تاریخ انتشارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
plusresetminus
حزب الله: آمریکا به همراه تروئیکای اروپایی با صدور بیانیه‌ای از تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کردند.
۰
کد مطلب : ۲۹۷۲۰۳
بیانیه مشترک ۳ کشور اروپایی و آمریکا درباره قطعنامه ضدایرانی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، آمریکا و ۳ کشور اروپایی طرف برجام امروز جمعه با صدور بیانیه‌ای به تصویب قطعنامه‌ای ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی واکنش نشان دادند.
 
متن کامل بیانیه مشترک آمریکا و ۳ کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به شرح زیر است:
 
«ما دولت‌های فرانسه، پادشاهی متحده و ایالات متحده از تصویب قطعنامه شورای حکام در خصوص ایران استقبال می‌کنیم. این قطعنامه در واکنش به همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مسائل جدی باقی‌مانده مربوط به تعهدات حقوقی ایران ذیل "توافقنامه پادمانی پیمان منع گسترش (ان‌پی‌تی)؛ به تصویب رسید.
 
این دومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص این موضوعات در سال جاری است. شورا با انجام این کار پیام روشنی ارسال کرده مبنی بر این‌که ضروری و اضطراری است که ایران به تعهدات پادمانی خود ذیل ان‌پی‌تی پایبند باشد و بدون درنگ اقدامات مشخص‌شده را انجام دهد. ایران بایستی درباره ذرات اورانیوم شناسایی‌شده در ۳ مکان اعلام‌نشده توضیحات معتبر ارائه کند و مکان مواد هسته‌ای و یا تجهیزات مرتبط آلوده‌ی مرتبط را مشخص کند.
 
قطعنامه مذکور بار دیگر بر حمایت تزلزل‌ناپذیر شورا از تلاش‌های دیرینه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل این مسائل حیاتی با ایران صحه می‌گذارند.
 
همان‌طور که روشن کرده‌ایم چنانچه ایران این کار را انجام دهد و مدیرکل بتواند گزارش دهد که مسائل باقی‌مانده پادمانی دیگر حل‌نشده نیستند شورا می‌تواند بررسی این موضوع را فیصله دهد.
 
ما امیدواریم ایران از این فرصت برای همکاری مبتنی بر حُسن‌نیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت فیصله دادن این مسائل حل‌نشده استفاده کند، به گونه‌ای که انجام هیچ اقدام دیگر از سوی شورا در خصوص این مسائل لازم نباشد.»
 
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه با مطرح کردن ادعای بی‌اساس و تکراری وجود سایت‌های مخفی هسته‌ای در ایران در جلسه‌ای غیرعلنی با صدور قطعنامه‌ای ضدایرانی از تهران خواست در تحقیقات مربوط به اورانیوم در ۳ سایت مخفی و اعلام نشده همکاری کند.
 
به گزارش رویترز، «قطعنامه مذکور از ایران می‌خواهد فوراً با تحقیقات آژانس اتمی در خصوص ذرات اورانیوم یافت‌شده در ۳ مکان اعلام‌نشده در ایران همکاری کند.»
 
در همین حال «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در حساب کاربری خود در توییتر به تعداد آرای موافق و مخالف این شورای ۳۵ عضوی پرداخت و نوشت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همین الان قطعنامه در خصوص ایران را با ۲۶ رأی موافق٬ ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب رساند. از نقطه نظر روسیه، بهتر از ماه ژوئیه است که قطعنامه مشابه ۳۰ رأی موافق کسب کرده بود.»
 
در ژوئیه سال جاری میلادی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مطرح کردن ادعای وجود سایت‌های مخفی هسته‌ای در ایران قطعنامه‌ای با ۳۰ رأی موافق٬ ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع به تصویب رساند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین