تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
plusresetminus
حزب الله: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به هیچ عنوان ارز دارو حذف نمی شود و این طور نیست که دارو آزاد شود، قانونگذار و دولت چنین سیاستی ندارند و نخواهند داشت.
۰
کد مطلب : ۲۸۸۵۹۳
قیمت دارو آزاد نمی شود/ «دارویار » باید با هوشمندسازی اجرا شود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه ۱۱ مردادماه) در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره بررسی عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نحوه اجرای طرح دارویار پس از استماع توضیحات بهرام عین اللهی وزیر بهداشت گفت: موضوع بحث مربوط به دارو در کشور بسیار مهم و اساسی است که متأسفانه به صورت مصطلح و غلط از موضوع یارانه‌ها به عنوان «حذف ارز ترجیحی» یاد می‌کنند اما این غلط ترین حرفی است که زده می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم بدانند ما در حوزه یارانه دارو و یارانه‌ها به هیچ عنوان ظرفیت ارز را حذف نمی‌کنیم. در حقیقت یارانه‌ها مستقیم به افراد داده می‌شوند. لذا در حال حاضر یارانه دارو از طریق شرکت‌های بیمه گذار در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: ارز دارو به هیچ عنوان حذف نمی‌شود و این طور نیست که دارو آزاد شود، نه قانونگذار و نه دولت چنین سیاستی ندارند و نخواهند داشت.
قالیباف تصریح کرد: ضمانت اجرای درست طرح دارویار، هوشمندسازی است. اگر این موضوع محقق نشود در اجرای این طرح با خلاء مواجه می‌شویم و هم مردم اذیت خواهند و هم مفسدانی که در زمان ارز ترجیحی دارو منفعت می‌بردند مجدداً با افزایش قیمت دارو، منافع خود را تأمین خواهند کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سال گذشته و امسال در تبصره ۷ بحث جدی ما در نسخ الکترونیکی بود. پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان باید کامل باشد. این موضوع به اندازه طرح دارویار مهم است و ضمانت اجرای این طرح به شمار می‌رود لذا در مجلس به طور جد این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
وی گفت: اگر کسی در کشور ما تحت پوشش بیمه قرار نگیرد یعنی نمی‌تواند از این امکان استفاده کند. لذا نباید هیچ فرد ایرانی باشد که تحت پوشش بیمه‌های کشور قرار نگرفته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امسال در مجلس برای ۳ دهک پایین جامعه پیش بینی بیمه کرده ایم و از دولت، وزارتخانه و دستگاه‌های مربوطه تشکر می‌کنم که از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که تحت پوشش بیمه قرار نداشتند حدود ۵ میلیون و ۹۲ هزار نفر به صورت غیر حضوری تا پایان خردادماه بیمه شده اند. امید است حدود ۲۰۰ هزار نفر دیگر نیز که با اشکالات هویتی مواجه هستند به زودی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.
وی گفت: پیش بینی ما بر این است غیر از ارقام مذکور، حدود ۵ تا ۶ میلیون نفر دیگر هستند که تحت پوشش بیمه قرار ندارند. در هر صورت باید همه مردم کشور بیمه شوند وگرنه با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.
قالیباف تصریح کرد: صندوق حمایت از بیماری‌های صعب العلاج و تکمیل کارت سلامت نیز به این موضوع کمک می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یک تابلوی تمام عیار از تجربه اجرای طرح تحول سلامت جلوی خودمان داریم لذا نباید نقاط ضعف در اجرای طرح قبلی را در طرح دارویار تکرار کنیم. اگر آن نقاط ضعف باز هم تکرار شوند هزینه‌های زیادی بر بیت المال تحمیل می‌شود و این طرح منفعتی برای مردم نخواهد داشت.
وی افزود: با اطلاعاتی که داریم انتقال پول از بیمه‌ها به داروخانه‌ها در بازه زمانی ۶ ماهه طول می‌کشد و گاهی این بازه زمانی تا ۹ ماه افزایش می‌یابد. خواهش من این است که سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه و سیستم پرونده سلامت الکترونیکی توجه کنند که نباید پول مربوط به بیمه دارو صرف هزینه‌های دیگری شود که حتی در قانون پیش بینی شده اند.
قالیباف تصریح کرد: به تعبیر دیگر باید پول مربوط به دارو پول رنگی باشد و از سازمان برنامه و بودجه به صورت برخط به داروخانه برود تا تاخیراتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم اتفاق نیفتد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: داروها و مواد اصلی که هنوز برای آنها خرید ارزی داریم و به کشور وارد می‌کنیم و در اختیار شرکت‌های تولیدی دارو می‌گذاریم نیازمند نظارت هستند. نظارت دقیق بر این امر، میزان خرید و توزیع به وقت از موضوعات مهمی است که دستگاه‌های مربوطه و وزارت بهداشت و درمان باید به آن توجه کنند تا مردم دچار مشکل نباشند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین