تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
plusresetminus
حزب الله: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در افتتاحیه دهمین کنفرانس بازنگری پیمان منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای گفت: امروز بشریت تنها به اندازه ییک سوء تفاهم، یک اشتباه محاسباتی تا نابودی هسته‌ای فاصله دارد
۰
کد مطلب : ۲۸۸۵۶۳
گوترش: بشریت تنها به اندازه یک سوء تفاهم، یک اشتباه محاسباتی تا نابودی هسته‌ای فاصله دارد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، او در مقر سازمان ملل در نیویورک. از کشورهای جهان خواست تا بشریت را در مسیری جدید به سوی جهانی عاری از سلاح های هسته‌ای قرار دهند.
دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد که درگیری‌ها در سراسر جهان، نقض حقوق بشر، بحران آب‌وهوایی و همه‌گیری کووید-۱۹ «جهان را تحت فشار بیشتری نسبت به دوران زندگی‌مان قرار داده است».
وی افزود: خطرات جنگ هسته‌ای در بالاترین سطح از زمان اوج جنگ سرد قرار دارد. گوترش گفت: بشریت در خطر فراموشی درس‌هایی است که از آتش وحشتناک هیروشیما و ناکازاکی به دست آمده است. تنش های ژئوپلیتیکی در حال رسیدن به اوج‌های جدیدی هستند. رقابت بر همکاری غلبه کرده و بی‌اعتمادی جایگزین گفتگو و تفرقه جایگزین خلع سلاح شده است.
گوترش ابراز تاسف کرد که کشورها با سرمایه‌گذاری صدها میلیارد دلاری برای ذخیره «سلاح‌های روز قیامت که جایی در سیاره ما ندارند» به دنبال امنیت هستند.
دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که برای سالگرد بمباران هسته‌ای هیروشیما در ششم اوت به ژاپن سفر خواهد کرد و سپس در دیگر کشورهای آسیا-اقیانوسیه توقف خواهد کرد تا با رهبران آنها درباره عدم اشاعه گفت‌وگو کند.
او همچنین پنج حوزه را برای اقدام برای تقویت معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) برجسته کرد. که اولین زمینه تقویت و تأیید مجدد این معیار ۷۷ ساله علیه استفاده از سلاح های هسته‌ای است. این امر مستلزم تعهد ثابت همه کشورهای عضو ان پی تی است. این به معنای یافتن اقدامات عملی است که خطر جنگ هسته‌ای را کاهش دهد و جهان را در مسیر خلع سلاح قرار دهد.
گوترش تصریح کرد: نیاز به تقویت همه راه‌های گفتگو و شفافیت وجود دارد، زیرا صلح نمی‌تواند در غیاب اعتماد و احترام متقابل برقرار شود.
وی افزود: حوزه دوم کاهش بیشتر خطر جنگ هسته‌ای است. از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای تنها تضمین برای عدم استفاده از این تسلیحات است. ما باید بی وقفه برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم. این باید با تعهدات جدید برای کاهش تعداد انواع سلاح‌های هسته‌ای آغاز شود تا دیگر به عنوان بهانه‌ای برای بشریت به آن آویزان نشوند." و این به معنای تقویت مجدد - و تامین منابع کامل - توافقات و چارچوب‌های چندجانبه ما در مورد خلع سلاح و عدم اشاعه و کار مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
گوترش گفت: حوزه سوم رسیدگی به تنش‌های در حال جوشش در خاورمیانه و آسیا است. با افزودن تهدید سلاح های هسته‌ای به درگیری‌های پایدار، این مناطق به سمت فاجعه پیش می روند. برای کاهش تنش‌ها و ایجاد پیوندهای جدید اعتماد، نیاز به دو برابر شدن حمایت از گفتگو و مذاکره وجود دارد.
دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: حوزه چهارم ترویج استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای به عنوان یک کاتالیزور برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار، از جمله برای مصارف پزشکی و دیگر مصارف است.
او گفت که حوزه پنجم این است که تمام تعهدات باقیمانده در خود ان پی تی را انجام دهیم و آن را برای هدف در این زمان‌های دشوار حفظ کنیم. همه ما امروز اینجا هستیم زیرا به هدف و کارکرد معاهده اعتقاد داریم. اما انتقال آن به آینده مستلزم فراتر رفتن از وضعیت موجود است. این مستلزم تعهد مجدد و مذاکرات واقعی و حسن نیت است. سازش کنید و درس های گذشته -- و شکنندگی آینده -- را همیشه در نظر داشته باشید."
دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی که در ابتدا برای آوریل تا مه ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده بود، در نتیجه همه‌گیری کووید-۱۹ به تعویق افتاد. کنفرانس های بازنگری ان پی تی از سال ۱۹۷۵ هر پنج سال یکبار برگزار می‌شد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین