خودش است. بنابراین، ایجاد یک سیستم سیاسی جهانی که زیرساخت های جدید با قابلیت تضمین صلح در این کره خاکی را ممکن می‌سازد، ضرورت دارد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بارها و حتی در سازمان ملل تاکید کرده که این نهاد بین‌المللی در شکل کنونی‌اش نمی‌تواند بحران‌های در جریان جهانی را حل و فصل کند.
ابتکار عمل اردوغان به نام "جهان بزرگتر از پنج کشور است" شامل ایجاد اصلاحات در سیستم شورای امنیت سازمان ملل است که تنها پنج عضو دائمی شامل آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه بر آن سلطه دارند. هر کدام از این پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل می‌توانند تصمیم‌های این نهاد بین‌المللی را بلوکه کنند و جلوی آن را بگیرند. اعضای غیر دائم اما چنین قدرتی ندارند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین