تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
plusresetminus
حزب الله:بانک مرکزی با هدف افزایش شفافیت بازار ارز و کنترل نوسانات اعلام کرد قیمت خرید و فروش ارز به مردم با نرخ توافقی به تفکیک هر صرافی‌ منتشر می‌شود.
۰
کد مطلب : ۲۹۲۴۲۵
کنترل نوسانات بازار با اعلام نرخ توافقی ارز به تفکیک هر صرافی‌ عملیاتی می‌شود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،انتهای خرداد امسال بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با صرافی‌ها و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضا را راه‌اندازی کرد.بعد از آن نیز امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد که اکنون این بازار به معیار قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده است.
در روز‌های گذشته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در این خصوص در صفحه شخصی خود نوشت: مسیر شفافیت در نظام پولی و ارزی کشور با جدیت در بانک مرکزی پیگیری می‌شود.
او همچنین نوشت: بزودی قیمت خرید و فروش ارز به مردم با نرخ توافقی به تفکیک هر یک از صرافی‌ها برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.
در خصوص اعلام نرخ ارز توافقی به تفکیک هر صرافی و اعلام آن به مردم کارشناس اقتصادی مواردی را بیان کرد.
آقای حجت الله فرزانی گفت:در خصوص بازار ارزی باید اشاره شود که دو نوع بازار ارزی وجود دارد یک بازار حواله‌های ارزی، مورد بعد بازار اسکناس است که به صورت معامله اسکناس در بازار متشکل ارزی اتفاق می‌افتد و صرافی‌ها قادر به خرید هستند که در گذشته به سبب مشکلاتی که وجود داشت و تعیین نرخی که اتفاق می‌افتاد معاملات کمتری در این بخش انجام می‌شد.
او گفت:اکنون از طریق نرخ توافقی در بازار متشکل ارزی صرافی‌ها اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند این نرخ توافقی با توجه به این که بحث مذاکره و چانه زنی را در بر دارد می‌تواند نرخ متعدد را ثبت و به نمایش بگذارد  لذا برای این که در نرخ توافقی چند نرخ در طول معاملات ثبت می‌شود بانک مرکزی با دید افزایش شفافیت این بازار اعلام کرد هر چه سریع تر قیمت خرید و فروش ارز به مردم با نرخ توافقی به تفکیک هر یک از صرافی‌ها منتشر می‌شود.

افزایش عمق بازار متشکل ارزی با اعلام نرخ توافقی 

فرزانی گفت:اگر این مورد اعلام نرخ ارز به تفکیک صرافی ها رقم بخورد باعث می‌شود بازار متشکل ارزی عمق بیشتری پیدا کند در خصوص تاثیر این موضوع در نرخ ارز هم می توان گفت وقتی قدرت چانه زنی به نمایش گذاشته شود به تبع قیمت‌ها همگرا خواهند شد و سبب می‌شود نوسانات نرخ ارز در یک روز کاهش پیدا کند و در نتیجه می‌توان سبب کنترل بازار شود.
حالا باید منتطر ماند و دید وعده بانک مرکزی در این خصوص چه زمانی عملی می شود و آیا این اقدام می تواند وزن شفافیت در این حوزه را افزایش دهد یا خیر؟
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین