کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علت امتناع برخی نانوایی ها در ارائه کارتخوان‌چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان , 28 آبان 1401 ساعت 9:39

حزب الله:
علی رغم گذشت بیش از ۶ ماه از اجرای طرح هوشمندسازی نان، برخی واحدهای نانوایی از ارائه کارتخوان اجتناب می کنند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، بیش از ۶ ماه است که طرح هوشمندسازی فروش نان برای عادلانه کردن توزیع یارانه ها در سراسر کشور آغاز شده است چرا که طی سال های اخیر با افزایش قیمت جهانی گندم، آرد ایرانی به کشورهای همسایه قاچاق می شد که با این وجود آرد یارانه ای به جای آنکه نصیب مردم ایران شود، سر سفره خارجی ها بود.

 
بنابر آمار اعلامی بازرگانی دولتی ۹۹ درصد واحدهای نانوایی به کارتخوان هوشمند مجهز شدند که این موضوع منجر به رصد و پایش فروش نانوایی ها و عملکرد آنها شده است. 
 
بررسی های میدانی نشان می دهد که بسیاری از واحدهای نانوایی از ارائه کارتخوان امتناع می‌کنند، درحالیکه رئیس اتحادیه نانوایان سنتی اذعان می کند که تمامی واحدهای دارای کارتخوان از پرداخت نقدی امتناع می کنند و تنها ممکن است در صورت خرابی دستگاه نتوانند استفاده کنند. هر چند برخی از نمایندگان مجلس مسائل دیگر همچون فروش آرد در بازار سیاه و بحث های فرار مالیاتی را علت امتناع برخی واحدهای نانوایی از ارائه کارتخوان یا زیربارنرفتن تجهیز واحدها به کارتخوان مطرح می کنند.
 
اجرای طرح هوشمندسازی راهی برای کنترل خروج آرد از کشور
 
آقای جلال محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به اختلاف قیمت مصوب آرد با بازار آزاد، مقداری آرد از سیستم عرضه خارج می شود.
 
به گفته او، اگر فروش نان با کارتخوان انجام شود، مقدار آرد تحویلی نانوا و میزان فروش نان و همچنین ورود وخروج آرد مشخص است. به همین خاطر تعدادی از نانوایی ها مقاومت می کنند که شفاف سازی رخ ندهد.
 
محمود زاده می گوید: اجرای طرح هوشمندسازی کارتخوان واحدهای نانوایی در بحث کنترل خروج آرد تاثیر بسزایی دارد و معتقدیم که تمامی واحدها به کارتخوان مجهز شوند.
 
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: برخی از واحدهای نانوایی به خاطر پرداخت مالیات ناشی از گردش مالی دستگاه کارتخوان نسبت به این موضوع مقاومت می کنند، اما دستگاه های نظارتی، شورای آرد و نان،‌ جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های مربوط باید کاری کنند که تمامی نانوایی ها در سطح کشور به کارتخوان مجهز شوند.
 
۱۰ درصد واحدهای نانوایی به کارتخوان مجهز نشدند
 
آقای بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: هم اکنون ۱۰ درصد واحدها به کارتخوان مجهز نشدند و این موضوع هیچ ارتباطی به امتناع نانوایان ندارد.
 
به گفته او، بسیاری از واحدها که به کارتخوان مجهز شدند، پس از آنکه دستگاهشان دچار ایراد می شود، پشتیبانی بسیار ضعیف است.کمااینکه بنابر گزارش های اعلامی نانوایان، برخی کارتخوان ها به رغم گذشت ۱۰ تا ۱۵ روز از قطعی دستگاهشان متصل نشدند.
 
نوروز مقدم می گوید: با اجرای طرح هوشمندسازی قرار بود قیمت نان واقعی شود و مابه التفاوت آن را دولت به نانوا پرداخت کند، درحالیکه دولت ۱۵ درصد بر قیمت نان یارانه نوع یک و دو اضافه کرد که بدلیل گران شدن قیمت گندم، افزایش ۱۵ درصدی کارساز نیست. 
 
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با اشاره به تعطیلی زودهنگام برخی واحدهای نانوایی گفت: برخی نانوایی ها ۵ تا ۷ کیسه آرد در روز دارند که این میزان آرد جوابگوی ۸ تا ۹ ساعت در روز است که با افزایش تقاضا ناشی از گرانی دیگر کالاها همچون تن ماهی، ماکارانی و حبوبات نیاز مردم به نان بیشتر شده است که در نتیجه این امر منجر به کاهش ساعت کار نانوایی ها می شود.
 
دولت سیزدهم سیستم های هوشمند فروش نان برای هدفمندسازی یارانه آرد و جلوگیری از قاچاق آرد به خارج از مرزها راه اندازی کرد چرا که طی سال های اخیر آمار شفافی از سرانه مصرف نان و پخت نان در کشور نداشتیم که با اجرای کاما این طرح امید می رود از هدررفت مصرف آرد و قاچاق به ان سوی مرزها جلوگیری شود.


کد مطلب: 297197

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/297197/علت-امتناع-برخی-نانوایی-ارائه-کارتخوان-چیست

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com