تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
plusresetminus
حزب الله:دستورالعمل های اجرایی تهیه لباس فرم برای دانش آموزان را الزامی نمی داند و این درحالی است که برخی مدارس به بهانه های مختلف از جمله رنگ و مدل هزینه های اضافی به خانواده ها تحمیل می کنند.
۰
کد مطلب : ۲۹۲۲۴۷
خرج تراشی مدارس برای خانواده ها/ دغدغه رنگ بندی لباس دانش آموزان
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در قسمت مقررات مالی در تبصره ۳ دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام نوآموزان و دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ذکر شده به دلیل عدم تحمیل هزینه‌های اضافی به خانواده‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند از لباس‌های سالم و قابل استفاده سال‌های پیش استفاده کرده و والدین در صورت تمایل با رعایت رنگ و مدل مصوب مدرسه می‌توانند نسبت به دوخت و تهیه لباس فرزندشان اقدام کنند.
این مصوبه در حالی است که متأسفانه بسیاری از مدارس به بهانه‌های گوناگونی همچون تصمیم انجمن اولیا و مربیان و رعایت نظم یک‌دست در مدارس و یا زیر سوال رفتن نظارت و بازرسی آموزش، دانش آموزان را مجبور به خرید لباس فرم مدارس کرده‌اند.
هزینه لباس فرم و روپوش مدارس حدود ۶۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرج روی دست خانواده‌ها می‌گذارد و این در حالی است که متولیان نظام آموزشی عقیده دارند، استفاده از لباس فرم در مدارس اجباری نیست.
لباس فرم در مدارس دولتی اجباری نیست
«احمد محمودزاده» معاون وزیر آموزش و پرورش در حاشیه سفر به شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی تهیه لباس فرم برای دانش‌آموزان نظم بخشیدن به وضعیت مدارس است و حتی به گونه‌ای عمل می‌شود که از نظر هزینه‌ای برای خانواده‌ها گران تمام نشود.
وی افزود: تنها در مقاطع تحصیلی ابتدایی به لباس فرم مدارس تاکید شده و در مابقی مقاطع لباس فرم مدارس دولتی اجباری نیست.
خرج تراشی مدارس برای خانواده ها/ دغدغه رنگ بندی لباس دانش آموزان
محمود زاده افزود: خانواده‌ها می‌توانند از لباس فرم استفاده نکنند اما لباسی در شأن دانش‌آموز با رعایت شئونات دانش‌آموزی برای فرزندشان تهیه کرده باشند.
وی تصریح کرد: معمولاً مدیر مدرسه با اولیای دانش آموزان توافقی و لباس یکسانی را طراحی می‌کنند و این را به صورت اختیاری به اولیا اعلام می‌کنند؛ اما اگر اولیا تمایل به خرید نداشته باشند، از نظر ما اشکالی ندارد چراکه لباس فرم اجباری نیست، اما الزامی است.
در عین حال یکی از کارشناسان آموزش و پرورش که خواست نامش ذکر نشود، گفت: لباس فرم مدارس اجباری نیست اما مانند شهریه مدارس الزامی است و این نوعی بازی کردن با کلمات است که مدیر و دانش آموز را بر سر دوراهی قرار می‌دهد.
وی بیان کرد: گاهی اوقات برخی از مدیران معتقدند که لباس فرم مدارس در نظم دهی مدارس تأثیر گذار است و گاهی هم بازرسان به مدیران مدارس این اشکال را وارد می‌کنند که چرا این قانون را رعایت نکرده است، حال مدیر بر سر دوراهی انتخاب قرار می‌گیرد و این دوپهلو بودن قوانین بر ضرر دانش آموزان تمام و باعث گلایه مندی بسیاری از خانواده‌ها می‌شود.
برای حفظ عزت نفس مجبور به خرید لباس فرم جدید هستیم
خانم ولی اللهی مادر سه دانش آموز در مقاطع تحصیلی متوسطه دوم است و در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از اجباری بودن لباس فرم مدارس می‌گوید: پارسال برای پسرم به دلیل اینکه لباس فرم سال قبلش قابل استفاده بود لباس فرم تهیه نکردم، اما هر روز به پسرم تذکر داده می‌شد که چرا لباس فرم تهیه نکرده است و حتی چندباری به خاطر همین موضوع پسرم به مدرسه نرفت.
وی گفت: همسرم کارگر است و توان خریدمان آن قدر زیاد نیست که لباس‌های گوناگون برای فرزندان تهیه کنیم و بیشتر اوقات سالی یک بار برای بچه‌ها موقع عید خرید می‌کنیم.
خانم زمانی از دیگر اولیای دانش آموز کلاس دوم راهنمایی است و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پارسال در ابتدای مدرسه برای دخترم لباس فرم تهیه کردم و بعد با توجه به افزایش بیماری کرونا و مجازی شدن کلاس‌ها لباس فرمش دست نخورده باقی ماند و حال مدرسه می‌گوید با توجه به تغییر رنگ لباس فرم دوباره باید لباس تهیه کنم و واقعاً آیا لازم است که با توجه به نو بودن لباس سال گذشته، لباس فرم جدید تهیه شود.
خرج تراشی مدارس برای خانواده ها/ دغدغه رنگ بندی لباس دانش آموزان
وی افزود: واقعاً دیگر خجالت می کشم با توجه به تورم موجود و هزینه گزاف لوازم التحریر به همسرم بگویم برای تهیه لباس فرم خرج کند.
کاش مسئولان تدابیری برای لباس فرم اتخاذ کنند
محدثه زند از دیگر اولیای دانش آموزان مدرسه هیئت امنایی است گفت: کاش رنگ لباس فرم هرسال تغییر نمی‌کرد بلکه با توجه به سال ورود تحصیلی یک لباس فرم مشخص می‌شد که حداقل دانش آموزان مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم سه سال بتواند از یک لباس فرم استفاده کنند.
فاطمه عسکری معلم بازنشسته تاریخ است که در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در دوره ما ملاک تحصیل دانش آموزان بود اما متأسفانه در حال حاضر ملاک لباس‌های یک‌دست بچه‌ها شده و این زیبا نیست.
وی افزود: متأسفانه بهانه یک‌دست کردن مدارس باعث زیر فشار قرار دادن خانواده‌ها می‌شود زیرا بسیاری از خانواده‌ها به خاطر حفظ عزت نفسشان شاید سکوت کنند اما با توجه به تورم برایشان تهیه دو یا سه لباس فرم برای هر سال در کنار خرج‌های دیگری چون شهریه و سرویس مدارس و خرید لوازم التحریر سخت است.
تهیه لباس فرم از الزامی بودن به اجبار در مدارس تبدیل شد و خانواده‌ها در آستانه سال جدید تحصیل سرگردان خیاطی‌های مختلف هستند تا بتوانند روپوش و لباس فرم برای دانش آموزان تهیه کنند و خیاطی‌ها در بدو سفارش وجه آن را نقد از خانواده‌ها طلب می‌کنند.
امسال ۵۳۰ هزار دانش آموز در مازندران روانه مدرسه می‌شوند و تهیه هر دست لباس فرم برای دانش آموزان بین ۶۰۰ تا ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد و باید از سبد خانوار تأمین شود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین