تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
plusresetminus
حزب الله: خبر مردودشدن ۹ داور در تست آمادگی جسمانی لیگ برتر، خبری نیست که بتوان به‌سادگی از کنارش عبور کرد. به هر حال باید بپذیریم که داوری فوتبال ایران به لحاظ نیروی انسانی نیز شرایط نگران‌کننده‌ای را پشت سر می‌گذارد.
۰
کد مطلب : ۲۸۸۵۸۰
داوران مردود، جنجال‌های نامحدود!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«در بین داورانی که نتوانستند به‌خوبی از تست آمادگی جسمانی عبور کنند، نام‌های مطرحی دیده می‌شود که در این سال‌ها قاضی مهم‌ترین مسابقه‌های فوتبال ایران بوده‌اند و حتی تجربه قضاوت در رقابت‌های بین‌المللی را داشته‌اند. اشکان خورشیدی، محمدحسین زاهدی‌فرد، رضا عادل، میثم حیدری، سیدمهدی سیدعلی و علی صفایی نتوانسته‌اند امتیازهای لازم را برای حضور در فصل جدید لیگ برتر به‌ دست بیاورند. احتمالا در هفته‌های آینده تست‌های مجددی هم برای آنها شکل خواهد گرفت و اگر نتیجه این تست‌ها نیز موفق نباشد، باید برای مدت طولانی‌تری قید حضور این داورهای شناخته‌شده در لیگ برتر را زد؛ موضوعی که شرایط داوری فوتبال ایران را به شکل دقیقی به تصویر می‌کشد.
کمک‌داور ویدئویی پای ثابت همه اعتراض‌ها به داوری در فصل گذشته لیگ برتر بود. بسیاری از مربیان معتقد بودند که اگر وی ای آر وجود داشت، داورها تصمیم‌های به‌ مراتب متفاوت‌تری می‌گرفتند و شرایط جدول لیگ هم تغییر پیدا می‌کرد. بدیهی است که همه مربیان، بازیکنان و هواداران فوتبال ایران، لیگ برتر را با لیگ‌های خارجی مقایسه می‌کنند و به‌ عنوان یکی از آخرین لیگ‌های فوتبال دنیا که صاحب وی ای آر نشده، به داوری لیگ برتر معترض می‌شوند. مسئله اما تنها در نبود این تکنولوژی خلاصه نمی‌شود. همین ابزار فعلی که داوران در فوتبال ایران برای هماهنگی مورد استفاده قرار می‌دهند، بسیار فرسوده هستند. فدراسیون شاید قادر به استفاده از وی‌ ای آر نباشد اما حداقل می‌تواند گوشی داورها را به‌روز کند، امکانات جانبی بیشتری در اختیارشان قرار دهد، دستمزدشان را به‌موقع پرداخت کند و به لحاظ آموزشی، کیفیت بیشتری را برای آنها در نظر بگیرد. بدون رقم‌خوردن این اتفاق‌ها باید در انتظار یک فصل به‌شدت جنجالی برای فوتبال ایران باشیم.
مربیان فوتبال ایران این قابلیت را دارند که حتی در اردوهای تدارکاتی پیش‌فصل با هم دست‌به‌یقه شوند و جنجال بیافرینند. در چنین فوتبالی به‌سختی می‌توان از آرامش حرف زد. این فصل باشگاه‌ها هزینه‌های بسیار زیادی انجام داده‌ و ستاره‌های زیادی جذب کرده‌اند. این هزینه‌ها قرار نیست به درآمدزایی ختم شوند و طبیعتا هر تیمی فقط «نتیجه» را عامل جبران هزینه می‌داند. بنابراین هر تیمی که نتیجه نگیرد، به‌سادگی با شرایط کنار نخواهد آمد. مربیان جنجالی و ستاره‌های گرانقیمت، شرایط خاصی برای رقابت‌های این فصل فوتبال ایران خواهند ساخت و مثل همیشه، همه‌ چیز بر سر داورها خراب خواهد شد. البته که کیفیت نه‌چندان خوب داورها در فوتبال ایران نیز جو شکل‌گرفته علیه آنها را تشدید می‌کند. اگر داوران مطرح لیگ به سطح آمادگی مطلوب نرسند، فوتبال باشگاهی در ایران به بن‌بست نزدیک خواهد شد. در این فصل هم خبری از کمک‌داور ویدئویی نیست و داورها اصلا نمی‌توانند روی کمک تکنولوژی حساب باز کنند. آنها باید به‌ خودشان تکیه کنند و ظاهرا خودشان هم اصلا آماده شروع فصل نیستند. با این روند نمی‌توان در انتظار شرایط خوبی برای لیگ بیست‌ودوم بود؛ لیگی که در آن در حد بالاترین استانداردهای جهانی برای بازیکنان و مربیان هزینه می‌شود اما به داوری که می‌رسیم، همیشه کمبودهای زیادی وجود دارد. این همان اتفاقی است که موجب می‌شود سطح داوری فوتبال ایران از سطح عمومی فوتبال پایین‌تر قرار بگیرد.»
منبع : روزنامه همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین