تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
plusresetminus
حزب الله: رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به وضعیت سالمندی در کشور، گفت: شاخص‌ها و آمارها نشان از آغاز روند سالمندی در کشور دارند و اگر وضعیت به همین صورت پیش رود، در حدود سال ۱۴۱۰ در کشورمان انفجار سالمندی رخ خواهد داد.
۰
کد مطلب : ۲۹۳۲۰۵
هشدار انفجار سالمندی در ایران در آینده‌ نزدیک/بیماری در سالمندان دو برابر جوان‌ترها
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر قناعتی  با بیان اینکه پدیده سالمندی پدیده‌ای است که دو قرن اخیر به دلیل پیشرفت‌های بهداشتی و رشد تکنیک‌های مدرن پزشکی و تغذیه مناسب ایجاد شده است، گفت: بر این اساس جمعیت جهان رو به پیر شدن می‌رود. باید توجه کرد که در قرن بیست و یکم امید به زندگی در جهان از ۶۶ سال عبور کرده است. همچنین هر سال ۱.۷ درصد به جمعیت جهان افزوده می‌شود. این در حالی است که این افزایش جمعیت در افراد بالای ۶۵ سال و بالاتر از ۲.۵ درصد است. این فاصله ترکیب سنی جمعیت، جهان را به سوی سالمند شدن سوق می‌دهد. ایران نیز از این تغییر جمعیتی بی‌نصیب نیست.
وی با بیان اینکه شاخص‌ها و آمارها نشان از آغاز روند سالمندی در کشور دارند، گفت: اگر وضعیت به همین صورت پیش رود، در حدود سال ۱۴۱۰ در کشورمان انفجار سالمندی رخ خواهد داد و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور در سنین ۵۰ سال به بالا قرار می‌گیرند. همچنین برآورد شده است که در ایران در سال ۱۴۳۰ جمعیت بالای ۷۰ سال به ۳۰ درصد خواهد رسید که در این صورت جزو یکی از پیرترین کشورهای جهان محسوب خواهیم شد.
قناعتی ادامه داد: باید توجه کرد که آلمان طی ۷۵ سال، فرانسه طی ۸۰ سال و بریتانیا طی ۹۰ سال روند سالمندی جمعیت را طی کردند، اما در ایران ظرف ۳۰ سال به مرحله سالمندی می‌رسد که به معنای سرعت زیاد سالمندی جمعیت در ایران است.  
وی با بیان اینکه خدمات مورد استفاه سالمندان نسبت به سایر گروه‌های سنی متفاوت و بیشتر است، گفت: سالمندان به دلیل فیزیولوژی بدن‌شان بیماری‌ها و صدمات بیشتر و متفاوت‌تری را خواهند داشت. به عنوان مثال نرخ شکستگی‌ها در سالمندان با ضربه‌های کم بیشتر خواهد بود و با افتادن ممکن است دچار شکستگی‌های ناگواری شوند. همچنین مدت زمان درمان آنها بیشتر بوده و کمتر می‌توانند به سطح عملکردی قبلی خودشان بازگردند. در عین حال بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان، ‌بیماری‌های ریوی و ... در سالمندان بیشتر بوده و حدود ۸۴ درصد سالمندان در مقایسه با ۳۸ درصد از افرادی که در سن ۲۰ تا ۴۴ سالگی قرار دارند، از یکی از شرایط مزمن رنج می‌برند. یعنی تقریبا میزان بیماری در افراد سالمند دو برابر افراد جوان‌تر است. همچنین میزان تجویز و مصرف دارو در سالمندان بالاتر است. بنابراین سالمند شدن جمعیت فشار مضاعفی را بر نظام سلامت وارد می‌کند.
قناعتی گفت: حوزه سلامت باتوجه به گستردگی خدمات و اهمیت اهدافش، برای دستیابی هرچه بیشتر برای آحاد جمعیت و عدالت اجتماعی، نیازمند تربیت و توزیع مناسب نیروی انسانی در تمام گستره مکانی و زمانی مورد نیاز جامعه است. بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه با افزایش نیاز به خدمات سلامت و افزایش هزینه مواجهند، اما با توجه به محدود بودن منابع در بخش دولتی برای روش‌های کارا و مناسبی در حوزه سالمندی استفاده شود.
وی با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی تهران رشته طب سالمندی را داریم که باتوجه به نیاز آینده آن را تقویت می‌کنیم، گفت: این رشته با این هدف است که بتواند نیازهای بهداشتی افراد سالمند را تنظیم کند. در عین حال ۱۱۰ مرکز بهداشتی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران است که این مراکز خدمات مراقبتی مانند کنترل فشار خون و قند خون را در سالمندان به صورت روتین انجام می‌دهند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین