کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهر زیرزمینی سامن پس از سال ها انتظار، افتتاح می شود

ایسنا , 13 مرداد 1401 ساعت 9:43

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از افتتاح فاز نخست مجموعه دستکند سامن همزمان با هفته دولت خبر داد و مطرح کرد: تاکنون افزون بر دو میلیارد تومان برای کاوش، مرمت، حفاظت، آزادسازی ملک و اقدامات باستان شناسی مجموعه هزینه شده است و برای تکمیل مجموعه و ادامه کاوش‌ها، نیازمند اعتبار هستیم.


علی خاکسار با بیان اینکه قرار بود فاز نخست مجموعه دستکند سامن همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان همدان افتتاح شود، گفت: با توجه به اینکه افتتاح یا کلنگ زنی هر پروژه‌ای از برنامه‌های این سفر حذف شد، افتتاح فاز نخست مجموعه دستکند سامن به هفته دولت موکول شد.
خاکسار از راه اندازی آزمایشی این مجموعه پس از دهه اول محرم خبر داد و افزود: این مجموعه بصورت آزمایشی با هدف رفع نواقص و ایرادات پس از دهه اول ماه محرم راه اندازی خواهد شد تا برای افتتاح در هفته دولت آماده شود.
وی به کشف مجموعه دستکند سامن در سال ۱۳۸۴ اشاره و اظهار کرد: مطالعات باستان شناسی و کاوش های این مجموعه از سال ۸۶ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴، ۶ فصل از این دستکند کاوش شده است.
خاکسار ادامه داد: اشیا و اسکلت های انسانی کشف شده از این مجموعه نیز به اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ملایر منتقل شده است تا پس از تکمیل و افتتاح مجموعه در سایت موزه دستکند سامن در معرض دید گردشگران قرار گیرد.
مدیر پایگاه ملی دستکندهای استان همدان از تکمیل نورپردازی فاز نخست مجموعه خبر داد و تصریح کرد: ورودی مجموعه دستکند سامن یک ساختمان ۱۷۰ متری است که سه سال پیش از شرکت مخابرات خریداری و بعنوان محل استقرار کارکنان و نگهبانان مجموعه، مرمت و بازسازی شد.
وی با بیان اینکه خروجی مجموعه نیز که به مِلک یکی از شهروندان شهر سامن ختم می شد، در اختیار ما قرار گرفت، افزود: نصب دوربین‌های مدار بسته، مرمت، مطالعات باستان شناسی و خریداری و آزادسازی املاک بخش‌های دیگر که دستکند در زیر آن‌ها واقع شده، در حال انجام است و طی سال‌های آینده بصورت مستمر انجام خواهد شد.
خاکسار در ادامه تصریح کرد: اشیا کشف شده از مجموعه نشان می‌دهد هسته اولیه سکونتگاه، متعلق به دوره اشکانیان است اما در دوره ساسانی نیز از این مجموعه استفاده شده است البته بعنوان یک کارشناس معتقدم که این مجموعه قبل از دوره اشکانیان ایجاد شده و در دوره اشکانیان از بستر آن استفاده شده است اما تاکنون شواهد و آثاری مبنی بر قدمت مجموعه به قبل از دوره اشکانیان در دست نیست.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان خاطرنشان کرد: تاکنون افزون بر دو میلیارد تومان برای کاوش، مرمت، حفاظت، آزادسازی ملک و اقدامات باستان شناسی مجموعه هزینه شده است و برای تکمیل مجموعه و ادامه کاوش‌ها، نیازمند اعتبار هستیم.
وی ضمن قدردانی از شهروندان شهر سامن و مجموعه مدیریت شهری و شهرداری این شهر گفت: از صبر و تحمل شهروندان که انتظار داشتند از همان سال های نخست این مجموعه راه اندازی شود تا از مزایای گردشگری آن استفاده کنند اما به دلایل مختلف تکمیل و افتتاح مجموعه بیش از ۱۵ سال طول کشید، تشکر می کنم.
شهر زیرزمینی سامن پس از سال ها انتظار، افتتاح می شود
شهر زیرزمینی سامن پس از سال ها انتظار، افتتاح می شود
 


کد مطلب: 288738

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/288738/شهر-زیرزمینی-سامن-سال-انتظار-افتتاح-می-شود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com