تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
plusresetminus
حزب الله: رئیس‌جمهوری ترکیه از توافق با روسیه بر سر نیروگاه هسته‌ای آق قویو خبر داد.
۰
کد مطلب : ۲۹۲۲۳۴
با روسیه بر سر ساخت نیروگاه هسته ای آق قیو به توافق رسیدیم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، اعلام کرد که این کشور با روسیه بر سر نیروگاه هسته‌ای که در آق قویو، در جنوب این کشور، در حال ساخته شدن است به توافق رسیده است.
شبکه ان‌تی‌وی ترکیه و سایر رسانه‌های این کشور روز شنبه به نقل از اردوغان خبر دادند که این پروژه مجدداً به شرکت پیمانکار ترکیه‌ای تحویل داده می‌شود تا اختلاف مسکو و آنکارا در این زمینه به پایان برسد.
اردوغان و پوتین در سمرقند ازبکستان در حاشیه نشست «سازمان همکاری شانگهای» دیدار کردند. اردوغان پس از سفر خود، به خبرنگاران گفت: «در مورد آق قویو به توافق رسیدیم.»
خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از دو منبع آگاه گفته بود که شرکت پیمانکار «آی سی ایچتاش» ترکیه بار دیگر وظیفه ساخت این نیروگاه را که تحت اداره سازمان «روس اتم» روسیه است به عهده گرفته است. توافق سازمان انرژی هسته‌ای روسیه و این شرکت ترکیه‌ای ماه گذشته لغو شده بود. روس‌ها این شرکت را به «نقض مکرر» توافق متهم کرده بودند و این مسئله باعث ایجاد اختلاف بین مسکو و آنکارا شده بود.
پیش از این، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه وعده تکمیل فاز نخست نیروگاه هسته‌ای آق قویو تا ماه مه ۲۰۲۳ را داده بود.
بر اساس این گزارش، رئیس جمهور ترکیه در جریان سفر به استان مرسین گفت که فاز نخست نیروگاه آق قویو واقع در بندر مرسین و سواحل دریای مدیترانه تا سال ۲۰۲۳ تکمیل و راه اندازی خواهد شد.
اردوغان گفت: من شاهد بوده‌ام که ساخت نیروگاه با تلاش مهندسان و کارگران ما به سرعت در حال انجام است. وی افزوده بود: امیدوارم نخستین واحد چنین اثر هنری که در مجموع، ۱۳ هزار مهندس از جمله ۱۰ هزار تُرک و ۳ هزار روس، روی آن کار کرده‌اند، تا ماه مه سال ۲۰۲۳ راه اندازی شود.
قرارداد ساخت نیروگاه آق قویو بر اساس قرارداد منعقد شده میان ترکیه و شرکت روس اتم روسیه در سال ۲۰۱۰ به امضا رسید و کار ساخت آن نیز از سال ۲۰۱۸ آغاز شد.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین