تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
plusresetminus
حزب الله: مشاور اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: اعمال محدودیت برای رنگ بندی پوشاک از طریق سامانه شیما شایعه است.
۰
کد مطلب : ۲۸۹۶۰۹
محدودیت رنگ بندی پوشاک شایعه است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سجاد لطفی، مشاور اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس ضمن رد کردن شایعه اعمال محدودیت برای رنگ بندی پوشاک گفت: چرا باید رنگ بندی را محدود کنیم؟ اگر می‌گوییم نشاط اجتماعی، یکی از مهم‌ترین موارد آن در حوزه لباس است که رنگ از جمله مختصات آن لباس است. از اینرو، ما توصیه محدودکننده‌ای در این خصوص نداریم. چرا برخی از رسانه‌ها به صورت تعمدی می‌گویند که سامانه شیما به منظور محدود کردن است؟ در حالی که شاخصه ما مشخص است که از جمله می‌توان به قد مناسب، پوشانندگی و... اشاره کرد.
 
به گفته مشاور اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس، شناسه شیما شرط حضور طراحان و تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های مد و لباس داخلی اعلام کرد.
 
چندی پیش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین نامه اجرایی صدور شناسه یکپارچه مد و لباس ایران (شیما) را ابلاغ کرد که دستورالعمل اجرایی صدور شناسه یکپارچه مد و لباس ایران (شیما) به شرح زیر است:
 
در راستای اجرای مواد ۱ و ۲ قانون ساماندهی مد و لباس مصوب ۱۳۸۵/۱۰/۱۲ مجلس شورای اسلامی مبنی بر تثبیت و ترویج الگو‌های بومی و ملی، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرح‌ها و الگو‌های داخلی و ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگو‌های بیگانه و غیرمانوس با فرهنگ و هویت ایرانی و پرهیز از تبلیغ الگو‌های مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی، کارگروه ساماندهی مد و لباس دستورالعمل اجرایی صدور شناسه مد و لباس ایران (شیما) را به شرح زیر تصویب کرد:
 
در این دستورالعمل با ایجاد تدریجی بانک اطلاعاتی جامع از همه لباس‌های تولیدی و وارداتی قانونی، ضمن نظارت بر چهارچوب شرعی طرح لباس‌های تولیدی از ورود قانونی لباس‌های وارداتی مغایر باارزش‌های دینی و ملی جلوگیری به عمل‌آورده و از اعمال سلیقه شخصی و بدون شاخص در مواجهه با پوشاک جلوگیری به عمل می‌آورد؛ لذا نهاد‌های نظارتی مربوطه تنها مجوز اعمال قانون برای لباس‌هایی را خواهند داشت که فاقد شناسه شیما و شناسه کالا باشند.
 
ماده ۱. اهداف
 
۱- صیانت از فرهنگ و هنر جامعه متجلی در طراحی لباس
 
۲- ایجاد امنیت اقتصادی برای طراحان، تولیدکنندگان و واردکنندگان مجاز و رسمی
 
۳- ایجاد تدریجی بانک اطلاعاتی جامعه از تمام طرح‌های لباس‌های تولیدی و وارداتی قانونی
 
۴- نظارت بر چهارچوب شرعی طرح لباس‌های تولیدی
 
۵- جلوگیری از ورود و توسعه طرح‌های بیگانه لباس و مغایر و مخل ارزش‌ها و سنت‌های ایرانی- اسلامی
 
۶- پرهیز از نظارت سلیقه‌ای و بدون شاخص در مواجهه با تولیدات داخلی و وارداتی
 
۷- اتصال و شبکه‌سازی شناسه کالا در طبقه لباس (بانوان و آقایان) به دریافت شیما
 
ماده ۲. تعاریف
 
۱- کارگروه: کارگروه ساماندهی مد و لباس
 
۲- شیما: شناسه یکپارچه مد و لباس ایران که به طرح‌های مجاز برای تولید و حضور در بازار داخلی اعطا شده و متصل به شناسه کالا (سامانه جامع تجارت) است.
 
۳- شناسه کالا: شناسه قلم کالای تجاری که بر اساس مشخصه مشخصات فنی ماهیتی محصولات تولیدی/ وارداتی یک تأمین‌کننده (تولیدکننده یا واردکننده) در سامانه جامع تجارت ایران تولید می‌گردد و جهت شناسایی کالا و تبادلات تجاری سطح عرضه باید بر روی تک‌تک محصولات نصب و الصاق گردد.
 
ماده ۳. شرایط متقاضیان شیما
 
۱- افراد دارای مدرک تحصیلی یا فنی مرتبط با حوزه مد لباس
 
۲- هنرمندان تجربی
 
۳- اشخاص دارای پروانه بهره‌برداری/ جواز کسب یا مجوز واردات
 
تبصره: تشخیص و تائید افراد دارای مدرک تحصیلی یا فنی مرتبط با حوزه مدل لباس یا هنرمندان تجربی این حوزه بر عهده دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس است.
 
زجمله قد مناسب، اندازه آستین، استفاده از پارچه ساتر (یا تمهید آستر در پارچه غیر ساتر)، عدم استفاده از برش باز مخل پوشانندگی (پارگی یا زاپ)
 
ه- استفاده از الگو‌های بدن نما و اندام نما (جذب)، شبیه کردن پوشاک بانوان به آقایان و بالعکس، مصداق لباس شهرت، تبرج و انگشت نمایی در اجتماع، ایجاد سیالیت جنسی در پوشاک با طراحی لباس فاقد جنسیت (UNISEX) پرهیز شود.
 
و- ارزش‌های عرفی و سنتی اقوام و اقلیم‌های گوناگون در ایران، موردتوجه قرار گیرد و از هنجارشکنی پرهیز شود.
ز- شاک آقایان و بانوان تداعی‌کننده مؤلفه‌های ضد ارزش (وهن مقدسات و مقررات کشور) نباشد.
 
ح- ارزش‌های عرفی و سنتی منطقه در طراحی موردتوجه قرار گیرد و از هنجارشکنی پرهیز شود.
 
تبصره: کاربرگ و جزئیات فنی ارزیابی توسط کمیسیون بررسی طراحی می‌شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین