کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تجلیل از بازیگر ۹۱ ساله/ نام جیمز ارل جونز بر سردر تئاتر برادوی

مهر , 28 شهريور 1401 ساعت 11:50

حزب الله:
با حضور شماری از چهره‌های مطرح سالن نمایشی در برادوی به نام جیمز ارل جونز بازیگر ۹۱ ساله سیاه‌پوست شد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سال ۱۹۵۸ جیمز ارل جونز به عنوان یک بازیگر ناشناس فقط یک خط اجرا در صحنه تئاتر کورت در برادوی داشت و گفت: «خانم روزولت، شام سرو می‌شود.» او آن زمان ۲۷ ساله بود و سخت کار کرد تا توانست از آن ۵ کلمه عبور کند و به صدایی فراموش نشدنی بدل شود.
در مراسمی که با حضور ساموئل ال جکسون، فیلیسیا رشاد، دبی آلن و اریک آدامز شهردار نیویورک برگزار شد، همان تئاتر به نام این بازیگر اکنون ۹۱ ساله نام‌گذاری شد.
در ماه مارس اعلام شد که مسئولان در حال بازسازی ۴۵ میلیون دلاری سالن کورت قدیمی هستند و همان زمان اعلام شد یکی از ۱۷ سالن این مجموعه به افتخار یک هنرمند سیاه‌پوست تغییر نام می‌دهد.
جونز یکی از معدود افرادی است که برنده ایگوت شده (اسکار، گرمی، تونی، امی) و در طول دوران حرفه‌ای بازیگری‌اش در ۲۱ نمایش برادوی روی صحنه رفته است.
ساموئل ال جکسون در این مراسم گفت: اگر بازیگر بودی، یا آرزو داشتی بازیگر شوی، یکی از معیارهایی که همیشه داشتی این بود که جیمز ارل جونز باشی.
وی در ادامه گفت: کودکانی که نمی‌دانند او کیست، بچه‌هایی که او را فقط به عنوان «دارت ویدر» جنگ ستارگان یا با انیمیشن «شیرشاه» می‌شناسند، اکنون این فرصت را خواهند داشت که به تئاتری بروند که به نام این مرد نامگذاری شده است.
شهردار نیویورک هم در این مراسم با تاکید بر عظمت این بازیگر گفت: وقتی چراغ‌های برادوی روشن است، یعنی آمریکا روشن است.
کنی لئون کارگردان تئاتر هم گفت: اولین نمایشنامه‌ای که دید «حصارها» بود. وی گفت: من یک پسر روستایی از فلوریدا، اکنون به عنوان عضو بنیاد ملی هنرها اینجا آمده‌ام و تماشای «حصارها» بود که زندگی مرا تغییر داد و جونز در آن نمایش رییسی قدرتمند بود.
لئون که سال ۲۰۱۰ «حصارها» را دوباره با بازی دنزل واشینگتن و وایولا دیویس روی صحنه برد گفت: جونز مظهر ظرافت و وقار مردان آفریقایی آمریکایی بود.
جونز ۳ بار جایزه تونی را دریافت کرده و اکنون سالنی در برادوی با ۱۰۹۲ صندلی به نام وی شده است.
وی اولین تونی را سال ۱۹۶۹ برد و سال ۱۹۷۰ نامزدی اسکار را دریافت کرد ودر سال ۱۹۸۷ دومین جایزه تونی و سال ۲۰۱۷ تونی یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد. وی بازیگر نمایش‌های شکسپیری متعددی بوده که اوتللو، هملت، کوریولانوس، و شاه لیر از جمله آنها بوده‌اند. وی اولین بار در سینما در فیلم «دکتر استرنج‌لاو» استنلی کوبریک در سال ۱۹۶۴ بازی کرد.
«بازی‌های پاتریوت»، «قاضی درد»، «واضح و خطر موجود»، «جن‌گیر ۲: مرتد»، «هزینه یاب»، «سلاح عریان ۳»، «شیادان» و «جفرسون در پاریس» شماری از فیلم‌های سینمایی متعدد وی هستند.
جونز صداپیشه شخصیت دارت ویدر در فیلم‌های «جنگ ستارگان» است و در «شیر شاه» صدای موفاسا پدر سیمبا را ایفا کرد و در نسخه جدید آن در سال ۲۰۱۹ هم نقشش را تکرار کرد. جدیدترین فیلم وی «آمدن به آمریکا» در سال ۲۰۲۱ بوده است. در تلویزیون هم وی در سریال‌های قدیمی از «دکتر کیلدر» تا «سسامی استریت» حضور داشته و جدیدترین کار او صداپیشگی در «اوبی-وان کنوبی» در نقش دارت ویدر بوده است.


کد مطلب: 292383

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/292383/تجلیل-بازیگر-۹۱-ساله-نام-جیمز-ارل-جونز-سردر-تئاتر-برادوی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com