کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحولات اوکراین

گوترش: امکان مذاکره مستقیم بین پوتین و زلنسکی بسیار دور از دسترس است

تسنیم , 28 شهريور 1401 ساعت 10:56

حزب الله:رئیس جمهوری آمریکا وعده داد که تورم و بحران انرژی در ایالات متحده بر موضع گیری مقامات واشنگتن برای ادامه کمک به اوکراین تأثیری نخواهد گذاشت و گفت: هیچ مدرکی مبنی بر اینکه چین برای ادامه درگیری نظامی در اوکراین به روسیه سلاح می‌دهد، وجود ندارد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،"آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد و "جوزپ بورل"، مسئول اصلی اتحادیه اروپا در مسائل خارجی و سیاست امنیتی، شب گذشته، یکشنبه، با یکدیگر نشستی داشتند که طی آن درباره روند اوضاع کنونی در اوکراین بحث و تبادل نظر کردند.
استفان دوژاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل با اعلام این مسئله، گفت: «دبیر کل با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. طرفین در خصوص پیامدهای منطقه‌ای و جهانی اوضاع پیرامون اوکراین گفتگو کردند.»
در این رابطه، آنتونیو گوترش ابراز عقیده کرد که مذاکرات مستقیم بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او بسیار دور از دسترس است.  وی گفت: «من فکر می‌کنم ایجاد شرایط برای دستیابی به صلح بین روسیه و اوکراین، مطابق با منشور سازمان ملل متحد و با قوانین بین‌المللی بسیار مهم است، ولی اگر واقع بینانه فکر کنیم، ما هنوز با این هدف فاصله زیادی داریم و مذاکره مستقیم بین رهبران دو کشور نیز در شرایط کنونی بسیار دشوار خواهد بود.»
دبیرکل سازمان ملل یادآور شد که تمام تلاش و امکانات خود را برای تسهیل چنین مذاکراتی فراهم خواهد کرد. گوترش در عین حال این واقعیت را مورد توجه قرار داد که انجام چنین مذاکراتی تنها به خواست پوتین و زلنسکی بستگی دارد.
وی همچنین امکان انعقاد توافقنامه صلح بین کی‌یف و مسکو را ارزیابی کرد. به گفته وی، در حال حاضر  و با توجه به مواضع دو طرف مناقشه، به نظر می‌رسد که این احتمال بسیار دور از دسترس است.
ولادیمیر پوتین پیش از این در خصوص امکان از سرگیری مجدد مذاکرات با اوکراین، به اظهارات زلنسکی مبنی بر عدم آمادگی وی برای مذاکره با روسیه اشاره کرده و گفته بود: «آنها نمی خواهند مذاکره کنند. آقای زلنسکی یک بار علناً گفت که حاضر نیست و نمی‌خواهد با روسیه گفتگو کند. خوب، اگر آماده نیستید، این کار را نکنید.»
در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:
***
بایدن: مواضع آمریکا در قبال اوکراین تغییر نخواهد کرد
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بامداد امروز، دوشنبه، اعلام کرد که ایالات متحده از حمایت خویش از اوکراین، حتی با وجود بحران تامین انرژی خودداری نخواهد کرد.
بایدن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس - CBSگفت: «ما در ایالات متحده نسبت به دیگر کشورها، به ویژه روسیه، وضعیت بسیار بهتری داریم، البته او (ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه) مدتی است در تلاش برای رسیدن به این هدف است. ولی موفق نخواهد شد.»
رهبر آمریکا افزود که آماده است تا آنجا که شرایط اجازه دهد، در ارائه کمک به اوکراین پیش برود. رئیس کاخ سفید در عین حال قول داد که کنترل تورم و افزایش قیمت انرژی در ایالات متحده را نیز در دست خواهد گرفت.
رئیس جمهوری آمریکا: هیچ مدرکی دال بر ارسال تسلیحات نظامی چینی به روسیه وجود ندارد
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه سی.بی.اس.  یادآور شد که ایالات متحده همچنان نتوانسته هیچ مدرکی مبنی بر اینکه چین به روسیه سلاح می‌دهد بدست آورد.  وی افزود که با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین تماس گرفته و خواستار آن شده که پکن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را نقض نکند.
بایدن توضیح داد: «من گفتم، اگر فکر می‌کنید که آمریکایی‌ها و دیگران با توجه به نقض تحریم‌های شما به سرمایه‌گذاری در چین ادامه می‌دهند، فکر می‌کنم اشتباه بزرگی می‌کنید، ولی تصمیم با شماست. تاکنون که مدرکی مبنی بر ارسال سلاح یا دیگر کالاها به روسیه وجود ندارد.»
پسکوف: تحریم‌ها بر روابط روسیه و چین تأثیر قابل توجهی ندارد
دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی کرملین در گفتگو با برنامه مستند "مسکو. کرملین. پوتین" از شبکه اول تلویزیون روسیه تاکید کرد که تحریم‌ها در هر صورت تأثیرات منفی بر روابط روسیه و چین می‌گذارد، ولی قادر نیستند تأثیر قابل توجهی بر این مناسبات داشته باشند.
پسکوف در پاسخ به سوالی درباره دورنمای همکاری چین و روسیه برای مقابله با تهدید تحریم‌های آمریکا گفت:«البته عوامل پیچیده‌کننده زیادی وجود دارد و این تحریم‌ها و تهدید تحریم‌های ثانویه، البته که تأثیر منفی خود را دارند. ولی آنها نمی توانند به نوعی تأثیر قابل توجه و زیادی بگذارند، برای اینکه روند کلی مناسبات تجاری-بازرگانی بین روسیه و چین همچنان از نظر رشد، دارای علائم مثبت بوده و در حال گسترش هستند.»
در این رابطه سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه به جهش قابل توجه در توسعه روابط دوجانبه و تجارت بین دو کشور اشاره کرده و تاکید کرد: " این روابط عالی است."
دیمیتری پسکوف همچنین یادآور شد که مسکو و پکن هیچ ادعایی در زمینه رهبری جهان ندارند. به عقیده وی، روابط دوجانبه آنها گواهی در عکس این توهم است.
کشورهای سازمان همکاری شانگهای علیه کشورهای ثالث با یکدیگر متحد نیستند
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این برنامه ابراز عقیده کرد که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نه علیه کسی، بلکه به نام آرمان‌های بلند و منفعت مشترک با یکدیگر دوست هستند.
پسکوف در پاسخ به این سئوال مجری برنامه که آیا سازمان همکاری شانگهای می تواند وزنه تعادلی برای مقابله با گروه 7 در نظر گرفته شود، آنطور که در غرب گفته می‌شود، گفت: «خیر، این سازمان با هدف دوست بودن علیه کسی فعالیت ندارد، بلکه دوستی کشورهای عضو برای پیشبرد آرمانهای برتر و عالی و در جهت تامین منافع مردم کشورهایی است که در چارچوب سازمان همکاری شانگهای با یکدیگر مشارکت دارند.»
درخواست اتحادیه اروپا از ترکیه برای توقف کمک به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها
پیتر استانو، سخنگوی رسمی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، به روزنامه ایزوستیا گفته است: ترکیه نباید راه حلهایی برای دور زدن اقدامات محدود کننده اتحادیه اروپا علیه روسیه ارائه دهد، مهم است که آنکارا به عنوان یک کشور نامزد عضویت در این سازمان، سیاست خارجی خود، از جمله در خصوص تحریم‌ها را با مقامات بروکسل هماهنگ کند.
 استانو افزود: « ما در خصوص تعامل اتحادیه اروپا و ترکیه، که یک همسایه مهم و شریک و کشور نامزد عضویت در اتحادیه اروپاست، بر اهمیت هماهنگی کامل سیاست خارجی ترکیه با تصمیمات و سیاست سیاست خارجی بروکسل از جمله در زمینه تحریم‌های ضدروسی تاکید می کنیم.»
وی تاکید کرد: همچنین مهم است که ترکیه راه حلی برای دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا به طرف روسی پیشنهاد ندهد. ما به نظارت دقیق بر روند اوضاع در این زمینه ادامه خواهیم داد.»
رجب طیب اردوغان، رهبر ترکیه پیش از این اعلام کرد که کشورش به سیاست سازنده خود در قبال بحران اوکراین ادامه داده و هرگز به تحریم‌ها علیه روسیه نخواهد پیوست.
دیپلمات روس: ارسال سلاح، غرب را شریک جنایات ارتش اوکراین می‌کند
دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته اعلام کرد که تحویل تسلیحات نظامی به اوکراین، کشورهای غربی را در جنایت علیه غیرنظامیان این کشور شریک جرم کرده است.
این دیپلمات در توییتر خود نوشت: «تامین توپخانه و موشک‌اندازهای دوربرد برای نیروهای مسلح اوکراین، شرکای غربی سابق ما را در جنایات آنها علیه مردم غیرنظامی در منطقه دونباس شریک جرم می‌کند. بسیار مشمئز کننده است که تامین تسلیحات یک پروژه تجاری سودآور برای ایالات متحده و انگلیس شده است. کجایند "ارزش‌های غربی" که پیش از این از آنها صحبت میکردند؟»
ژنرال آمریکایی: ایالات متحده در درگیری نظامی در اوکراین شرکت دارد
کیت کلوگ، ژنرال بازنشسته و مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا معتقد است که ایالات متحده یکی از طرفین درگیری نظامی کنونی در خاک اوکراین محسوب میشود.
این مقام نظامی در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: «واقعیت این است، زمانی که ما شروع به ارسال سلاح هایی مانند HIMARSبه اوکراین کردیم، دیگر به یک طرف درگیری تبدیل شدیم. در حالی که تاکید داریم که نمی خواهیم یک طرف درگیری باشیم. این در حالی است که کشور ما در حال حاضر 75 درصد از کل کمک‌های مالی، اقتصادی و نظامی را به اوکراین ارائه داده. باز هم فکر می کنیم طرف این درگیری نیستیم!»
چند روز قبل، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید تأیید کرد که ایالات متحده تا زمانی که شرایط اقتضا کند، از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین حمایت خواهد کرد.


کد مطلب: 292365

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/292365/گوترش-امکان-مذاکره-مستقیم-بین-پوتین-زلنسکی-بسیار-دور-دسترس

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com