تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
plusresetminus
حزب الله:رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در سازمان ملل درباره روند مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: مذاکرات برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو هر چه سریعتر باید عملی شود.
۰
کد مطلب : ۲۹۲۵۶۴
اردوغان: مذاکرات برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران هر چه سریعتر دنبال شود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک درباره جنگ روسیه و اوکراین گفت: ما به تلاش‌های خود برای پایان دادن به جنگی که در روزهای گذشته دوباره شعله‌ور شده است، بر اساس تمامیت ارضی و استقلال اوکراین ادامه خواهیم داد. در این جنگ، روسیه و اوکراین باید با هم یک راه‌حل دیپلماتیک معقول، عادلانه و عملی پیدا کنند. به هر دو طرف جنگ اجازه خروج شرافتمندانه از بحران داده شود.
اردوغان با اشاره به توافق‌نامه استانبول گفت: در حفظ عرضه غلات از اهمیت حیاتی برخوردار است، یکی از بزرگترین دستاوردهای سازمان ملل در سال‌های اخیر است.
رئیس جمهور به حمایت آمریکا از گروه پ ک ک در شمال سوریه اشاره کرده و گفت: از کسانی که با حیله‌گری‌هایی مانند تغییر نام سعی در مشروعیت بخشیدن به پ.ک.ک دارند، می‌خواهیم هر چه زودتر از تسلیح و حمایت از تروریست‌ها دست بردارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحران قفقاز اظهار داشت: ما معتقدیم که امکان امضای توافقنامه صلح جامع بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان در اسرع وقت وجود دارد.
رئیس جمهور ترکیه در خصوص فلسطین نیز گفت: هیچ امکانی جز تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی برای راه حل عادلانه، دائمی و جامع وجود ندارد.
وی همچنین در خصوص اقدامات این کشور در اشغال شمال سوریه و شهرک سازی در این مناطق برای جایگزینی سوری های طرفدار ترکیه و تغییرات قومیتی در آن، اظهار داشت: انتظار ما این است همه در مورد پروژه شهرک سازی که در سوریه اجرا خواهیم کرد، تلاش لازم را انجام و همبستگی نشان دهند.
اردوغان همچنین درباره روند مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: مذاکرات برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو هر چه سریعتر باید عملی شود.
رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود به تنش های اخیر شکل گرفته بین یونان و ترکیه اشاره کرده و اظهار داشت: کسانی که در منطقه به دنبال قدرت نمایی هستند، با سطح سیاسی و نظامی که هرگز با کشور ما برابری نمی‌کند، خود را مضحک جلوه می‌دهند.
وی با دعوت از یونان برای پرهیز از سیاست تنش و تحریک گفت: به فراخوان ما برای همکاری و همبستگی گوش فرا دهید.
اردوغان با تاکید بر نقش کلیدی گفتگو و دیپلماسی در حل بحران‌ها گفت: در روند توافق‌نامه غلات اعتماد کسانی که از جامعه بین المللی در سراسر جهان کمک می‌گیرند به سازمان ملل متحد تجدید شد. توافقنامه استانبول همچنین ثابت کرد که مذاکرات در مورد مسائل مهم برای طرفین دستاور به همراه دارد.
اردوغان گفت: ضروری است که سازمان ملل را به عنوان سازمانی که بتواند راه حل‌هایی برای نظم جهانی عادلانه‌تر ارائه دهد پیکربندی کنیم.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین