تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
plusresetminus
حزب الله:همزمان با اعلام چارچوب هماهنگی برای برگزاری تظاهرات در بغداد، صدرهای هم ساعت ۵ عصر به وقت محلی در استانهای مختلف به غیر از نجف تظاهرات برگزار می کنند.
۰
کد مطلب : ۲۸۸۵۳۸
تدابیر شدید امنیتی در بغداد/ برگزاری ۲ تظاهرات در ساعت ۵ عصر عراق
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، منابع عراقی اعلام کردند که چارچوب هماهنگی عراق مکان و موعد برگزاری تظاهرات طرفداران خود را مشخص کرد.
کمیته ساماندهی برای حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای حکومتی در عراق در بیانیه ای جزئیات تظاهرات امروز در پاسخ به قانون شکنی را اعلام کرد.
براساس این بیانیه، مکان تظاهرات در خیابان منتهی به پل معلق در بغداد و در ساعت ۵ عصر امروز خواهد بود.
این کمیته از همه مردم عراق و نه یک تشکیلات خاص مرتبط با چارچوب هماهنگی برای شرکت در این تظاهرات دعوت و اعلام کرده است که عراق به همه تعلق دارد.
در این بیانیه آمده است که هدف از این تظاهرات دفاع از حکومت و مشروعیت و نهادهای قانونی آن و دموکراسی است و این تظاهرات علیه شخص یا گروه خاصی نیست.
کمیته ساماندهی برای حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای حکومتی عراق تاکید کرد که ورود به منطقه خضراء ممنوع است.
این کمیته با اشاره به اینکه باید همکاری کامل با نیروهای امنیتی صورت گیرد و هیچ درگیری رخ ندهد، گفت که هدف از این تظاهرات بازگرداندن اقتدار آنها است که توسط دیگران خدشه دار شده است.
کمیته مذکور از مردم خواست تنها پرچم عراق، پرچم های حسینی و بیرق های عشائر محترم را حمل کنند و به شایعات توجه نکنند و شعارهای تنش زا سر ندهند.
بیانیه مذکور از مردم عراق خواست از ماسک استفاده کنند و با کمیته ناظر به این تظاهرات همکاری داشته باشند.
استقرار گسترده نیروهای امنیتی در بغداد
در پی فراخوان چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی از مردم عراق به برگزاری تظاهرات در واکنش به تحصن طرفداران جریان صدر در ساختمان پارلمان، نیروهای امنیتی حضور خود در بغداد و خیابان‌های منتهی به منطقه الخضراء را تقویت کردند.
در سایه افزایش نگرانی از تشدید تنش‌ها و احتمال بروز درگیری‌های خیابانی، دستوراتی به یگان‌های ارتش و دستگاه‌های امنیتی برای حضور گسترده در بغداد و مشخصاً در منطقه الخضرا و مسدود کردن شماری از خیابان‌ها صادر شده است.
به گفته یک افسر ارشد فرماندهی عملیات مشترک، بر اساس دستورات صادره، نیروهای امنیتی در اطراف و داخل منطقه الخضراء و خیابان‌های منتهی به آن و خیابان فرودگاه بین‌المللی بغداد مستقر شده‌اند.
وی که نخواست نامش ذکر شود، در گفتگو با العربی الجدید تاکید کرد: استقرار نیروهای نظامی و امنیتی از شب گذشته آغاز شده است و طبق دستور صادره، بر عدم بکارگیری سلاح علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز تاکید شده است مگر در صورتی که معترضان از روند مسالمت‌آمیز تظاهرات خارج شوند که در آن صورت، نیروهای امنیتی مجوز برخورد با آنها را دارند همچنین بنا به دستور رئیس ستاد مشترک ارتش مرخصی همه نیروها لغو و دستور داده شده همه افسران و کادر نظامی و امنیتی به یگان‌های خود مراجعه کنند. همچنین بالگردهای عراقی مراقب اوضاع هستند.
صدر هم طرفدارانش در همه استانها را به تظاهرات فرا خواند
صالح محمد العراقی که به وزیر صدر معروف است، خواستار خواستار تظاهرات در همه استان‌ها در ساعت ۵ عصر امروز شد.
«صالح محمد العراقی» با انتشار بیانیه‌ای از هواداران وی در همه استان‌ها خواست که در پیشتیبانی از طرفداران صدر در منطقه سبر بغداد، در ساعت ۵ عصر در استان‌های خود دست به تظاهرات بزنند.
چارچوب هماهنگی موعد و مکان تظاهرات طرفدارانش را اعلام کرد
او استان نجف اشرف را از این فراخوان مستثنی کرد.
درخواست ساکنان کربلا از گروههای سیاسی
همزمان ساکنان شهر مقدس کربلا از همه طرف‌ها خواستند که قداست این شهر را حفظ کنند و از دست زدن به هرگونه تظاهراتی پرهیز کنند.
خواسته‌های ساکنان شهر مقدس کربلا به شرح زیر است؛
شهر کربلا را از هر تظاهراتی که امنیت، قداست، شعائر ومراسم محرم، را خدشه دار می‌کند، دور نگه دارید.
شهر میزبان میلیونها زائر است و تحمل اوضاع امنیتی و سیاسی را ندارد.
شهرهای مقدس را خالی از سلاح و تنش و برخورد در راستای حفظ عتبات مقدس و شعائر حسینی و حرمت اهالی قرار دهید.
استقبال چارچوب هماهنگی از پیشنهاد بارزانی
چارچوب هماهنگی شیعی از پیشنهاد نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق برای برون رفت از بحران سیاسی در این کشور استقبال کرد.
رئیس اقلیم کردستان عراق روز گذشته همه طرف های سیاسی در این کشور را به حفظ آرامش و خویشتن‌داری دعوت کرده بود. وی همچنین از جریان سیاسی عراقی خواسته بود در راستای گفتگو برای حل بحران در این کشور به اربیل رفته و در این شهر گفتگوهای سیاسی را آغاز کنند.
در واکنش به این پیشنهاد چارچوب هماهنگی شیعی امروز دوشنبه در بیانیه ای از اظهارات نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق استقبال کرد.
در این بیانیه آمده است: چارچوب هماهنگی با همه جریان های سیاسی عراق در راستای حل بحران کنونی در این کشور گفتگو کرده و با آغوش گشوده از آن‌ها استقبال می کند.
چارچوب هماهنگی در این بیانیه با تاکید بر لزوم احترام به قانون اساسی و منافع ملت عراق، اعلام کرد که از دعوت رئیس منطقه کردستان برای آغاز گفتگوهای سیاسی در سطح ملی استقبال می‌کند.
خواسته وزیر صدر از هادی العامری
در تحولی دیگر، صالح محمد العراقی که از وی به عنوان وزیر صدر یاد می شود، پیشنهاد مطرح شده از سوی هادی العامری رهبر ائتلاف فتح را به باد انتقاد گرفت.
وی در این باره گفت: شما (هادی العامری) از امضا کنندگان سند اصلاحاتی بودید که اجرایی نشد، حالا چه کسی گفتگوهای پیشنهادی از سوی شما را تضمین می کند؟
العراقی شرط گفتگو با چارچوب هماهنگی را خروج هادی العامری و فراکسیون او از چارچوب هماهنگی و محکوم نمودن مواضع اخیر نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون دانست.
این سخنان بیانگر این واقعیت است که مقتدی صدر رهبر جریان صدر هنوز بر مواضع خود پافشاری کرده و طرحی برای عقب نشینی ندارد.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین