کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحولات اوکراین

اعتراف ناتو به برنامه ریزی "از چند سال قبل" برای گسترش حضور در نزدیکی مرزهای روسیه

تسنیم , 27 شهريور 1401 ساعت 12:04

حزب الله:واشنگتن و کی‌یف در حال رایزنی‌ برای ارسال جنگنده‌، سامانه پدافند هوایی و پهپادهای آمریکایی به اوکراین هستند، ولی نگرانی از واکنش روسیه وجود دارد، چراکه مسکو می‌تواند انتقال این تسلیحات را یک اقدام تحریک آمیز و مداخله مستقیم در جنگ اوکراین تلقی کند


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مقامات ناتو رسماً اعتراف کردند که از چندین سال قبل برنامه ریزی برای گسترش حضور نظامی خود تا مرزهای روسیه را آغاز کرده بودند. این اعتراف شب گذشته، شنبه،  از سوی "راب بائر"، رئیس کمیته نظامی پیمان آتلانتیک شمالی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تالین انجام شد.
این مقام نظامی ناتو گفت: «ما درباره گسترده‌ترین بازسازی ساختارهای نظامی خود از سال 1949 به بعد بحث و گفتگو کردیم. برنامه ریزی برای این کار از چندین سال پیش آغاز شد و اکنون ما در حال اجرای این برنامه‌ها هستیم.»
بائر همچنین یادآور شد که اوکراین تسلیحات نظامی مدرن بیشتری از اعضای ناتو دریافت خواهد کرد. وی افزود: «ائتلاف به طور کلی موافقت کرده که به اوکراین کمک‌های نظامی غیرتهاجمی ارائه کند، البته هر یک از کشورهای عضو ناتو به طور مستقل درباره ارائه کمک نظامی، از جمله تامین تسلیحات به اوکراین تصمیم خواهند گرفت. بنابراین، با گذشت زمان، در مجموع سلاح‌های جدید بیشتری به ارتش این کشور تحویل داده خواهد شد.»
پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این ائتلاف نیروهای نظامی مضاعفی را در مرزهای شرقی مستقر خواهد کرد و این اقدام علامتی به روسیه ارسال خواهد کرد که ناتو آماده دفاع از خاک خود است.
این در حالی است که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو طی چندین سال در تلاش بودند تا یک منطقه محاصره ضدروسی در خاک اوکراین بوجود آورند و عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از دونباس نیز دقیقاً به منظور جلوگیری از این نقشه آغاز شد. 
در این رابطه، سردبیر نشریه آمریکایی "The American Conservative" در تحلیلی،  گسترش ناتو به سمت شرق و تحریک روسیه را سیاستی اشتباه نامید. به نوشته این مجله، اقدامات ایالات متحده منجر به آغاز مرحله جدیدی از جنگ سرد با مسکو و نزدیک شدن روسیه و چین به یکدیگر شد.
در عین حال، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز پیش از این یادآور شد که فعالیت‌های نظامی کشورهای عضو ناتو شکل یک جهت گیری کاملاً ضدروسی به خود گرفته است. وی تاکید کرد که تعداد زیادی از نیروهای نظامی آمریکایی در حال حاضر در قاره اروپا مستقر شده و تعداد واحدهای نظامی ائتلاف در کشورهای شرق و مرکز اروپا رشد قابل توجهی داشته است.
در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و هفتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:
***
هشدار محقق آمریکایی درباره تحقق سناریوی جنگ هسته‌ای بین روسیه و ناتو
به گزارش مجله "نیوزویک" (Newsweek)، آلکس گلیزر، دانشیار دانشگاه پرینستون و یکی از مبتکران طرح شبیه سازی برخورد Plan A، ابراز عقیده کرده که بروز یک جنگ هسته‌ای فرضی بین روسیه و ناتو به سناریویی بسیار وحشتناک منجر شده و در عرض چند ساعت منجر به مرگ میلیونها نفر در سراسر جهان خواهد شد.
به گفته این کارشناس آمریکایی، عواقب یک جنگ گرم هسته‌ای جهانی، برای حیات روی زمین غیرقابل تصور خواهد بود. گلیزر افزود: "تخمین زده می شود که در این صورت بیش از 90 میلیون نفر ظرف همان چند ساعت نخست بروز درگیری کشته شده یا آسیب جدی ببینند."
علاوه بر این، به نوشته این نشریه، محققان آمریکایی بر این باورند که روسیه مجبور خواهد شد به حمله احتمالی از سوی کشورهای عضو ناتو پاسخ دهد. پیش بینی شده که در صورت وخامت بیشتر اوضاع، طرفین ممکن است 30 شهر بزرگ و مرکز اقتصادی یکدیگر را تخریب کنند. در عین حال، این مطالعه هشدار داده که در این شرایط یک فروپاشی اقتصادی و اجتماعی و همچنین یک زمستان هسته‌ای رخ خواهد داد که «فاجعه را تشدید خواهد کرد».
ترامپ دموکرات‌ها را به نشر اکاذیب درباره روسیه متهم کرد
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا بامداد امروز، یکشنبه، در گردهمایی هوادارانش در ایالت اوهایو اعلام کرد که حزب دموکرات آمریکا و نمایندگان آن اطلاعات نادرستی، از جمله در خصوص مسائل مربوط به روسیه منتشر می‌کنند.
ترامپ گفت: «آنها نمی گویند که حزبی دروغ پرداز و ناشر اطلاعات نادرست هستند، از جمله درباره روسیه و آنها هر کاری که خود انجام می دهند را فاش نمی‌کنند.»
به عقیده وی، در دورانی که دموکرات‌ها بر سر قدرت بودند، ایالات متحده از یک کشور مستقل انرژی به یک کشور "گدا" تبدیل شد.
صادرات محصولات کشاورزی روسیه، موضوع مذاکرات دبیرکل سازمان ملل با لاوروف
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد قصد دارد در جریان نشست آتی مجمع عمومی این سازمان، با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در خصوص مسائل مربوط به اجرای "توافقنامه غلات" و صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی از روسیه گفتگو کند. این موضوع را خود دبیرکل در مصاحبه با خبرگزاری نووستی بیان کرد.
گوترش یادآور شد که پیش از این، در اواسط ماه سپتامبر، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، درباره این موضوعات صحبت کرده و  اکنون این موضوعات در دیدار آتی وی با لاوروف در نیویورک نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
وی همچنین تاکید کرد که منابع غذایی روسیه ابزاری ضروری برای مقابله با بحران جهانی غذا و کودهای کشاورزی هستند. گوترش افزود: سازمان ملل اکنون در تلاش است تا شرایط لازم را برای رفع تمامی محدودیت‌های روسیه در این زمینه ایجاد کند.
گوترش در رابطه با این واقعیت که کشتی‌های حامل کودهای روسی در برخی بنادر اتحادیه اروپا گیر کرده‌اند و نمی‌توانند به آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین سفر کنند، گفت: تعدادی از بنادر اروپایی سیگنال‌های مثبتی در خصوص دورنمای عبور کودهای روسی ارسال کرده‌اند و سازمان ملل تمام تلاش خود را برای تسهیل این امر انجام خواهد داد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی از اتصال نیروگاه زاپروژیا به شبکه برق اوکراین خبر داد
آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) شب گذشته، شنبه اعلام کرد که نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا دوباره به شبکه برق اوکراین متصل شده است.
در بیانیه این سازمان آمده است: « نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پس از اینکه مهندسان یکی از چهار خط اصلی انتقال برق خارجی که در جریان درگیری نظامی آسیب دیده بودند، تعمیر کردند، بار دیگر برق را مستقیماً به شبکه ملی اوکراین متصل کرده است».
وزرت دفاع روسیه: اوکراین تحریکات در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را از سرگرفته است
ژنرال ایگور کوناشینکوف، نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که در طول روز گذشته، نیروهای مسلح اوکراین دو بار به سمت مناطق مجاور  نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شلیک کردند. بدین ترتیب، مقامات کی‌یف برای ایجاد خطر یک فاجعه عمدی و ساخته دست بشر، تحریکات نظامی را از سر گرفتند.
به گفته این مقام نظامی روس، در طول شبانه روز گذشته نیروهای مسلح اوکراین یک روستای مجاور نیروگاه  و یک پست برق حرارتی واقع در نزدیکی آن را گلوله باران کردند. در مجموع، ارتش اوکراین 15 گلوله توپ از منطقه نیکوپول در منطقه دنیپروپتروفسک شلیک کرد.
وی یادآور شد که در این رابطه واحدهای توپخانه نیروهای مسلح اوکراین با آتش متقابل ارتش روسیه سرکوب شدند. کوناشنکوف افزود: وضعیت تشعشعات در منطقه نیروگاه زاپروژیا طبیعی است.
اوکراین آخرین 1.5 میلیارد دلار کمک بلاعوض از آمریکا را دریافت کرده است
وزارت دارایی اوکراین روز شنبه اعلام کرد که آخرین بخش کمک بلاعوض 1.5 میلیارد دلاری از ایالات متحده از سوی بودجه دولتی اوکراین دریافت شده است.  طبق این اطلاعات، این وجوه از طریق صندوق امانی بانک جهانی در چارچوب پروژه "حمایت از هزینه‌های عمومی برای مدیریت دولتی پایدار در اوکراین" انتقال یافت.
سرگئی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین در این باره گفت: «این کمکهای مالی کمک قابل توجه دیگری به تامین مالی نیازهای فوری کشور ما است. این مسئله به ما امکان می دهد به ارائه دستمزدها، پرداخت حقوق اجتماعی و مستمری و کمک به آوارگان داخلی ادامه دهیم.»
دیمیتری اشمیگال، نخست وزیر اوکراین نیز در شبکه اجتماعی خود تایید کرد که این آخرین قسط از مبلغ 4.5 میلیارد دلاری ایالات متحده از صندوق اعتماد بانک جهانی است که به کی‌یف تحویل داده شده است. به گفته وی، مقامات در نظر دارند برای بازپرداخت هزینه‌های پرداخت بازنشستگی و بودجه لازم برای برنامه کمک اجتماعی از این مبلغ استفاده کنند.
پولیتیکو: آمریکا و اوکراین در حال رایزنی برای تامین تجهیزات قدرتمندتر آمریکایی برای ارتش اوکراین هستند
روزنامه پولیتیکو روز گذشته، شنبه، گزارش داد که مقامات واشنگتن و کی‌یف در حال انجام رایزنی‌هایی در سطح پایین در خصوص موضوع تامین جنگنده‌های چند منظوره F-16و سیستم پدافند هوایی پاتریوت و پهپادهای MQ-1C Grey Eagleبرای نیروهای مسلح اوکراین هستند.
این روزنامه یادآور شده که بحث‌های مربوط به این موضوع از فضای اخبار عمومی به قالب "آرامتری" منتقل شده است. این ممکن است به دلیل درخواست مقامات آمریکایی برای توجه بیشتر به نیازهای فوری ارتش و وظایف فوری در میدان نبرد، به جای تعقیب اخبار مربوط به ارسال تسلیحات گران قیمت به اوکراین باشد.
علاوه بر این، به نوشته این روزنامه، عدم تصمیم گیری قاطع در این باره از سوی دولت آمریکا در شرایط کنونی به دلیل نگرانی از واکنش احتمالی مقامات مسکو به این موضوع است، چرا که روسیه ممکن است انتقال تسلیحات نظامی تهاجمی را به عنوان یک اقدام تحریک آمیز و مداخله مستقیم در درگیری نظامی در اوکراین تلقی کند. یکی دیگر از استدلال‌های طرف آمریکایی در تردید برای انتقال این تسلیحات، دشواری سرویس دهی و عملکرد رزمی با آنها برای متخصصان اوکراینی است که چنین تجربه‌ای را ندارند.


کد مطلب: 292283

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/292283/اعتراف-ناتو-برنامه-ریزی-چند-سال-قبل-گسترش-حضور-نزدیکی-مرزهای-روسیه

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com