کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش‌هایی از اصابت موشک به نزدیکی دومین نیروگاه اتمی بزرگ اوکراین

ایسنا , 29 شهريور 1401 ساعت 10:25

حزب الله:
هم‌زمان با اینکه اوکراین به دنبال تسلیحات بیشتر غربی است، ادعا می‌کند که نیروهایش اخیرا به سمت شرق – اراضی تحت کنترل روسیه – پیشروی کرده‌اند. همچنین گزارش‌هایی از اصابت موشک به نزدیکی دومین نیروگاه اتمی بزرگ اوکراین منتشر شده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اواخر روز دوشنبه طی یک سخنرانی تلویزیونی مدعی شد: «مشخص است که اشغال‌کننده‌ها می‌ترسند. ما اکنون بر روی سرعت آزادسازی مناطق تحت کنترل روسیه متمرکز هستیم.»
وی افزود: «سرعتی که سربازان ما براساس آن پیشروی می‌کنند، سرعتی است که زندگی عادی را به ما برمی‌گرداند.»
رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین خاطرنشان کرد که روز چهارشنبه از طریق ویدئو کنفرانس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد کرد و درخواست خود را از کشورها مبنی بر ارسال سریع تسلیحات و کمک‌ها مطرح خواهد کرد.
زلنسکی در ادامه گفت: «ما هر کاری می‌کنیم تا مطمئن شویم که نیازهای اوکراین در هر زمینه‌ای – دفاعی، مالی، اقتصادی، دیپلماتیک – برآورده می‌شوند.»
از سوی دیگر سرهی گایدای، فرماندار لوهانسک در تلگرام خود نوشت: «نیروهای مسلح اوکراین کنترل کامل روستای "بیلوهوریوکا" را به دست گرفته‌اند و آماده بازپس‌گیری استان لوهانسک می‌شوند. برای هر وجب خاک مبارزه خواهیم کرد. دشمن در حال آماده‌سازی دفاع خود است.»
پس از ادعاهای اوکراین مبنی بر "موفقیت در ضدحملات اخیر علیه روسیه"، دنیس پوشیلین، فرمانده جدایی‌طلب دونتسک از رهبر جدایی‌طلب لوهانسک خواست تا فورا "رفراندومی" را جهت پیوستن به روسیه برگزار کنند.
همچنین روز دوشنبه اوکراین، روسیه را به بمباران در نزدیکی "نیروگاه هسته‌ای اوکراین جنوبی" (Pivdennoukrainsk) واقع در جنوب استان میکولائیف متهم کرد.
شرکت اپراتور برق اتمی اوکراین موسوم به "انرژواتم" با انتشار تصاویر و  بیانیه‌ای اعلام کرد: «یک انفجار حدود ۳۰۰ متری راکتورها رخ داد و اندکی پس از نیمه‌شب دوشنبه ساختمان‌های نیروگاه هسته‌ای آسیب دیدند. راکتورها هیچ صدمه‌ای ندیدند و کارکنان سالم هستند. حفره و گودال بزرگی بر اثر انفجار ایجاد شد.»
مجتمع صنعتی که نیروگاه اتمی اوکراین جنوبی در آن واقع است، در امتداد رودخانه باگ و حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب کی‌یف، پایتخت اوکراین واقع است. این حملات باعث خاموشی موقت یک نیروگاه برق‌آبی در مجاورت این مجتمع صنعتی شد و بیش از ۱۰۰ پنجره را شکست.
نیروگاه اتمی اوکراین جنوبی پس از نیروگاه اتمی زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست، دومین نیروگاه بزرگ اوکراین است. نیروگاه زاپوریژیا هم بارها مورد حمله قرار گرفته است. این دو نیروگاه راکتورهایی با طراحی مشابه دارند.
در همین راستا، زلنسکی نیز در شبکه‌های اجتماعی خود نوشت: «روسیه کل جهان را به خطر می‌اندازد. ما قبل از آنکه دیر شود باید آن را متوقف کنیم.»
ولودیمیر زلنسکی پیشتر طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز، روسیه را به "جنایات جنگی" در شمال شرق اوکراین متهم و وضعیت در مناطق تازه آزادشده در شمال شرق اوکراین را با شهر "بوچا" مقایسه کرد. اوکراین ادعا می‌کند که در شهر "ایزیوم" که به تازگی نیروی‌های روسی این منطقه را ترک کرده‌اند، گورهای دسته‌جمعی کشف شده است.
اما این در حالیست که کرملین روز دوشنبه چنین ادعایی از جانب اوکراین را رد کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت: «دروغ است و البته که ما در این داستان از حقیقت دفاع خواهیم کرد.»


کد مطلب: 292455

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/292455/گزارش-هایی-اصابت-موشک-نزدیکی-دومین-نیروگاه-اتمی-بزرگ-اوکراین

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com