تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
plusresetminus
حزب الله: صبح امروز ماهواره خیام از پایگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شد. خیام یک ماهواره سنجش از راه دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است.
۰
کد مطلب : ۲۸۸۹۹۹
ماهواره ایرانی خیام فضایی شد/ دریافت اولین داده تله متری از ماهواره خیام
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، ماهواره خیام صبح امروز در ساعت ۱۰:۲۲ از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب شد. سیگنال‌های ماهواره ایرانی خیام در پایگاه فضایی ماهدشت قابل دریافت و مشاهده هستند.
 
با توجه به وزن بالا و بیش از نیم تنی ماهواره خیام و همچنین درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب این ماهواره به جای استفاده از پرتابگر‌های بومی، به کشور روسیه واگذار شده است.
 
ماهواره خیام، ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و در مدار ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار می‌گیرد.
 
کنترل، بهره برداری و داده‌های فضایی حاصل از فعالیت این ماهواره از لحظه پرتاب، تنها در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
 
خیام جزء ماهواره‌های سنجش از راه دور است که وظیفه پایش زمین را بر عهده دارد و در طیف‌های نوری مختلفی فعالیت می‌کند؛ دقت این ماهواره یک متر بوده و از کیفیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
خیام ساعت ۱۰:۲۲ از ایستگاه فضایی بایکنور پرتاب شد و همه سیگنال‌ها از ایستگاه ماهدشت رصد می‌شوند.
 
صدیقیان، معاون توسعه و برنامه‌ریزی راهبردی سازمان فضایی ایران گفت: در صورت موفقیت‌آمیز بودن قرارگیری ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین، سیگنال‌های ماهواره خیام ساعت ۱۲ ظهر قابل دریافت هستند. سیگنال‌های ماهواره خیام را حدود ساعت ۱۲ ظهر و زمانی که از آسمان ایران عبور کند، می‌توانیم دریافت کنیم. فرآیند پرتاب تا کنون موفقیت‌آمیز بوده و کارشناسان و محققان ایرانی منتظر هستند تا سیگنال‌های آن را دریافت کنند.
 
با اعلام روابط عمومی سازمان فضایی نخستین داده تله متری ماهواره خیام لحظاتی قبل در ایستگاه فضایی ماهدشت سازمان فضایی ایران دریافت شد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین