تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
plusresetminus
حزب الله: آمریکا، انگلیس و فرانسه از روسیه خواستند تا به لفاظی «خطرناک» خود در زمینه استفاده از سلاح هسته‌ای و جنگ اتمی پایان دهد.
۰
کد مطلب : ۲۸۸۵۵۶
بیانیه سه قدرت هسته‌ای برای کنفرانس بازنگری ان پی تی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در این بیانیه که از سوی این سه کشور به دهمین کنفرانس بازنگری تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای ان پی تی ارسال شد آمده است:
 "برای بیش از پنجاه سال، معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) جزء غیرقابل جایگزین و حیاتی نظم مبتنی بر قوانین جهانی بوده است. ما مجدداً ان پی تی را به عنوان سنگ بنای رژیم عدم اشاعه هسته‌ای و به عنوان پایه‌ای برای پیگیری خلع سلاح هسته‌ای و استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای تأیید می‌کنیم. ما تلاش‌های پایدار خود را برای کاهش خطرات هسته‌ای در پیشبرد تعهدات خلع سلاح هسته‌ای خود بر اساس ماده ششم ان پی تی یادآوری می‌کنیم.
با آغاز دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی، ما مجدداً بر اهمیت تداوم آن تأکید می‌کنیم و متعهد می‌شویم که به طور مثبت در جهت اجرای کامل همه مفاد و تحقق کامل اهداف آن کار کنیم. از جمله پیشبرد صلح و امنیت بین المللی که ما به عنوان کشورهای دارای سلاح هسته‌ای  ان پی تی و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، متعهد به حفظ و ارتقای آن هستیم.
رهبران فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده قاطعانه به اهداف مندرج در بیانیه 3 ژانویه 2022 مبنی بر جلوگیری از جنگ هسته‌ای و اجتناب از مسابقات تسلیحاتی متعهد هستند. ما با درک عمیق اعلام می‌کنیم که جنگ هسته‌ای برنده‌ای ندارد و هرگز نباید وارد آن شد. ما آرمان‌های مرتبط با حفظ پیشینه عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای از سال 1945 را تایید می‌کنیم. سلاح های هسته‌ای تا زمانی که وجود دارند، باید در خدمت اهداف دفاعی، جلوگیری از تهاجم و جلوگیری از جنگ باشند. ما کسانی را که از سلاح های هسته‌ای برای اهداف نظامی، ارعاب و باج خواهی استفاده می کنند یا تهدید به استفاده از آنها می کنند، محکوم می‌کنیم. چنین اقداماتی عمیقا خطرناک و مغایر با اهداف ان پی تی و منشور سازمان ملل متحد است. به دنبال جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین، ما از روسیه می‌خواهیم که از لفاظی‌ها و رفتارهای غیرمسئولانه و خطرناک هسته‌ای خود دست بردارد، به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و مجدداً - در گفتار و عمل - به اصول مندرج در بیانیه اخیر رهبران در ممانعت از جنگ هسته‌ای و اجتناب از مسابقات تسلیحاتی متعهد شود.
ان پی تی خطر یک جنگ هسته‌ای ویرانگر را کاهش داده است و کاهش بیشتر این خطر باید برای همه کشورهای عضو  ان پی تی و برای این کنفرانس بازنگری اولویت باشد. ما اذعان داریم که این خطر به بهترین وجه از طریق گام‌های مشخص، اساسی و هدفمند و غلبه بر چالش‌های استراتژیک، سیاسی و فنی لازم برای دستیابی به جهانی بدون سلاح‌های هسته‌ای برطرف می‌شود. مقاله کاری که ما ارائه کردیم، اصول و مسئولیت‌ها برای کشورهای دارای سلاح هسته‌ای عضو ان پی تی را تشریح می‌کند و راه‌هایی را نشان می‌دهد که دولت‌های ما اجرای بیانیه 3 ژانویه را به پیش خواهند برد.
با الزام پادمان‌های هسته‌ای قوی‌تر، که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی تعهدات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای اجرا می‌شود، یادآوری می‌کنیم که ان پی تی پایه‌های لازم را برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و اشتراک امن فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز ایجاد کرده است. پتانسیل مشارکت بیشتر در زمینه های انرژی، کشاورزی، بهداشت، محیط زیست و سایر زمینه ها بسیار زیاد است. ما تعهد خود را برای ترویج و گسترش مشارکت آنها در توسعه پایدار و مقابله با تغییرات آب و هوا در سراسر جهان تجدید می کنیم.
کنفرانس های بررسی قبلی، و تعهداتی که ما به یکدیگر داده‌ایم، این اهداف مشترک را پیش برده‌اند و این تعهدات همچنان مهم هستند. دولت‌های ما برای اجرای این تعهدات تلاش کرده‌اند و خواهند کرد. در دهمین کنفرانس بازنگری، ما همچنین باید نگاه رو به جلو را ادامه دهیم تا الزامی‌ترین وظایف را برای پیشبرد هر سه ستون معاهده شناسایی کنیم: خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، علم و فناوری. هر ستون نشان دهنده منافع مشترک همه طرف های ان پی تی است که همه می‌توانند به آن کمک کنند. ما از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم و چالش هایی که رویدادهای اخیر برای هر سه ستون ایجاد کرده است کاملاً آگاه هستیم. در این ماه، سخنان ما، اقدامات ما، و زمینه مشترکی که ایجاد می کنیم باید هنجارهای جهانی را که از این معاهده ناشی می شود و از همه ما محافظت می کند، تقویت کند. این مستلزم آن است که ما در رد لفاظی های هسته‌ای غیرمسئولانه و حملات بی پروا که رآکتورهای هسته‌ای و تأسیسات هسته‌ای صلح آمیز مرتبط را به خطر می اندازند، بپیوندیم. همه طرف های NPT، کشورهای دارای سلاح هسته‌ای یا کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای، وظیفه دارند هم نشان دهند و هم رفتار مسئولانه و خویشتن داری در انجام تعهدات خود را ترویج دهند. در این رابطه، تضمین‌های امنیتی منفی و مثبت خود را به کشورهای غیرهسته‌ای ان پی تی یادآوری می‌کنیم و به چنین تضمین‌هایی احترام خواهیم گذاشت.
ما متعهد به رسیدگی به بحران‌های گسترش تسلیحات تسلیحاتی منطقه‌ای در هر کجا هستیم. ما بار دیگر تاکید می کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند. ما متأسفیم که علیرغم تلاش‌های دیپلماتیک شدید، ایران هنوز از فرصت برای بازگرداندن اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استفاده نکرده است. ما از ایران می‌خواهیم که به اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برگردد و به‌طور فوری با آژانس در حل‌وفصل همکاری کند.
ما از ایران می‌خواهیم که به اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگردد و به‌صورت فوری با آژانس در حل و فصل مسائل مربوط به مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده احتمالی در ایران، طبق توافقنامه پادمان‌های مورد نیاز ان پی تی، همکاری کند. ما همچنین خاطرنشان می‌کنیم که پیشرفت‌های مستمر در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی تهدیدی فزاینده برای امنیت مشترک ما به شمار می‌رود. ما همچنان متعهد به انحلال کامل، قابل راستی‌آزمایی و غیرقابل برگشت تمامی سلاح‌های هسته‌ای توسط کره شمالی هستیم و از کره شمالی می‌خواهیم که تمامی آزمایش‌ها و پرتاب‌های هسته‌ای که از فناوری موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های مرتبط با آن استفاده می‌کنند را متوقف کند.
در طول این کنفرانس بازنگری، ما همه پیشنهادات برای پیشبرد اجرای معاهده را از نزدیک بررسی کرده و صادقانه بحث خواهیم کرد. در این راستا، ما متعهد می‌شویم که بهترین تلاش خود را برای حمایت از قوانین، هنجارها و نهادهای بین‌المللی و دستیابی به یک نتیجه مثبت و اجماع که همه کشورها و همه مردمانشان را موفق‌تر و امن‌تر می‌کند، انجام دهیم."
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین