تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
plusresetminus
حزب الله: رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان تاکید کرد: عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای این پیام را به غربی‌ها می‌دهد که دیگر در روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران صرفا محتاج غرب نبوده و موازنه بین شرق و غرب به ایران کمک می‌کند تا راحت‌تر منافع ملی خود را تامین کند.
۰
کد مطلب : ۲۹۲۴۹۸
عضویت رسمی ایران در شانگهای منافع ملی ما را در دسترس‌تر قرار می‌دهد
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،غلامرضا نوری قزلچه در نشست خبری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای بیان کرد: در سه روز آخر هفته گذشته به اتفاق رئیس جمهور و تعدادی از اعضای کابینه دولت برای حضور در بیست‌ودومین اجلاس سازمان همکاری شانگهای به ازبکستان سفر داشتیم و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای بین مقامات ایران و ازبکستان و سایر سران کشورهای شرکت کننده شکل گرفت. اعضای سازمان شانگهای و ریاست آن که بر عهده ازبکستان بود از رسمیت یافتن عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان بسیار استقبال کرده و رسانه‌های ازبکستان نیز از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت کننده مهم یاد می‌کردند.
وی در ادامه اظهار کرد: در این سفر عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای رسمیت یافت و بعد از ۱۷ سال شروع اولیه و ۱۴ سال تقاضای رسمی جمهوری اسلامی ایران با مبادله اسناد و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی به عضویت رسمی در آمد.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان در ادامه تصریح کرد: اکنون ایران به عنوان نهمین عضو رسمی این سازمان بوده و حدود ۱۵ کشور دیگر به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور داشته که تقاضای عضویت یافتن به صورت رسمی را دارند. در دیدارهای دوجانبه‌ای که در حاشیه این اجلاس شکل گرفت تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌هایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، نفت و انرژی و کشاورزی با کشور ازبکستان مبادله شد که پس از نهایی شدن اسناد و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی می‌شود مبادلات ۵۰۰ میلیون دلاری بین جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان به حدود دو میلیارد دلار ارتقاء یابد.
نوری تاکید کرد: اراده ویژه‌ای در ازبکستان برای تعمیق روابط در حوزه اقتصادی باز جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شد و هر پیشنهادی که مطرح می‌شد برنامه کوتاه مدتی برای به نتیجه رسیدن آن ارائه می‌شد. سازمان همکاری شانگهای در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری، نفت و انرژی، کشاورزی، امنیت، صلح و ثبات در منطقه هدف‌گذاری و برنامه ‌ریزی کرده است. عضویت ایران در این سازمان کمک می‌کند تا یک موازنه‌ای در روابط بین شرق و غرب در کشور ایجاد شود.
وی اضافه کرد: ما از طریق سازمان شانگهای می‌توانیم ارتباط خود را با شرق تنظیم کرده و پس از رفع تحریم‌ها به دنبال ارتباط با غرب برویم. در حقیقت عضویت رسمی ایران در این سازمان موازانه‌ای را برقرار می‌کند تا کشور ما در ارتقاء روابط با شرق و غرب بتواند منافع ملی خود را دنبال کند. با عضویت ایران در این سازمان منافع ملی ما قابل دسترس‌تر است. با عضویت کشورهایی نظیر چین، روسیه و هندوستان تقریبا ۴۲ درصد جمعیت دنیا در این سازمان حضور دارند بنابراین از بعد اقتصادی نیز قابل توجه است.
وی در پایان بیان کرد: در سال‌های گذشته با عضویت رسمی ایران در این سازمان مخالفت شد که امروز عضویت ایران را شیرین‌تر کرد. عضویت رسمی ایران در این سازمان این پیام را به غربی‌ها می‌دهد که دیگر جمهوری اسلامی ایران در ارتباطات و مبادلات اقتصادی منحصرا محتاج به غرب نخواهد بود و نظام جمهوری اسلامی ایران در روابط بین‌المللی تک‌بعدی نیست. اگر در غرب برای کالای ما بازار نباشد در شرق این بازار وجود دارد. ما اگر بتوانیم از شر تحریم‌ها به طور کلی خلاص شویم دستمان در روابط بین‌المللی بازتر خواهد بود. از آنجا که برخی دیگر از اعضای عضو این سازمان تحت تحریم‌های آمریکا هستند ما به دنبال سازوکارهایی هستیم تا بتوانند این تحریم‌ها را خنثی کند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین