تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
plusresetminus
وزیر خارجه چین امروز (چهارشنبه) ضمن محکوم کردن مداخله آمریکا علیه حاکمیت چین، خاطرنشان کرد که این اقدام رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نقض جدی و مغرضانه اصل "چین واحد" و حاکمیت این کشور است.
۰
کد مطلب : ۲۸۸۶۸۴
وانگ یی: آمریکا توهمات در مورد چین را کنار بگذارد/ برخی سیاستمداران آمریکایی دردسر ساز شده‌اند
 به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای عنوان داشت: «چنین تحریک سیاسی آشکاری خشم شدید مردم چینی را برانگیخت و مخالفت گسترده‌ جامعه جهانی را به دنبال داشت. این موضوع بار دیگر ثابت کرد که برخی از سیاستمداران آمریکایی در روابط چین-آمریکا "دردسرساز" شده‌اند و آمریکا به "بزرگترین مخرب" صلح و ثبات منطقه‌ای در تنگه تایوان بدل شده است.»
این بیانیه پس از آن منتشر شد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وارد تایوان شد؛ سفری "تحریک‌آمیز" که وعده آمریکا مبنی بر مخالفت با جدایی‌طلبی "استقلال تایوان" را نقض می‌کند و در عین حال ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) در روز سه‌شنبه از برگزاری رزمایشات نظامی در اطراف جزیره تایوان خبر داد.
وانگ از ایالات متحده خواست تا چهار توهم را کنار بگذارد. توهم دخالت در روند اتحاد مجدد چین، توهم کارشکنی در توسعه چین، توهم مداخله در وضعیت ژئوپلیتیکی چین و توهم اشتباه گرفتن حق و باطل.
وزیر خارجه چین تاکید کرد که تایوان بخشی از چین است و درک این اتحاد مجدد یک اتفاق تاریخی و اجتناب ناپذیر است. ما هیچ اجازه‌ای به مداخله نیروهای تجزیه‌طلب "استقلال تایوان" یا نیروهای خارجی نخواهیم داد.
وی افزود: مهم نیست که آمریکا به چه شیوه‌ای از تجزیه‌طلب‌های "استقلال تایوان" حمایت می‌کند، به هر حال او با شکست مواجه خواهد شد و این موضوع به پرونده و سوابق زشت آمریکا درخصوص دخالت در امور داخلی سایر کشورها اضافه می‌کند.
این دومین بیانیه وانگ طی ۲۴ ساعت اخیر است. شامگاه سه‌شنبه درست اندکی پیش از ورود پلوسی به تایوان، وانگ بر موضع جدی چین تایید کرد و هشدار داد که "برخی از سیاستمداران آمریکایی که از سرخودخواهی درخصوص مسئله تایوان با آتش بازی می‌کنند، دشمن ۱.۴ میلیارد چینی خواهند شد و پایان خوشی در انتظار آن دسته از سیاستمداران آمریکایی نیست."
وزیر خارجه چین با بیان اینکه این مسئله خطرناک و احمقانه است، افزود: ایالات متحده مسئله تایوان را وارد استراتژی منطقه‌ای خودش کرده و رویارویی را برانگیخته است؛ اقدامی که علیه توسعه منطقه‌ای و توقع مردم منطقه آسیا- پاسیفیک است.
وانگ گفت: اصل چین واحد به یک اصل اولیه در روابط بین‌المللی تبدیل شده است و بخش جدایی‌ناپذیر نظم جهانی در دوران پسا جنگ جهانی دوم است. کاری که آمریکا باید انجام دهد این است که فورا نقض اصول منشور سازمان ملل متحد و همچنین دخالت در امور تایوان را متوقف کند و نظم آسیا- پاسیفیک را برهم نزند.
دولت چین اعلام کرد که از امروز چهارشنبه صادرات شن و ماسه به تایوان را در واکنش به سفر نانسی پلوسی به این جزیره، متوقف می‌کند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین