تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
plusresetminus
حزب الله: عضو سابق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای می‌گوید اگر این کمیته رفع تعلیق نشود، هیچ تیمی از ایران نمی‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند.
۰
کد مطلب : ۲۸۸۶۱۱
دلایل تعلیق احتمالی لیگ برتر فوتبال چیست؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال هفته گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی از احتمال تعلیق لیگ برتر از سوی AFC خبر داد. او در توضیح این تهدید برای فوتبال ایران گفت که منظور، صادر نشدن اجازه حضور تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیاست که به نوعی تعلیق لیگ برتر است.
کاظم اولیایی، عضو سابق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تهدید حذف ایران از لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: متاسفانه من باید فرمایشات آقای مهدی را تایید کنم. ما برای برگزاری مسابقات لیگ برتر یک ضوابط و پیش‌نیازهایی داریم. باشگاه‌های ما برای بازی در لیگ باید مجوز ملی و در سطح مسابقات آسیایی، مجوز آسیایی داشته باشند. در حال حاضر فقط سپاهان و فولاد مجوز بین‌المللی دارند که امسال باید تمدید شود ولی باقی باشگاه‌ها این مجوز را ندارد. به همین دلیل همانطور که آقای مهدی گفته، ممکن است لیگ برتر ما به نوعی تعلیق و از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شود.
او در پاسخ به این سوال که باید چه موانعی برای رفع این تهدید برطرف شود، بیان کرد: ما در بحث مالیات، بدهی، مالکیت غیردولتی و مالکیت غیرمشترک مشکل داریم. الان که وزیر ورزش به راحتی می‌گوید ۹۰ درصد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس متعلق به ماست، بزرگترین گراست که این دو باشگاه دولتی با مدیریت مشترک هستند. از طرفی سیستمی که برای واگذاری آن استفاده کرده‌اند، سیستم علی اصغری است.
این عضو سابق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای افزود: دولتی در این مملکت در حال کار کردن است که رئیس جمهورش سند تحولی برای اداره این باشگاه‌ها ابلاغ کرده که مشکل مالکیت آن‌ها حل شود اما یک نفر، نه تنها خلاف آن عمل می‌کند بلکه به این کار هم افتخار می‌کند. چرا دیوان عدالت اداری و بازرسی کل کشور نمی‌پرسد که به چه دلیل سازمان خصوصی‌سازی خلاف سند تحول دولت با امضای رئیس جمهور عمل می‌کند؟ اگر باتوجه به سند تحول دولت، مالکیت را از مدیریت جدا می‌کردیم، رفع مشکل شده و پذیرفته شدنی بود.
اولیایی درباره راه‌حلش برای عبور از این بحران توضیح داد: اجرای سند تحول دولت راه حل آن است. روی این سند سال‌های سال کارشناسی شده و می‌تواند مالکیت را از مدیریت جدا کند. کنفدراسیون فوتبال آسیا روی مدیریت حرف دارد که نباید دولتی باشد و براساس قانون تجارت اداره شود. همچنین مدیریت مشترکی وجود نداشته باشد تا زد و بندی رخ ندهد. فدراسیون فوتبال باید به بحث استانداردسازی باشگاه‌ها توجه ویژه کند و برای آن وقت بگذارد تا ما دچار مشکل نشویم. منظورم اهتمام به ماده ۵۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال که اشاره به صدور مجوز حضور در مسابقات باشگاهی دارد، است.
او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ادامه تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای از سوی AFC، عامل اصلی خطر تعلیق لیگ برتر است، بیان کرد: دقیقا گیر همین است. چه اقدامی برای رفع تعلیق شده است؟ باید دید علت تعلیق چیست و آن مشکل را برطرف کرد. من از دلایل تعلیق شدن این کمیته بی‌اطلاعم اما اگر رفع تعلیق صورت نگیرد، لیگ برتر ما بی‌اعتبار است و همان اتفاقی که آقای مهدی گفت، رخ می‌دهد. ما بنا به دلیلی تعلیق شده‌ایم، یا این که دروغ گفتیم یا این که نباید مهلت می‌دادیم و دادیم. این اشکالات باید برطرف شود و مشخص شود که اشکالات از چه کسی نشات گرفته است.
این عضو سابق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای درباره حدس و گمانش از دلایل تعلیق این کمیته اظهار کرد: ممکن است به این دلیل باشد که اسنادی که در کمیته بدوی رد شده، در استیناف تایید شده است. چرا که ما مدارک استقلال و پرسپولیس را به اتفاق آرا در کمیته بدوی رد کردیم و قابل قبول تشخیص ندادیم. برای مثال آن‌ها تراز سود ده به ما نشان دادند اما همان موقع پنجره نقل و انتقالاتشان به دلیل بدهی بسته بود. می‌گفتند تراز ما سود ده است و ۱۵ میلیارد سود داده‌ایم اما پنجره‌شان بسته بود، مگر می‌شود؟ ما این مدارک فوتوشاپی را رد کردیم.
اولیایی ادامه داد: متاسفانه در جلسه‌ای که با دخالت سیاسیون برگزار شد، از کمیته استیناف خواستند که به استقلال و پرسپولیس مهلتی داده شود. این کمیته هم با استناد به بندی، سه ماه مهلت داد. ما در کمیته بدوی صورت جلسه‌ای که مدارک را تایید نکردیم، بارگذاری کردیم. AFC هم دنبال بهانه‌ای بود که کمیته صدور مجوز حرفه‌ای را تعلیق کند ولی سوای آن، بالاخره دلیلی پشت آن بوده که تعلیق شدیم و باید با برطرف کردن آن، رفع تعلیق شویم. AFC نمی‌تواند تا ابد ما را تعلیق کند.
او در پایان در پاسخ به این سوال که باتوجه به برگزار نشدن لیگ قهرمانان آسیا در سال آتی، ممکن است که باشگاه‌ها برای گرفتن مجوز بین‌المللی اقدام نکنند و آن را به سال آینده موکول کنند، گفت: اگر قرار است اساسنامه درست اجرا شود، باشگاه‌ها بدون داشتن مجوز ملی نمی‌توانند در لیگ برتر حضور داشته باشند. هر کاری ممکن است اتفاق بیفتد ولی باشگاه‌ها حداقل باید مجوز ملی را بگیرند. نمی‌شود که ما اعلام کنیم لیگ‌مان حرفه‌ای است اما چند باشگاه‌ ما ورزشگاه برای برگزاری مسابقه  نداشته باشند و به استان‌های دیگر بروند. فوتبال ما برمبنای اساسنامه فیفا اداره می‌شود. در ماده ۵۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده است که یکی از ارکان فوتبال، صدور مجوز مسابقات باشگاهی است. الان که باشگاه‌های ما این مجوز را ندارند مانند مغازه‌ای که پروانه کسب ندارند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین