تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
plusresetminus
حزب الله:رییس انستیتو پاستور ایران از اولین صادرات واکسن‌های تولیدی انستیتو پاستور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور ونزوئلا، خبر داد.
۰
کد مطلب : ۲۸۸۷۷۲
صادرات اولین محموله واکسن‌های "هپاتیت ب" و "ب. ث.ژ" انستیتو پاستور ایران به ونزوئلا
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر رحیم سروری  از اولین صادرات واکسن‌های تولیدی انستیتو پاستور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی  به کشور ونزوئلا، خبر داد و گفت: انستیتو پاستور ایران مؤسسه‌ای تحقیقاتی، تولیدی، خدماتی و آموزشی است که در سال ۱۲۹۹ تأسیس شد. در آن زمان ضرورت تأسیس مؤسسه‌ای که بتواند در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر فعالیت داشته باشد و در عین حال قادر به تولید برخی از واکسن‌ها و موارد بیولوژیک لازم کشور باشد، احساس می شد.
وی افزود: این مؤسسه در طول تاریخ صد و چند ساله خود توانسته است در راستای کنترل بسیاری از بیماری‌های عفونی در کشور و دنیا نقش‌های مهمی ایفا کند. این انستیتو از سال‌های اولیه تاسیس، خود را به عنوان یکی از پیشگامان و قطب‌های مهم تولید واکسن در منطقه و دنیا مطرح کرده است و اعتبار و وجهه قابل توجهی را با خدمات بهداشتی و تحقیقاتی خود در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده است.
سروری ادامه داد: انستیتو پاستور ایران دهمین انستیتو پاستور در شبکه بین‌المللی انستیتو پاستورهای جهان از نظر سابقه، تأسیس شد. باید توجه کرد که هدف لوئی پاستور از تأسیس شعب انستیتو پاستور، مبارزه با بیماری‌های عفونی در سراسر جهان بوده است. بر همین اساس انستیتو پاستور ایران در سال‌های اولیه تأسیس شامل بخش‌های مایه‌کوبی، اپیدمیولوژی، آبله، ویروس‌شناسی، سل، شیمی، هاری، میکروب شناسی، واکسن‌سازی و ب ث ژ بوده و هر بخش و واحد متولی قسمتی از مشکلات بهداشتی کشور بود.
وی با بیان اینکه با تأسیس انستیتو پاستور ایران، تهیه واکسن آبله و آبله کوبی در همان سال‌های اول در کشور متداول شد، گفت: واکسن‌های تولیدی آبله انستیتو پاستور ایران، به کشورهای عراق، افغانستان و مصر هم صادر شده است. در عین حال محققان انستیتو پاستور در سال‌های بعد نقش مهمی در ریشه‌کنی آبله در منطقه خاورمیانه شرقی ایفا کردند.
سروری اظهار کرد: انستیتو پاستور ایران در سال‌های بعد با تولید واکسن‌های موثر، در کنترل بیماری‌های دیگری نظیر وبا، حصبه، سل، هاری و هپاتیت هم نقش مهمی ایفا کرده است.
رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: در عین حال واکسن‌های ب. ث. ژ جهت پیشگیری از بیماری سل و همچنین هپاتیت ب، جزء واکسن‌های مورد استفاده و اجباری برنامه واکسیناسیون همگانی (EPI) کشور هستند. تزریق این واکسن‌ها اقدامی بسیار مهم و با ارزش است که می‌توان بوسیله آن با هزینه کم، شیرخواران، کودکان و بالغین را از ابتلا به بیماری‌های سل و هپاتیت مصون نگه داشت. انستیتو پاستور ایران با تولید واکسن ب. ث.ژ از سال ۱۳۲۶، واکسن هپاتیت ب از سال ۱۳۸۵ و واکسن پاستوکووک به عنوان واکسن کووید ۱۹ از سال ۱۴۰۰، این خوشبختی را دارد که در داخل بدن هر کدام از هموطنانمان حداقل یک مولکول فرآورده بیولوژیک تولیدی این موسسه تزریق شده است و توانسته است در پیشگیری از ابتلای هموطنان‌مان به این بیماری‌ها نقش مهمی ایفا کند.
سروری با بیان اینکه صنعت داروسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک در دنیا شناخته می‌شود که توانسته سهم زیادی در کسب درآمد و رشد اقتصادی برخی کشورها داشته باشد، گفت: در این راستا صنعت داروسازی کشورمان به ویژه تولیدکنندگان فرآورده‌های بیولوژیک با تکنولوژی بالا به شرط برطرف شدن مشکلات و چالش‌های موجود، در مسیر رشد و توسعه بوده و در شرایط تحریم می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند. در عین حال با وجود مشکلات فراوانی که در مسیر تأمین داروها و واکسن‌های مورد نیاز از جمله تخصیص ارز، روابط بین‌الملل و مبادلات بانکی وجود دارد، اما همواره انستیتو پاستور ایران، با تلاش تمامی متخصصان خود سعی کرده است به همراه سیاست‌های زنجیره تأمین سازمان غذا و دارو نیازهای اصلی مردم کشورمان را تأمین کند.
وی درباره صادرات محصولات تولیدی انستیتو پاستور ایران، گفت: با وجود عوامل متعدد و مختلفی که در مسیر صادرات مؤثر هستند، با توجه به اینکه تعاملات سیاسی بین کشورها تا حد زیادی بر این موضوع تأثیرگذار است، انستیتو پاستور ایران تمامی تلاش خود را صرف استفاده از فرصت‌های پیش آمده کرده است تا محصولات با کیفیت خود را به سایر کشورها صادر کند. در این راستا، با توجه به درخواست معاونت علمی فناوری، آموزش و بهداشت ریاست جمهوری کشور ونزوئلا و پیگیری‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور و اداره کل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت مبنی بر تأمین حداقلی واکسن‌های ب. ث.ژ و هپاتیت ب تولیدی انستیتو پاستور ایران، اولین گام‌های مؤثر صادراتی این واکسن‌ها برداشته شد و اولین واکسن‌های صادراتی انستیتو پاستور ایران در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال تولید دانش بنیان و اشتغال زایی و در راستای منویات مقام معظم رهبری، به مقدار ۲۰۰ هزار دز واکسن ب. ث.ژ و ۲۰۰ هزار دز واکسن هپاتیت ب به کشور ونزوئلا صادر و فروخته شد.
سروری گفت: باتوجه به آنچه که گفته شد و با توجه به اینکه صادرات دارو و واکسن در کشور ما در این سال‌ها نتوانسته تراز مثبتی داشته باشد، انستیتو پاستور ایران قسمتی از میزان توان و ظرفیت تولید خود را به صادرات اختصاص داده است. از این رو یکی از استراتژی‌های جدید انستیتو پاستور ایران علاوه بر تأمین واکسن‌های مورد نیاز وزارت بهداشت، صادرات محصولات با کیفیت و استراتژیک خود به سایر کشورها است که این مهم می‌تواند علاوه بر تأمین نیازمندی‌های ایمن‌سازی مردم سایر کشورها، جایگاه بین‌المللی انستیتو پاستور ایران را بیش از پیش تقویت و توسعه دهد.
وی گفت: با توجه به نقاط قوت انستیتو پاستور ایران از جمله داشتن نیروی انسانی متخصص و برخورداری از حسن شهرت در سطح ملی و بین المللی، به منظور توسعه بازار و افزایش فروش بین‌المللی باید از تمام فرصت‌های موجود از جمله فراهم بودن زمینه‌های انتقال تکنولوژی و همکاری با شرکای خارجی نهایت استفاده را کرد و در آینده ان‌شاءالله خبرهای خوب بیشتری از این موسسه واکسن‌ساز شنیده خواهد شد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین