تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
plusresetminus
حزب الله:وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان با آموزه‌های محیط‌بانی، محیط‌بان و همیار محیط‌بان می‌شوند. در این زمینه ما باید از روش‌های اختصاص سنجی جداشویم تا دانش آموزان ترغیب شوند و در این زمینه لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشیم.
۰
کد مطلب : ۲۹۲۵۰۵
دانش‌آموزان؛ محیط‌ بان می‌شوند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، یوسف نوری در نشست امضای تفاهم‌نامه با سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طبق آموزه‌های قرآن، آنچه در طبیعت وجود دارد برای انسان آفریده شده است گفت: در قرآن تاکید شده است که انسان در برابر طبیعت مسئول است تا با دست خود، خود را به هلاکت نیندازد و با حفظ نظافت مراقب محیط زیست باشند که این نظافت تنها به نظافت فردی ختم نمی‌شود و مربوط به طبیعت و محیط زیست نیز هست.
وی درباره معماری مدارس اظهار کرد: در ساخت مدارس موارد مربوط به معماری تمدن اسلامی رعایت شده است و با توجه به مسائل محیط زیست از جمله انرژی پاک و استفاده از مصالح مناسب محیط زیست طرحی را برای ساخت مدارس آینده در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن مربوط به رعایت مسائل حوزه محیط زیست است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: طبیعت از حدود ۷۰ سال پیش مورد توجه قرار گرفت که براین اساس در غرب، حکمرانی را از طریق سند ۲۰۳۰ برای استکبار بکارگرفتند و به تقلید از مدارس جنگل، مدارس طبیعت را ایجاد کردند که پشت آن اهداف دیگری بود.
وی افزود: آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم رسمی و پیمانی، تعدادی معلم غیررسمی و حدود چهار میلیون دانش‌آموز پیش دبستانی مهر امسال را آغاز می‌کند که با درنظر گرفتن خانواده‌ها و اولیاء جمعیتی حدود ۵۰ میلیون را شامل می‌شود.
نوری تاکید کرد: باید دانش‌آموزان را در حوزه‌های مختلف سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و چندبعدی باسواد کنیم که برای آموختن این سواد باید سکوی استعدادسنجی داشته باشیم.
وی ادامه داد: باید زمینه‌ استعدادهای دانش‌آموزان را شناسایی کنیم و زمینه‌های علاقه مندی آنان را دریابیم‌. لازم است علاقه مندی دانش‌آموزان به محیط زیست نیز مشخص و شکوفا شود.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دوره نهادینه شدن امور محیط زیستی دوره ابتدایی است اظهار کرد: دانش‌آموز باید بعد از شناسایی دانش، آن را به مهارت تبدیل کند. اکنون دانش برای تبدیل به مهارت از سمت کنکور متوقف شده است که نیاز است آن را هدایت کنیم.
وی ادامه داد: دانش‌آموزان با آموزه‌های محیط‌بانی، محیط‌بان و همیار محیط‌بان می‌شوند. در این زمینه ما باید از روش‌های اختصاص سنجی جداشویم تا دانش آموزان ترغیب شوند و در این زمینه لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشیم.
نوری با تاکید براینکه ایده‌های دانش‌آموزان باید در مدرسه در قالب یک تشکیلات شکوفا شود تا آنان بتوانند این ایده‌ها را در جامعه پرورش دهند، گفت: برنامه درسی باید دقیق و به‌روز و برای دانش‌آموز جذاب باشد و روی کتب درسی تحلیل محتوا صورت گیرد و دانش‌آموزان موضوعات پیشنهادی را ارائه دهند. ما نیز می‌توانیم از طریق شبکه شاد این امر را به خوبی دنبال کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کار در معاونت تربیت بدنی و سلامت به خوبی پیگیری می‌شود. تاکنون نیز نتایج خوبی از اقدامات انجام شده در این معاونت به دست آمده است.
وی افزود: باید در زیست بوم جدید مسئولیت اجتماعی را به دانش‌آموزان بیاموزیم‌ و برای دانش‌آموزان مستعد  برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان درباره این تفاهمنامه تصریح کرد: این تفاهم نامه در راستای تحقق ساحت تربیت زیستی بدنی است که رویکرد و اهداف مشخصی دارد. در مبانی سند تحول نیز مکلف هستیم این امر را دنبال کنیم‌. کارها باید مردمی شوند که باید در این زمینه از اولیاء، دانش‌آموزان و خانواده‌ها در پیشبرد کارها کمک بگیریم؛ به طور مثال حدود یک میلیون همکار بازنشسته داریم که می‌توان از ظرفیت این افراد کمک گرفت.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین