کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قیمت مرغ و تخم مرغ بعد از اصلاح چند می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان , 26 شهريور 1401 ساعت 14:14

حزب الله:
با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، مرغداران خواستار اصلاح قیمت مرغ و تخم مرغ هستند که قرار است در هفته پایانی شهریور نرخ ها اصلاح شود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،بنابر اعلام مرکز پژوهش های مجلس بعد از مردمی سازی یارانه ها، سرانه مصرف مرغ ۳۰ تا ۵۰ درصد افت داشت، هرچند معاون تولیدات امور دامی وزارت جهاد رقم ۵۰ درصد را قبول ندارد، اما میزان ۳۰ درصد را تایید می کند.
این درحالی است که به رغم گذشت ۴ ماه از افزایش قیمت ها، مرغداران مجدد خواستار اصلاح قیمت بواسطه افزایش هزینه های تولید هستند که این موضوع در شرایط فعلی اقتصاد بر مصرف اثر منفی می گذارد، اما مسئولان ‌اتحادیه و تشکل های تولیدی خواستار تخصیص کالابرگ پروتئینی هستند تا کاهش تقاضا از این طریق جبران شود.
آقای دماوندی نژاد معاون وزیر جهاد می گوید: هفته آخر شهریور جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور قرار است برگزار شود که در این جلسه قیمت بررسی و اصلاح قیمت تعیین تکلیف می شود.
اسداله نژاد مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده ۵۰ هزار تومان است که دولت در هفته پایانی شهریور قرار است نرخ را اصلاح و اعلام کند.
بنابر گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، افزایش مجدد قیمت بر معیشت و سرانه مصرف اثر منفی می گذارد، اما تولیدکنندگان در زیان قرار دارند، قادر به ادامه روند فعلی نیستند؛ بنابراین کالابرگ تنها راه حل جبران کاهش مصرف است.
آمارها نشان می دهد که در اردیبهشت ۱۲۳ میلیون قطعه، خرداد ۱۰۸ میلیون قطعه، تیر ۹۱ میلیون و ۲۸۰ هزار قطعه و مرداد ۹۰ میلیون و ۷۲۰ هزار قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که این موضوع کاهش ۳۰ درصدی تولید را نشان می دهد.

قیمت هر شانه تخم مرغ درب مرغداری به ۱۰۰ هزار تومان می رسد

آقای حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان معادل شانه ای ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان است که با نرخ مصوب هر شانه ۸۰ هزار تومان باید بدست مصرف کننده برسد.
به گفته او، روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن تخم مرغ تولید می شود، اما حداکثر مصرف کشور ۳ هزار تا ۳ هزار و ۱۰۰ تن است.
کاشانی می گوید: با توجه به افزایش هزینه های تولید و زیان مرغداران، نرخ جدید پیشنهادی به وزارت جهاد اعلام کردیم، امیدواریم وعده های معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد برای اصلاح قیمت ها در پایان شهریور محقق شود.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن نرخ پیشنهادی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۵۰ هزار تومان معادل شانه ای ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: پس از بررسی و آنالیز قیمت تخم مرغ فله، نرخ تخم مرغ بسته بندی هم اصلاح می شود. اما عرضه هر شانه تخم مرغ فله با نرخ ۱۵۰ هزار تومان برای مصرف کننده مورد تایید نیست.
بنابر گفته کاشانی، علی رغم آنکه تخم مرغ ارزانترین کالای پروتئین در دسترس خانوار محسوب می شود، اما بعد از اصلاح نظام یارانه سرانه مصرف تخم مرغ ۱۰ درصد افت داشت که در نهایت این امر منتج به زیان ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومانی مرغداران طی ماه های اخیر شد.
آمارها حاکی از آن است که سال گذشته سرانه مصرف تخم مرغ به ازای هر نفر ۱۲ کیلو بود، در حالیکه متوسط دنیا حداقل ۲۰ تا ۲۱ کیلو است.

قیمت منطقی هر کیلو مرغ ۷۵ هزار تومان

آقای محمدعلی کمالی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش ۶ برابری قیمت نهاده های دامی، تامین نقدینگی برای تولید مرغ زنده ۲.۲ برابر سال گذشته رشد داشته است.
به گفته او، با وجود آنکه ۶۵ تا ۷۰ درصد هزینه های تولید مربوط به نهاده های دامی است؛ بنابراین نرخ هر کیلو مرغ زنده ۴۹ تا ۵۲ هزار تومان و مرغ گرم ۷۴ تا ۷۵ هزار تومان است.
کمالی سروستانی می گوید: با توجه به افزایش هزینه های تولید ارائه تسهیلات ارزان قیمت به منظور جبران کمبود نقدینگی در اختیار مرغداران باید قرار گیرد، همچنین کالابرگ پروتئینی به دهک های جامعه پرداخت شود تا همانند نرخ سال گذشته مرغ را خریداری کنند.
مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به سطح تورم و قدرت خرید مردم همانند آمار مرکز پژوهش ها معتقدیم که سرانه مصرف ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته که این موضوع منجر به افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی  تولید شده است.
بنابر گفته کمالی، در شرایط کنونی بواسطه ذخایر مناسب کمبودی در عرضه نداریم، اما واردات مرغ مربوط به ثبت سفارش های قبل و دمپینگ دولت علیه تولیدکننده منجر به خروج مرغداران از چرخه تولید شده است.
او عرضه مرغ با نرخ های ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان را غیرمنطقی دانست و گفت: مرغ بر مبنای هزینه تولید و سود منطقی باید عرضه شود، فروش بالاتر از سود منطقی را بواسطه فشار بر مصرف کننده قبول نداریم.
با مردمی سازی یارانه ها، قیمت گذاری دستوری معنایی ندارد و بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان صنعت معتقدند که با مدیریت تولید، امکان عرضه محصول با مناسب ترین حاشیه سود وجود دارد.


کد مطلب: 292215

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/292215/قیمت-مرغ-تخم-بعد-اصلاح-چند-می-شود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com