تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
plusresetminus
حزب الله: رئیس سازمان پدافند غیرعامل، گفت: در حالت استاندارد به هنگام وقوع اضطرار ۳۰ درصد جمعیت شهر باید قابل جابه جایی باشد و در این راستا مدیریت شهری باید ابزارهای لازم را داشته باشد.
۰
کد مطلب : ۲۸۸۷۷۳
بدون درک اهمیت پدافند غیرعامل، در معرض تهدیدات غیرقابل جبران قرار می‌گیریم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سردار غلامرضا جلالی در نخستین جلسه کمیته پدافند غیر عامل شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری، اظهار کرد: به طور استاندارد به هنگام وقوع اضطرار ۳۰ درصد جمعیت شهر باید قابل جابه جایی باشد و مدیریت شهری باید بتواند ۳۰ درصد جمعیت شهر را از محل خطر خارج کند. برای این کار می‌توان در قالب پروژه‌های چند کارکردی از پارک‌های اطراف تهران استفاده کرد تا در شرایط اضطرار بتوان حدود سه میلیون نفر را از شهر خارج و پس از آن به داخل شهر بازگرداند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم درک اهمیت پدافند غیر عامل از سوی مدیران کشور، افزود: اگر اهمیت پدافند غیر عامل را مدیران درک نکنند و این امر در کشور توسعه پیدا نکند ممکن است در معرض تهدیدی  قرار بگیریم که بعضا غیر قابل جبران باشد.
سردار جلالی با بیان این‌که «در دنیا شاهد تولید رشته‌های علمی، فنی و تخصص در حوزه پدافند غیر عامل هستیم و در تلاشیم تا این موضوع را در کشور خودمان دنبال کنیم»، تصریح کرد که تهران از منظر دفاعی و امنیتی محور کانونی دارد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به بند ۹ سیاست‌های کلی نظام در امور پدافند غیر عامل مبنی بر ممانعت از ایجاد تأسیسات پرخطر در مراکز جمعیتی و بیرون بردن این­‌گونه تأسیسات از شهرها و ممانعت از ایجاد مراکز جمعیتی در اطراف تأسیسات پرخطر با تعیین حریم لازم، خاطرنشان کرد:  مجموعه فناوری‌های نو در قالب زیر ساخت‌های شهری خود را نشان می‌دهند و عمدتا در شهرها ایجاد می‌شوند. این فناوری های نو یک سری تهدیدات، خدمات و آسیب پذیری‌ها را در کنار هم دارند. وقتی این مجموعه‌ها کنار سیستم شهری قرار می‌گیرند مفهوم پیچیده تری از پدافند غیر عامل در حوزه شهری نسبت به سایر حوزه ها ایجاد می‌شود. از این رو طبیعتا نیازمند رویکرد جدیدی در مواجهه با آن هستیم و رویکرد سنتی در حوزه شهری دیگر پاسخگو نیست.
وی ایجاد هماهنگی کارکردی بین زیر ساخت‌ها در شرایط مداخله و تهاجم را از جمله مشکلات اساسی دانست و افزود: در همین راستا لازم بود حتما نگاه علمی و دقیقی به پدافند در حوزه شهرها داشته باشیم و از این رو کارگروه‌ها تشکیل و سند پدافند شهری تدوین شد.
جلالی با بیان این‌که «دسته ای از زیر ساخت ها درشهرها "نرم" هستند که مبتنی بر خدمات سایبری و فناوری اطلاعات شکل می‌گیرند»، بیان کرد: در کشورهای مدرن نزدیک به ۳۷ کارکرد اساسی شهر مبتنی بر زیر ساخت‌های نرم است. بر اساس حضور فناوری شاهد تهدیدات مدرن در شهر هستیم که در پی آن باید به بی نظمی شهری، بهم زدن ساز و کار و تعادل زیر ساخت های شهر با ویروس سایبری توجه جدی کرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به وجود مراکز پر خطر نظیر مراکز نظامی و هسته‌ای در شهر، خاطرنشان کرد: نزدیک ۶۰ بیمارستان از پزشکی هسته‌ای استفاده می‌کنند اما پروتکل های حفاظتی در آن رعایت نمی‌شود. ایمنی و انضباط هسته ای موصوع مهمی است که بعضا در بیمارستان ها از آن استفاده نمی‌شود. همچنین در صنعت پتروشیمی نیز پروتکل ها و ضوابط ایمنی کمرنگ است. بعضا در حوزه ساختمان سازی نیز ضوابط مدیریت بحران رعایت نمی‌شود.
جلالی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به اولین جلسه کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران، اظهار کرد: در این جلسه کارگروه‌هایی که مسئولیت مختلف بر اساس برنامه پدافند شهری شهر تهران بر عهده دارند، توسط شهردار منصوب شدند. تاکید شهردار بر این بود که مطالعات تبدیل بر برنامه اجرایی شوند. رویکرد مطالعات برطرف کردن آسیب پذیری ها و مخاطرات متوجه مردم است  و این موارد به طور ریز برشماری شده است و در قالب برنامه اجرایی برای سال ۱۴۰۱ و سال آتی پیش بینی می‌شود.
وی همچنین درباره آمادگی مدیریت شهری در مقابله با سیل اخیر، توضیح داد: اقدامات خوبی توسط سازمان مدیرت بحران شهرداری تهران در حوزه آمادگی قبل حادثه، کنترل و بازبینی معابر عبور مسیر سیل‌ها و آمادگی نهادها و ساختارهایی که در امداد رسانی موثر هستند انجام شد و انشاالله تقویت شود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین