تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
plusresetminus
حزب الله:دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سنجش تمام دروس در یک بازه زمانی کوتاه استرسی برای دانش آموزان ایجاد می‌کند که برای بسیاری از آن‌ها باعث مشکلاتی می‌شود.
۰
کد مطلب : ۲۹۳۵۲۵
سوالات ۴ گزینه‌ای ابزار مناسبی برای سنجش دانش آموزان نیستند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،امانی طهرانی گفت: در کشور ما باید در یک فرآیند مستمر در طول زمان بهبود‌های مرحله‌ای خرد خرد در کنکور انجام می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد و انباشتگی مشکلات در این حوزه به وجود آورده است.
وی افزود: با پیشرفت‌های فنی که در ایران و جهان رخ داد، نظام سنجش آموزش کشور باید از سوال‌های تست‌های ۴ جوابی عبور می‌کرد و به بقیه ابزار‌های سنجش شایستگی‌ها و سوالات تشریحی تن می‌داد و از فناوری‌های جدید در این زمینه استفاده می‌کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سوالات ۴ گزینه‌ای ابزار مناسبی برای سنجش نیستند. آزمودن تمام دروس در یک بازه زمانی کوتاه استرسی برای دانش آموزان ایجاد می‌کند که این استرس برای بسیاری از آن‌ها آسیب‌زا است.
امانی طهرانی ادامه داد: کنکور تستی ۴ جوابی تکنیک پذیر است و کاری که تکنیک پذیر باشد، عدالت ندارد. از سوی دیگر کنکور مبتنی بر سرعت عمل موفق می‌شود و بر اساس تحقیقات علمی، سرعت عمل افراد ذاتا متفاوت است و این یک بی عدالتی آشکار محسوب می‌شود. یعنی الزاما باهوش‌ترین و توانمندترین دانش آموزان به دلیل سرعت عمل ذهنی کندتر در کنکور موفق نمی‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس مشکلات موجود در کنکور تصمیم بر این شد که امتحانات نهایی تاثیر بیشتری داشته باشند و بر این اساس باید امتحانات نهایی معتبرتر و تصحیح‌ها قابل دفاع باشند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: تصحیح برگه‌ها در گذشته امری سلیقه‌ای بود، اما امروز با پیشرفت‌های فنی در این زمینه، تصحیح برگه‌های تشریحی با دقتی به اندازه تستی‌ها انجام می‌شود و تمام سوگیری‌ها رفع شده اند.
امانی طهرانی افزود: پاسخنامه در شیوه‌های جدید فناوری تصحیح برگه‌های تشریحی، در مبادی امتحانات اسکن می‌شود و هر سوال را یک سری مصحح نگاه می‌کند و به جای پاسخنامه راهنمای کدگذاری پاسخ به مصحح داده می‌شود.
وی عنوان کرد: راهنمای کدگذاری پاسخ‌های صحیح را مشخص می‌کند تا مصحح پاسخ سازگار را انتخاب کند. در این شیوه پاسخ‌های نادرست و مخدوش مشخص می‌شوند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: به طور مثال اگر پاسخ دانش‌آموز در راهنمای کدگذاری نباشد و مصحح تشخیص به صحت آن می‌دهد، به مرکز آزمون گزارش می‌دهد و نمره دانش‌آموز را ثبت می‌کند. در واقع تصحیح در نقاط گسترده انجام می شود.
امانی طهرانی افزود: کارکرد گزینش و تخصیص به خارج از آموزش و پرورش مربوط می‌شود. بر این اساس گفته می‌شود در دانشگاه‌ها تعداد مشخص صندلی وجود دارد و با ملاک‌هایی باید دانش‌آموزان را از یکدیگر جدا کرد. در این صورت باید به سراغ روش‌های عادلانه رفت.
وی درباره نظارت آموزش و پرورش روی صحت نمرات دانش‌آموزان گفت: دغدغه شورای سنجش آموزش و پرورش و مجریان نظارت است. همیشه یک جریانی در این زمینه برای مراقبت وجود دارد و بی شک هر چه کار جلو رود، سامان بهتری پیدا می‌کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: بخش مشترک همه آزمون‌ها نظارت است. پیش بینی من این است که با پیشرفت فناوری این دغدغه کاهش می‌یابد.
امانی طهرانی با بیان این که چهارچوب‌های علمی مدل‌های متفاوتی پیدا می‌کنند، اظهار کرد: به مرور زمان سیستم‌های ضد فساد رشد پیدا می‌کنند، ما در عمده کار‌ها باید به دنبال این سیستم باشیم.
وی تاکید کرد: در جریان گزینش و تخصیص، کار‌هایی باید انجام شوند که صورت مسئله را بهبود بخشند. یعنی آموزش و پرورش نباید عرصه رقابت شود، بلکه باید نقطه‌ای باشد که همه در آن موفق شوند و جدا کردن دانش آموزان اقدام مناسبی نیست.
 
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین