تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
plusresetminus
حزب الله:این روزها، در فروشگاه‌های لوازم التحریر که قدم می‌گذاری جمله‌ای که بسیار از سوی والدین گفته می‌شود این است که دست نزن گران است و این چه افسوس بزرگی است برای کودکی که ذوق اول مهر را دارد. 
۰
کد مطلب : ۲۹۲۵۶۸
در بازار لوازم التحریر چه می‌گذرد؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،نه ! گران است؛ تمام آن چیزی است که در گشت و گذار در فروشگاه‌های لوازم التحریر می‌بینم. دختری مانتوی مادرش را می‌کشد و در حالی که به یک دفتر زیبا و پراز نقش و نگار اشاره می کند، با لحن کودکانه می‌گوید: این را می‌خواهم؛ مادر برچسب قیمت را نگاهی می اندازد ابروانش در هم گره می‌خورد و می‌گوید: نه دخترم گران است؛ آن یکی را بردار و نتیجه تمام مکالماتش با دختر ۷ ساله‌اش می‌شود گریه و ناله‌ای که او سر می‌دهد.
به گزارش ایسنا، کودکی‌هایم را به خاطر دارم؛ آنجا که پدر و مادر نه به اجبار که از روی ذوق و علاقه و با دست باز برای اول مهرم خرید می‌کردند؛ آنجا که نه گرانی بود و نه تشویشی؛ اما اکنون کودکان باید در تشویش گرانی و خرید نیز شریک باشند و چه کوچکند برای این اضطراب.
پدری که در حال خرید وسایل برای فرزندان خود است نیز به ایسنا می‌گوید: امسال برای هرکدام از فرزندانم دو میلیون تومان کنار گذاشته‌ام، اما حتی نتوانستم ضروریات را به اندازه کافی برایشان خرید کنم.
وی با بیان اینکه هنوز نتوانستم لوازم التحریری که می‌خواهم را خرید کنم، افزود: از کیف و یا لباس مدرسه هرکدام برای خانواده ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان آب می‌خورد و اگر بخواهم بچه‌هایم به دل خود خرید کنند، باید سه برابر حقوق ماهم را خرج کنم.
محمدی، از فروشندگان لوازم التحریر در بیرجند به ایسنا گفت: فراوانی انواع و اقسام لوازم التحریر و نوشت افزار در بازار وجود دارد، اما مشکل اصلی گرانی اجناس است.
وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم اجازه نمی‌دهد این اجناس گران را در حد زیاد برای فرزندان خود خریداری کنند، افزود: تقریبا قیمت تمام اجناس دو برابر شده؛ به طور مثال یک دفتر که تا پیش از این ۲۰ هزار تومان بود اکنون ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
این فروشنده بیان کرد: استقبال خوب است چراکه مردم مجبور به خرید برای اول مهرماه هستند؛ اما باید کمی مردم را نیز درنظر گرفت چراکه قدرت خرید زیادی ندارند و از طرفی ما هم مجبوریم به این قیمت به فروش برسانیم.
دست نزن؛ گران است
محمد اسماعیلی، یکی دیگر از مسئولان فروش نوست افزار در بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نوشت افزار ایرانی و خارجی به اندازه کافی وجود دارد، اما قیمت‌ها افزایش یافته است؛ از طرفی خرید مردم نسبت به دو سال گذشته که شیوع کرونا زیاد بود افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه قیمت تمام اقلام ۲۰ تا ۳۰ درصد گران تر از مدت مشابه سال گذشته شده است، افزود: قدرت خرید مردم کمتر شده؛ از طرفی با جهش هرروزه نرخ ارز، قیمت نوشت‌افزارها هم روزبه روز در حال افزایش است و این امر به ضرر فروشنده و مصرف کننده است.
استقبال از خرید لوازم التحریر
حمید سلیمانی، رئیس اتحادیه ارتباطات و محصولات فرهنگی بیرجند نیز به ایسنا گفت: گرانی مهم ترین مشکل بازار لوازم التحریر است؛ بعضی از اقلام نسبت به قبل از کرونا تا دو برابر افزایش یافته است.
وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی قیمت برخی اقلام، افزود: کمبود وجود ندارد و افزایش قیمت نیز مخصوص استان ما نیست.
رئیس اتحادیه ارتباطات و محصولات فرهنگی بیرجند با بیان اینکه استقبال نسبت به سال‌های گذشته مطلوب است، تصریح کرد: طی دو سال گذشته ضربه سختی به فروشندگان لوازم التحریر وارد شد؛ حمایت‌های خاصی از این صنف وجود ندارد؛ اکنون بازار رونق گرفته و تنها مشکل، مسئله گرانی است.
سلیمانی با تاکید بر برگزاری نمایشگاه‌ها با اصول خاص، ادامه داد: نمایشگاه نوشت افزار ایرانی ـ اسلامی که چندی پیش در مرکز استان برگزار شد، چندان از نظر ما مطلوب نبود چراکه قیمت‌ها در آن ارزان تر نبوده و ما به دنبال برگزاری نمایشگاهی برای خرید راحت تر مردم هستیم که متاسفانه مقدور نشد.
رسیدگی خاص به تخلفات نوشت افزار
حسین حسن‌پور، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: شعبه خاصی برای رسیدگی به موقع به پرونده‌ها در طرح نظارتی نوشت افزار با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت اختصاص داده‌ایم.
وی با تاکید بر انجام گشت‌ها براساس وظیفه ذاتی این نهاد، تصریح کرد: در حال حاضر رسیدگی به پرونده‌های نوشت افزار خارج از نوبت در دستور کار است و اجازه هیچ گونه تخلفی را نمی‌دهیم.
تشدید نظارت‌ها بر بازار
علی تهوری، معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز گفت: بازرسان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در آستانه بازگشایی مدارس استان، نظارت بر بازار لوازم تحریر را تشدید کرده‌اند.
وی با اشاره به آغاز طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور در استان، گفت: این طرح نظارتی تا ۱۵ مهر ادامه دارد و گشت زنی‌ها فعال است.
معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: ۷۰ بازرس در قالب ۳۵ گروه، علاوه بر نظارت بر قیمت گذاری بازار، رسیدها و درصد سود فروش و کیفیت و استاندارد کالاها را رصد می‌کنند.
تهوری یادآور شد: مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف در زمینه گرانفروشی به سامانه ۱۲۴ و ادارات صنعت، معدن و تجارت استان گزارش دهند.
دست نزن؛ گران است
حمایت از بیش از ۲۱ هزار دانش آموز و دانشجو در استان
محمد عرب، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی نیز به خبرنگاران گفت: ۲۰ هزار و ۲۰۷ دانش آموز و یک هزار و ۹۴ دانشجو تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هستند.
وی بیان کرد: از  ۲۰ هزار و ۲۰۷ دانش آموز تحت حمایت  بیش از ۶۰۰ نفر از دانش آموزان  در پایه دوازدهم مشغول به تحصیل هستند که از خدمات آموزشی و آمادگی کنکور با هم افزایی گروه‌های جهادی علمی در قالب معرفی به موسسات آموزشی، برگزاری کلاس های تقویت بنیه تحصیلی، مشاوره تحصیلی، مشاوره انتخاب رشته و اردوی تخصصی علمی به مشهد مقدس استفاده می‌کنند.
عرب با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد یک هزار و ۹۴ نفر از دانشجویان تحت حمایت از خدمات تحصیلی دانشگاه‌های روزانه و دولتی و شهریه دانشگاه‌های آزاد،علمی و کاربردی، پیام نور و غیر انتفاعی بهره مند می‌شوند، افزود: دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کمک هزینه تحصیلی و دانشجویان دانشگاه‌های غیر دولتی  کمک هزینه شهریه دریافت می‌کنند.
 وی تصریح کرد: تعداد ۱۴۰۰ نفر از مددجویان تحت حمایت  از خدمات آموزش‌های فرهنگی، قرآنی، هنری و ورزشی در مجتمع‌های فرهنگی تربیتی(کانون‌های اوقات فراغت) این نهاد در شهرستان‌های بیرجند و طبس به صورت منظم و در طول سال بهره مند میشوند.
 
عرب ادامه داد: تعداد ۴۱۵ نفر از دانش آموزان مناطق محروم و روستایی از خدمات ۶ مجتمع فرهنگی تربیتی و شبانه روزی (خوابگاه)، سه مجتمع خواهران و سه مجتمع برادران در شهرستان‌های ّبیرجند، سربیشه، نهبندان و قاین استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه نیکوکاران ارجمند می‌توانند با مشارکت در پویش شور عاطفه‌ها، کمیته امداد را در تأمین مایحتاج تحصیلی این افراد یاری کنند، یادآور شد: مشارکت در پویش شور عاطفه‌ها با شماره‌گیری کد دستوری # ۰۵۶* ۱* ۸۸۷۷* و  شماره کارت ۰۶۰۲۵۰۰۳۹۹۷۹_۶۰۳۷ است.
از بازار لوازم التحریر فاصله می‌گیرم به سمت خانه حرکت می‌کنم، اما سوال‌های بسیاری در ذهنم مرور می‌شود؛ اینکه دهک‌های پایین اجتماع چه می‌کنند؟ چگونه از استرس فردای مهر خواب دارند؟ و فردای با بغض کودکان چه خواهد شد؟.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین