تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
plusresetminus
گلایه رئیس پارک علم و فناوری البرز؛

استان علم و فناوری با کمترین بودجه فناوری!

حزب الله: رئیس پارک علم و فناوری البرز با گلایه از میزان بودجه پارک علم و فناوری استان گفت: استان البرز در تمام شاخص‌های فناورانه بالاتر از میانگین کشوری و در برخی شاخص‌ها رتبه دو و سه کشور را دارد؛ اما از لحاظ بودجه با اختلاف حدود چهار برابر پایین تر از آخرین استان بودجه داریم.
۰
کد مطلب : ۲۸۹۳۳۴
استان علم و فناوری با کمترین بودجه فناوری!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، مهدی عباسی روز شنبه ۲۲ مرداد در نشست با خبرنگاران که در پارک علم و فناوری البرز برگزار شد، اظهار کرد: البرز نام قطب علم و فناوری را دارد اما از زیر ساخت‌های فناورانه محروم است. برخی از شهرستان‌های استان حتی یک ساختار فناوری ندارند یا اگر ساختاری هم وجود دارد همه در شهر کرج جمع شده است.
وی افزود: طالقان، اشتهارد، فردیس و نظرآباد حتی یک ساختار فناوری مانند مرکز نوآوری، پارک علم و فناوری، مرکز رشد یا خانه خلاق ندارند. اشتهارد به عنوان قطب صنعتی استان حتی یک ساختار فناورانه ندارد. طالقان می‌تواند قطب گردشگری باشد ولی هیچ زیرساختی در زمینه صنایع خلاق ندارد؛ همچنین از لحاظ کشاورزی قطب شناخته می‌شود ولی از داشتن یک مرکز رشد در این زمینه محروم و همه امکانات در کرج جمع شده است. همچنین فردیس دارای جمعیتی معادل استان سمنان است ولی یک ساختار فناورانه ندارد.
وی ادامه داد: بخشی از این موضوع به پارک علم و فناوری برمی‌گردد که باید این ساختار را به گونه‌ای متوازن گسترش می‌داد. از سوی دیگر به حوزه فناوری البرز ظلم شده است. 
رئیس پارک علم و فناوری البرز گفت: البرز در تمام رشته‌ها بالاتر از میانگین و در برخی شاخص‌های حوزه فناوری رتبه دو و سه کشور را دارد اما آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته‌ و از لحاظ بودجه آخرین استان کشور هستیم. 
عباسی افزود: از لحاظ تعداد واحدهای فناور بالاتر از میانگین و از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان رتبه سوم در بین استان‌ها را داریم؛ اما با اختلاف حدود چهار برابر پایین‌تر از آخرین استان بودجه داریم.
وی گفت: از آنجایی که بودجه اولیه مبنای تعیین بودجه استان است و پایه بودجه البرز پایین بوده اکنون با مشکل بودجه مواجه هستیم. 
عباسی افزود: سال ۹۹ بودجه این پارک دو میلیارد بود که با تلاش فراوان در سال ۱۴۰۰، ۱۰۰ درصد افزایش داشت و به حدود چهار میلیارد رسید. در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۶ میلیارد تعیین شد اما با تلاش های پی در پی بنا شد تا ۸ میلیارد تومان افزایش داشته باشد اما هنوز هیچ تخصیصی وجود نداشته است. 
وی دلیل نبود ساختارهای فناورانه در شهرستان‌ها را بودجه کم دانست که فقط در حد زنده ماندن مجموعه پارک علم و فناوری است. 
عباسی راه حل این موضوع را مطالبه حق البرز از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای افزایش بودجه پارک علم و فناوری استان از پایه عنوان کرد و گفت: البرز باید همتراز دیگر پارک‌های علم و فناوری بودجه داشته باشد. درست است که بودجه پارک را در این چند سال ۳۰۰ درصد افزایش داده ایم اما تا زمانی که بودجه از پایه افزایش نیابد این مبالغ ناچیز است. 
رئیس پارک علم و فناوری البرز در ادامه نجات فناوری کشور را به بخش خصوصی وابسته دانست و گفت: هرگاه بخش خصوصی سکان دار حوزه فناوری باشد، برد کرده ایم. تمام تلاشمان نیز ایجاد ساختار فناورانه و واگذاری مدیریت آن به بخش خصوصی است. 
۱۳ شتاب دهنده تا پایان امسال افتتاح می‌شود 
عباسی اضافه کرد: امسال مرکز نوآوری شهید سلیمانی را با مشارکت‌ صد درصدی بخش خصوصی افتتاح می‌کنیم. تاکنون شتاب‌دهنده واقعی در استان نداشته ایم اما تا پایان امسال قول افتتاح ۱۳ شتاب دهنده را می‌دهیم. تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در زمینه فناوری هزینه شده است یعنی ۱۰ برابر بودجه پارک علم و فناوری البرز. 
عباسی با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد پارک جامع که در تمام حوزه ها فعال باشد هستیم، اضافه کرد: ایجاد اولین پردیس تخصصی مواد و انرژی پارک علم و فناوری البرز را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم تا بهمن امسال به نتیجه برسد. 
وی با اشاره به طرح دستیار فناوری گفت: در این طرح شرکت‌های دانش‌بنیان با به کارگیری دانشگاهیان در مقاطع مختلف به اشتغال این افراد و همچنین پیشبرد شرکت‌ کمک می‌شود. به ازای دوره کارشناسی یک میلیون، کارشناسی ارشد سه میلیون و دکترا ۵ میلیون تومان ماهانه به آن‌ها پرداخت می‌شود که ۶ ماه در کنار شرکت‌ها کار می‌کنند. از طرفی به پایان نامه‌های کاربردی در زمینه علم و فناوری که به رفع نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌پردازند، کمک می‌شود. 
رئیس پارک علم و فناوری البرز همچنین از ایجاد شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش بنیان برای اولین بار در کشور در پارک البرز با همراهی دادگستری و دادستانی خبر داد.
 وی ایجاد دفتر مالکیت معنوی به عنوان دومین استان بعد از تهران برای رفع نگرانی از دزدیده شدن طرح‌های دانش بنیان را از دیگر اقدامات مهم عنوان کرد. 
گلایه از کم ‌کاری بانک‌ها در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان 
وی در پایان از کم‌کاری بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق از طریق تبصره ۱۸ انتقاد کرد و گفت: گفته شد هر استانی بتواند تعداد بیشتری شرکت معرفی کند از سهم استان‌های دیگر هم به آن اختصاص می یابد. ما با تمام تلاش و معرفی شرکت‌ها مبلغ تسهیلات را از ۷۸ میلیارد تومان به ۶۴۰ میلیارد تومان رساندیم اما تاکنون بانک‌های عامل کمتر از ۲۰ درصد آن را پرداخت کرده اند. شرکت های دانش‌بنیان مشکلات مواد اولیه، تجهیرات و... دارند ولی در سیسنم بانکی هنوز شرکت‌های دانش‌بنیان دیده نمی‌شوند. امیدوارم با تغییر نگاه بانک ها به شرکت های دانش بنیان این مشکلات رفع شود.
انتهای پیام 
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین