تاریخ انتشارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
plusresetminus
حزب الله: با نزدیک شدن به ایام محرم و یا عید‌های مناسبتی شاهد افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف بوده ایم که این سناریو هرساله اتفاق می‌افتد.
۰
کد مطلب : ۲۸۸۸۲۵
سناریو تکراری افزایش نرخ مواد اولیه ظروف یکبار مصرف!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، با فرا رسیدن ماه محرم برخی از صنوف و واحدهای تولیدی به طور مستقیم و غیر مستقیم در برگزاری هیئت ها و عزاداری ها دخیل هستند  و به بیان دیگر بازارشان تکان می خورد.
 
بر اساس مشاهدات میدانی در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف در بازار بودیم. افزایش قیمتی در این روزها به عوامل مختلفی از جمله کمبود مواد اولیه بازمیگردد.
 
آقای رضا خلج  عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یک بار مصرف  گفت: تولید و عرضه ظروف یک بار مصرف  شامل قاشق، چنگال، لیوان و ظرف دردار برای  استفاده در هیأت‌های مذهبی نسبت به پارسال افزایش یافته به دلیل ثبات نسبی مواد اولیه قیمت ظروف یکبار مصرف تغییر چندانی نداشته است. 
 
او می گوید: از مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند روش تهیه مواد اولیه از بورس است؛ چرا که به میزان مورد نیاز نمی تواند این مواد را تهیه و کالا تولید کند و ناگزیر است برای کمبود مواد اولیه اقدام به خرید از بازار آزاد کند که در نهایت باعث افزایش نرخ کالای تولید شده می شود و نیاز مند این است که خرید از پتروشیمی ها تسهیل  و نظارت قیمتی از سوی دولت انجام شود.
 
افزایش قیمت مواد اولیه عامل گرانی ظروف یکبار مصرف شد
آقای رحیم مقیمی، رئیس سابق اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون گفت: عدم توازن در میزان عرضه مواد اولیه از سوی پتروشیمی ها و افزایش قیمت مواد اولیه از دلایلی است که سبب افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف می شود این موضوع به خصوص به هنگام نزدیک شدن به ایام محرم و اعیاد مناسبتی شدت می یابد. 
 
رئیس سابق اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون می گوید: مواد اولیه به راحتی در دسترس نیست و توازن نبودن میزان عرضه در زمانی که تقاضا زیاد است سبب می شود تولید کننده با قیمت بیشتری کالای خود را به فروش برسانند. باید به این نکته توجه کرد گران فروشی و گران شدن کالا دو مقوله کاملا متفاوت است. انتظار می رود قیمت مواد اولیه ای که پتروشیمی ها تعیین می کنند نظارت بیشتری باشد مخصوصا زمانی که تقاضا برای آن افزایش می یابد.
 
به گفته این فعال صنفی اینکه پتروشیمی مواد اولیه را با قیمت بالاتر به تولیدکننده بفروشد که در پی آن قیمت کالا افزایش می یابد مبنی بر گران فروشی نیست بلکه گران فروختن آن نسبت به قیمت خریداری شده گران فروشی است که البته در ایام محرم صنف ها این موضوع را رعایت می کنند .خریداران توجه داشته باشند کالاهای یک بار مصرف  را حتما از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند. 
 
ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان در استفاده از ظروف یکبار مصرف است و سالیانه حدود ۱۸۵ هزار تن پلاستیک در کشور تولید می‌شود.۸۰ درصد از ظروف یک بار مصرف کشور در استان تهران و شهریار تولید که از این میزان حدود ۴۰ درصد به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
 
یکی از بزرگترین خریداران این کالا از ایران کشور عراق است، به گونه‌ای که ۸۰ درصد واردات ظروف یک بار مصرف عراق از ایران انجام می‌شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین