تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
plusresetminus
حزب الله:در حالی که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۴ سال وارد فاز اجرایی شده، اکنون جامعه پرستاری کشور در انتظار عملیاتی شدن این قانون هستند و وزارت بهداشت و مسؤولان مرتبط با اجرای آن باید هر چه زودتر آن را عملیاتی کنند.
۰
کد مطلب : ۲۸۹۳۳۱
پول تعرفه گذاری خدمات پرستاری کی به جیب پرستاران می‌رود؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،پرستاران به عنوان گروه پیشقراول نظام سلامت، نقش مهمی در درمان بیماران مختلف دارند و با همکاری جامعه پزشکی به عنوان افراد حاضر در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مختلف، فعالیت تاثیر گذاری دارند.
 
یکی از مطالبات این قشر فعال در حوزه سلامت در طول سالهای گذشته اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بوده است؛ قانونی که 14 سال در اغما بوده و خواب بلند آن هنوز به بیداری کامل منجر نشده است.
 
قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه‌های پرستاری به صورت طرح نمایندگان مجلس در قالب یک ماده واحده و دوتبصره در تاریخ ۶ تیر ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و ۱۳ تیر همان سال به تایید شورای نگهبان رسید. 
 
بر اساس ماده واحده این قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد استاندارد بسته‌های خدمات، تشخیصی و درمانی کادر پرستاری موضوع ماده(۱۶) قانون سازمان نظام پرستاری را در همه مراکز بهداشتی و درمانی کشور تعیین و به استناد قانون بیمه همگانی با هماهنگی وزارت رفاه در چهارچوب سرانه مصوب، تعرفه سالانه پس از تصویب شورای عالی بیمه و هیأت وزیران اجرا کند.
 
بر اساس این قانون کارانه ارائه کنندگان خدمات پرستاری باید بر اساس قانون تعرفه‌گذاری اجرا شود. مطابق تبصره دو این قانون قرار بود، آیین نامه اجرایی آن با همکاری وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پرستاری تدوین و پس از تایید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیأت وزیران برسد و اجرا شود.
 
اما با وجود تصویب این قانون در سال ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ این قانون، تا سال ۱۳۹۹ اقدام چندانی برای اجرای این قانون انجام نشد و حتی آیین نامه اجرایی آن که مطابق مصوبه مجلس باید  ظرف ۶ماه پس از تصویب قانون و در همان سال ۱۳۸۶ تدوین و ابلاغ می‌شد نیز نوشته نشده بود. تا جایی که رهبر انقلاب ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در مراسم روز پرستار از مسئولان خواست این قانون را اجرا کنند.
 
تاکید رهبر انقلاب بر اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری 
 
با تاکید رهبر معظم انقلاب در روز پرستار سال 99، پس از ۱۴ سال مسکوت ماندن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، روند اجرایی شدن آن به جریان افتاد و سرانجام آیین نامه اجرایی هشت ماده‌ای این قانون در ۶ مرداد ۱۴۰۰ در جلسه هیأت وزیران تصویب و با امضای معاون اول رئیس جمهوری وقت برای اجرا ابلاغ شد. 
 
اجرایی شدن تعرفه خدمات پرستاری از ابتدای سال 1401
 
عباس عبادی، معاون پرستاری وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که «مطالبات جامعه پرستاری به کجا رسیده است؟»،گفت:‌مهمترین موضوع که خوشبختانه دستاورد دولت سیزدهم است اجرایی شدن تعرفه خدمات پرستاری است که از ابتدای سال جاری عملیاتی می‌شود و مجلس ردیف بودجه مستقل را پیش بینی کرده است.
 
وی ادامه داد: اما چون سال اول است مقداری آماده کردن زیر ساختها، محاسبات و باز توزیع  آن در حال انجام است و آیین نامه رسیدگی به اسناد ابلاغ شده و باید سند باز توزیع ابلاغ شود که  امیدوام در یکی دو هفته آینده به نتیجه برسد تا در اسرع وقت اولین دریافتی همکاران با مدل جدید پرداخت شود.
 
محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری در نشست خبری روز جهانی پرستار در اواخر اردیبهشت سال جاری، با اشاره به اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران، ابراز کرد: چهار مرحله آیین نامه اجرایی انجام و ابلاغ شده است و منابع آن و ردیف اعتباری تامین شده است و مرحله باز توزیع در حال تدوین است.
 
رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: هرزمان آیین نامه باز توزیع آماده شود معوقات پرستاران از دی ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود.
 
میرزابیگی از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ظرف یک ماه آینده خبر داد.
 
حسینعلی شهریاری،رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان داشت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از حدود ۱۵  سال بی تفاوتی دولت‌ها و وزرای مختلف و اجرا نشدن، با تلاش‌های وزارت بهداشت و مجلس یازدهم در حال اجرایی و عملیاتی شدن است.
 
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری اختصاص یافت.
 
وی گفت: این قانون در سال ۱۳۸۶ تصویب شد اما طی این سال‌ها دولت ها آن را اجرا نکردند.
 
شهریاری افزود: رهبر انقلاب دو سال گذشته در روز پرستار بر ضرورت اجرای  این قانون تاکید کردند و خوشبختانه پس از استقرار دولت سیزدهم این موضوع در اولویت دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.
 
بهروز رحیمی،معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت:هویت بخشی به پرستاری یک امر اساسی است که با اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد. سال‌ها قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بر زمین مانده بود.
 
در حال حاضر مبلغ ۵۰۰۰  میلیارد تومان برای اجرا به این قانون اختصاص داده‌ شده و بسته‌های خدمات پرستاری نیز تعیین‌ شده است
 
رحیمی تصریح کرد: بیش از ۱۴ سال بود که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از تصویب به مرحله اجرا نرسیده بود که در دولت مردمی دکتر رئیسی و با حمایت‌های وزارت بهداشت به اجرا گذاشته شد.
 
اختصاص 5 هزار میلیارد تومان برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری
 
وی با اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و نحوه اجرای آن، گفت: در حال حاضر مبلغ ۵۰۰۰  میلیارد تومان برای اجرا به این قانون اختصاص داده‌ شده و بسته‌های خدمات پرستاری نیز تعیین‌ شده است.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ابراز کرد: تلاش ما بر این اساس بود که وزارت بهداشت ارائه‌دهنده خدمات باشد و بیمه‌ها خریداران خدمت و در نهایت پرداختی در حوزه تعرفه گذاری خدمات پرستاری از جانب بیمه‌ها انجام شود که در سال اول اجرا، این موضوع محقق نشد و تلاش ما این است که از سال دوم اجرا، این مهم عملی شود.
 
میزان عملکرد پرستار مبنای پرداختی
 
رحیمی با اشاره به اهمیت نوع عملکرد قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در پرداختی به پرستاران اظهار کرد: این قانون طبق بسته‌های خدمات پرستاری مبتنی بر عملکرد است و میزان عملکرد پرستار مبنای پرداختی به وی خواهد بود.
 
 وی گفت: با نظارت مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، زیرساخت‌های تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سامانه HIS بیمارستان‌ها تعریف شده و در حال اجرا است.
 
به هر حال اجرای کامل و عملیاتی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از سالها رنگ و روی جدیدی به خود گرفته و برخی  موانع خود را طی کرده اما اجرای کامل و اساسی آن نیازمند یک حرکت جدی تر و هماهنگ بین وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه کشور است تا کام پرستاران بعد از سالها از اجرای این قانون شیرین شود.
 
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین