تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
plusresetminus
حزب الله: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: استفاده از دستگاه‌های پرتودهی و همچنین استفاده از پلاسما می‌تواند از بروز آفت در محصولات کشاورزی جلوگیری کند و نرخ ماندگاری آنها را افزایش دهد.
۰
کد مطلب : ۲۹۲۴۱۳
از پلاسما و دستگاه‌های پرتودهی برای جلوگیری از بروز آفات محصولات کشاورزی استفاده خواهد شد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محمد اسلامی در همایش ملی سلامت پسته که صبح امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: امنیت غذایی و سلامت جامعه به هم مرتبط است. اقتصاد، معیشت و توسعه بهره‌وری واژه‌های پرتکراری هستند ولی مهم این است که نگاه سیستمی داشته باشیم و یک تفکر را به صورت پایدار نهادینه کنیم و اعتمادسازی اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: فناوری هسته‌ای دامنه بسیار گسترده‌ای دارد و می‌تواند به صورت موثر در خدمت جامعه باشد. همکاران ما در دو بخش به صورت موازی در یکسال گذشته نتایج تحقیقات را به سمت تجاری سازی و صنعتی سازی پرسرعت پیش بردند، به نحوی که توسعه کاربرد پرتوهای سامانه‌ تولید گاما که می‌تواند از  بروز آفات کلیه محصولات کشاورزی و غلات را با پرتودهی جلوگیری کند و نرخ ماندگاری آنها را افزایش دهد، یکی از اقدامات ما است.
اسلامی اضافه کرد: با توجه به هماهنگی‌های لازم و مطالعات جامع 12 قطب پرتودهی را در کشور پیش بینی کردیم. تعاملات لازم انجام شد. با بخش خصوصی نیز مذاکره صورت گرفت و ساخت‌و تولید دستگاه‌ها با مشارکت دانش‌بنیانی‌ها در حال انجام است.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به رونمایی از دو سامانه این سازمان که مرتبط به بخش کشاورزی است گفت: در حقیقت پرتودهی به محصولات برای جلوگیری از بروز آفات گام اول اقدامات است و گام دوم نیز  پیشگیری و سم زدایی با پلاسما خواهد بود.
اسلامی افزود: اولین دستگاه پلاسما را برای آفلاتوکسین در ۲۰ فروردین‌ماه رونمایی کردیم. با مذاکرات انجام شده با استانداری کرمان و انجمن پسته اولین سامانه را نیز در رفسنجان به کار خواهیم گرفت تا به صورت عملیاتی آن را در اختیار صادر کنندگان و تولیدکنندگان پسته قرار دهیم.
وی در ادامه گفت: با استفاده از پلاسما در دو بخش هم خود محصول و هم آب و خاک می‌توانیم آفت پذیری را از بین ببریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: رقابت در بخش تولید میان کشورها جدی است.پسته با اقلیم ما سازگار است و  افزایش تولید و صادرات حق مردم و تولیدکنندگان است و باید همه جوره از آن حمایت شود. باید فناوری‌های نوین را در اختیار فعالان بخش قرار دهیم تا با مانعی مواجه نشوند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین