کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در رایزنی با وزیر خارجه فرانسه؛

لاوروف: بمباران زاپوریژیا، اروپا را در معرض خطر فاجعه هسته‌ای قرار می‌دهد

ایسنا , 29 شهريور 1401 ساعت 9:45

حزب الله:
وزیر امور خارجه روسیه و همتای فرانسوی او در خصوص وضعیت در اوکراین با تمرکز بر ضرورت تضمین ایمنی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،پس از تماس تلفنی سرگئی لاوروف و کاترین کولونا، وزرای خارجه روسیه و فرانسه، وزارت خارجه مسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد: در ادامه تماس تلفنی روسای جمهوری روسیه و فرانسه در ۱۱ سپتامبر، وزرای امور خارجه دو کشور به تفصیل در مورد وضعیت اوکراین با تمرکز بر راه‌های تضمین ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا گفت‌وگو کردند.
لاوروف به وزیر خارجه فرانسه گفت: بمباران نیروگاه توسط رژیم کی‌یف، اروپا را در معرض خطر یک فاجعه هسته‌ای قرار می‌دهد.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: لاوروف گفت که رژیم کی‌یف به استفاده از تسلیحات غربی برای بمباران تأسیسات زیرساختی غیرنظامی از جمله در نیروگاه زاپوریژیا ادامه می‌دهد و در نتیجه اروپا را در معرض خطر یک فاجعه هسته‌ای قرار می‌دهد.
این بیانیه می‌افزاید: طرف روسی بار دیگر بر لزوم توقف فوری و کامل بمباران‌ها و بررسی عینی حملات عمدی به این تاسیسات تاکید کرد.
در ادامه، این دیپلمات‌های ارشد در مورد جنبه‌های مختلف موضوعات دوجانبه و بین‌المللی مورد علاقه دوجانبه تبادل‌نظر کردند.
نیروگاه اتمی زاپوریژیا واقع در نزدیکی شهر انرگودار، در حال حاضر توسط نیروهای روسیه کنترل می‌شود. روسیه می‌گوید که نیروهای مسلح اوکراین مرتبا این تأسیسات را گلوله‌باران می‌کنند.
یک تیم از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رهبری رافائل گروسی، در اوایل سپتامبر از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا بازدید کرد. آژانس بعداً گزارشی را منتشر کرد و خواستار ایجاد منطقه ایمن در اطراف این تأسیسات شد. دو بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر وضعیت آن در نیروگاه باقی مانده‌اند.


کد مطلب: 292445

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/292445/لاوروف-بمباران-زاپوریژیا-اروپا-معرض-خطر-فاجعه-هسته-ای-قرار-می-دهد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com