تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
plusresetminus
حزب الله: ظاهرا تورم ماهیانه بازار مسکن شهر تهران از ۲.۵ به ۱.۸ درصد رسیده که کمترین میزان از فروردین ماه سال جاری تاکنون محسوب می‌شود؛ این آمار که از داده‌های غیررسمی به دست آمده ورود آرام بازار به نیمه دوم سال را نشان می‌دهد.
۰
کد مطلب : ۲۹۲۴۱۵
رنگ باختن بازار مسکن در شهریور
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، ثبت داده‌های جدید از بازار مسکن شهر تهران، رنگ باختن انتظارات افزایشی در آستانه ورود به نیمه دوم سال را تایید می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد شهریورماه امسال تورم ماهیانه در بازار مسکن در پایتخت به پایین‌ترین حد خود از فروردین سال جاری رسیده است.
آمار غیررسمی روایت می‌کند که تورم ماهیانه در بازار مسکن شهر تهران از ۲.۵ درصد در مردادماه به ۱.۸ درصد در شهریورماه رسیده است. این در حالی است که با توجه به نوسانات اندک قیمت دلار در هفته‌های اخیر انتظار می‌رفت بازار مسکن تحت تاثیر قرار گیرد.
مطابق اطلاعات سامانه کیلید، در ۲۳ روز ابتدای شهریورماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت مسکن شهر تهران طبق نرخهای پیشنهادی با وزن‌دهی به مناطق بر اساس تعداد معاملات قطعی به ۴۵.۴ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده که از افزایش ۱.۸ درصد در مقایسه با ۲۳ روز انتهای مردادماه حکایت دارد.
کاهش ۰.۷ درصدی تورم بازار مسکن که به نوعی نشان‌دهنده ثبات نسبی این بازار است، تمایل طرف عرضه برای فروش را افزایش داد. درصد تغییرات تعداد آگهی‌های ۲۳ روز ابتدای شهریورماه سامانه مذکور نسبت به ۲۳ روز انتهایی مردادماه از افزایش ۲۵ درصد حکایت دارد.
بررسی تغییرات قیمت پیشنهادی هر متر مربع نیز در بازه زمانی مذکور رشد ۲.۹ درصد را نشان می‌دهد.
اگرچه در بخش خرید و فروش، بازار به آرامش نسبی رسیده، روند بازار اجاره بر اساس دیتاهای سامانه مذکور صعودی به نظر می‌رسد. قیمت رهن هر متر مربع آگهی‌های شهر تهران در ۲۳ روز ابتدای شهریورماه نسبت به سه هفته پایانی مردادماه از رشد ۷.۶ درصد برخوردار است. این در حالی است که تعداد آگهی‌های رهن و اجاره نیز در همین مقطع زمانی ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.
در پنج ماهه نخست سال جاری رشد ماهیانه قیمت مسکن شهر تهران به ترتیب ۲.۴-، ۶.۱ درصد، ۸.۴ درصد، ۵.۸ درصد و ۲.۵ درصد بوده است. همانطور که آمار توضیح می‌دهد در ماههای تیر و مرداد تورم ماهیانه ملکی کاهش یافته و در مرداد به کمتر از یک سوم خردادماه به عنوان نقطه اوج مقطع پنج ماهه رسیده است.
با توجه به تاثیر یکباره اصلاح نظام یارانه‌ای و ریسکهای غیراقتصادی بر بازار مسکن طی ماههای ابتدایی  سال جاری، به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از تورم در نیمه اول سال به بازار مسکن تحمیل شده و این بخش به تدریج در حال رسیدن به ثبات نسبی است. کارشناسان انتظار دارند در شش ماهه دوم بازار ملک در آرامش قرار گیرد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین