تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
plusresetminus
حزب الله: در حالی‌که در ترکیه معتقدند: اگر توافقات صادرات غلات اوکراین و روسیه با موفقیت اجرا شود، آنکارا به تلاش دیپلماتیک برای از سرگیری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف ادامه خواهد داد، وزیر امور خارجه اوکراین ادامه گفتگو را تنها «پس از شکست روسیه» ممکن دانست.
۰
کد مطلب : ۲۸۸۵۲۳
خطر گسترش مناقشات نظامی در خاک اروپا/ نگرانی انگلیس از سرعت موشک‌های مافوق صوت روسیه
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در شرایطی که درگیری‌های نظامی بین روسیه و اوکراین با گذشت بیش از 5 ماه از آغاز جنگ، همچنان ادامه داشته و عواقب منفی زیادی در روابط بین‌المللی و وضعیت اقتصادی جهان گذاشته است، روز گذشته تنش بین صربستان و کوزوو نیز بالا گرفته و امکان دخالت ناتو در این اوضاع وجود دارد که تهدید بالقوه بروز یک مناقشه نظامی در منطقه بالکان رابه دنبال خواهد داشت.
روز یکشنبه روزنامههای صربستانی از به صدا درآمدن آژیرهای حمله هوایی در مناطق  شمالی کوزوو خبر دادند. به ساکنان منطقه هشدار داده شد که از خانه‌های خود خارج نشوند و از پنجره‌ها دوری کنند.
در واکنش به این وضعیت، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان خطاب به مردم کشورش گفت که پلیس جمهوری خودخوانده کوزوو از نیمه شب گذشته عملیات نظامی را علیه صرب‌های ساکن در شمال کوزوو آغاز خواهد کرد. وی تاکید کرد که طرف صربستانی به هر طریقی قصد دارد صلح را در منطقه حفظ کند و از کشورهایی که کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند خواست تا بر مقامات پریشتینا تاثیر بگذارند.
این در حالی است که نیروهای ائتلاف آتلانتیک شمالی مستقر در منطقه کوزوو نیز به حالت آماده باش درآمد و مقامات بروکسل از آمادگی ناتو برای تامین امنیت کوزوو خبر دادند.
وزارت دفاع صربستان مشارکت این کشور در افزایش تنش با کوزوو را تکذیب کرده و یادآور شد که پریشتینا به طور عمدی اطلاعات نادرستی را در خصوص درگیری ادعایی با ارتش صربستان منتشر کرده است.
به گزارش برخی رسانه‌ها، صرب‌های ساکن شمال کوزوو اعتراضات خود علیه اقدامات پلیس کوزوو  را آغاز کردند. در پاسخ به این امر، مقامات کوزوو واحدهای مسلح را به منطقه اعتراض مستقر کردند. شاهدان عینی با ارائه تصاویری از پیشروی نیروهای ویژه کوزوو، این اطلاعات را تایید کردند.
این خبر به روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و پنجاه و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:
***
14:20- خرسندی دبیرکل سازمان ملل از خروج اولین کشتی حامل غلات از اوکراین
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای که امروز، دوشنبه در صفحه توییتر وی منتشر شد، از خارج شدن نخستین کشتی حامل غلات اوکراین از بندر اودسا استقبال کرد.
به گفته وی، خروج شناور رازونی (Razoni) با محموله غلات اوکراین، از دستاوردهای تلاش جمعی در مرکز هماهنگی مشترک استانبول است.
گوترش ابراز امیدواری کرد که خروج این کشتی با غلات از بندر اودسا، ثبات لازم را به امنیت تامین غذایی جهانی بازگرداند.
در این سند آمده است: «دبیر کل از تلاش‌های همه طرفین در فراهم سازی شرایط لازم برای اقدام و همچنین از رهبری ترکیه به دلیل تلاش قابل توجه وی در این راستا تشکر می‌کند.
لازم به ذکر است که اوایل صبح امروز، یک کشتی با محموله غلات از بندر اودسا خارج شد. ماهواره‌ها و پهپادهای ترکیه حرکت کشتی را زیر نظر داشته و نمایندگان مرکز هماهنگی مشترک استانبول نیز حرکت آن را در تمام مسیر رصد می‌کنند.
وزارت دفاع ترکیه انتظار دارد که این کشتی فردا، دوم آگوست، وارد استانبول شود.
به گزارش یک شبکه تلویزیونی،  نخستین کاروان غلات شامل 16 کشتی خواهد کرد که به کشورهای آفریقایی فرستاده خواهند شد واولین کشتی از ترکیه راهی کشور سومالی خواهد شد.
14:10- هشدار کمیسیون اروپایی درباره تشدید بحران انرژی در اروپا
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا درباره تشدید بحران انرژی در اروپا در نتیجه جنگ اوکراین هشدار داد. فون در لاین در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی "ال موندو" گفت: از آنجایی که روسیه قبلاً به طور کامل یا جزئی گاز دوازده کشور عضو (اتحادیه اروپا) را قطع کرده است، همه ما باید برای بدترین وضعیت آماده شویم.
وی در عین حال گفت که با این حال، طرح اضطراری اروپا که هفته گذشته برای محدود کردن مصرف گاز مورد توافق قرار گرفت به تامین نیاز ما برای دستیابی به منابع زمستانی کمک می کند. وی تاکید کرد: تنها در یک هفته، اتحادیه اروپا موافقت کرده است که گامی قاطع و بی‌سابقه برای مقابله با تهدید پوتین مبنی بر قطع کامل عرضه گاز بردارد.‎
14:02- انگلیس: روسیه در حمله به محور باخموت پیشرفت چندانی نداشته است
بر اساس اطلاعات ارتش بریتانیا، روسیه در حمله به محور باخموت در شرق اوکراین پیشرفت چندانی ندارد. وزارت دفاع انگلیس با توجه به آخرین گزارش اطلاعاتی در توییتر اعلام کرد که نیروهای روسی در چهار روز گذشته به حملات تاکتیکی خود در محور باخموت ادامه داده‌اند. اما آنها به کندی پیشرفت می کنند.
رهبری اوکراین هفته گذشته اعلام کرد، روسیه احتمالا تعداد قابل توجهی از نیروهای خود را از شمال دونباس به جنوب اوکراین منتقل خواهد کرد. بر این اساس  روسیه احتمالاً در حال تعدیل حمله خود به دونباس است و احتمالاً جبهه زاپوروژیه خود را به عنوان یک منطقه آسیب پذیر طبقه بندی کرده که نیاز به تقویت دارد.‎
13:50- زلنسکی: هیچ یک از حملات روسیه از طرف ما بی پاسخ نمی‌ماند
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، حمله اخیر روسیه به شهر میکولایف در جنوب اوکراین را محکوم کرد و از واکنش ارتش خود خبر داد. زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود که شب گذشته انجام شد گفت: امروز یکی از وحشیانه ترین حملات بمب گذاری در میکولایف و منطقه انجام شد. وی در عین حال تاکید کرد: هیچ حمله روسیه از سوی افسران نظامی و اطلاعاتی ما بی پاسخ نمی ماند.
زلنسکی همچنین به کشته شدن اولکسی واداتورسکی، مالک یکی از بزرگترین شرکت های تجارت غلات اوکراین در حمله به میکولایف اشاره کرد.‎
13:35- اوکراین خروج اولین کشتی حامل غلات از بندر اودسا را موفقیتی بزرگ ارزیابی کرد
بر اساس اطلاعات اوکراین مذاکرات سه ماه به طول انجامید و اکنون یک کشتی حامل غلات برای اولین بار بندر اودسا را ​​ترک کرده است. اوکراین این را یک موفقیت بزرگ ارزیابی کرد. الکساندر کوباکوف، وزیر زیرساخت اوکراین گفت که بازگشایی سه بندر می تواند حداقل یک میلیارد دلار (حدود 980 میلیون یورو) برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد. این امر امکان برنامه ریزی در بخش کشاورزی را فراهم می کند.
کشتی باری رازونی که با پرچم سیرالئون در حرکت بود،  امروز صبح عازم لبنان شد. کوباکوف همچنین گفت: 16 کشتی دیگر هم اکنون در بنادر دریای سیاه منتظر حرکت هستند. این کشتی های باری از زمان تهاجم روسیه در پنج ماه پیش متوقف شده بودند.
13:18- وزیر دفاع ترکیه: روی عرضه بی‌وقفه غلات از اوکراین حساب می‌کنیم
خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه امروز دوشنبه اعلام کرد که مقامات آنکارا روی عرضه بدون وقفه غلات از اوکراین، در چارچوب آغاز اجرای توافقات مربوط به "تامین غلات و محصولات کشاورزی" حساب می کنند.
آکار امروز در گفتگویی تویزیونی با اعلام این مطلب، گفت: " پس از نخستین کشتی حامل غلات که صبح امروز اودسا را ​​ ترک کرد، تمامی کشتی‌ها به تدریج و به همین روش و بدون تاخیر به دریای آزاد عزیمت خواهند کرد."
وزیر دفاع ترکیه از روسای وزارتخانه‌های دفاع روسیه و اوکراین برای کمک در اجرای توافقات غلات قدردانی کرد.
13:02- قدیروف: ناتو پشت درگیری صربستان و کوزوو قرار دارد
رمضان قدیروف، رئیس "جمهوری چچن" گفت که بهانه درگیری بوجود آمده بین صربستان و کوزوو، آنقدر پوچ و پیش پا افتاده است که تردیدی وجود ندارد که کشورهای عضو ناتو آن را از بیرون تحریک و هدایت می‌کنند.
قدیروف امروز در کانال تلگرامی خود نوشت: «ائتلاف غربی با درک این واقعیت که نقشه‌های آنها در اوکراین شکست خورده است، تصمیم گرفته یک زخم کهنه در منطقه بالکان را باز کنند و این توهین مضاعف استی که مسلمانان کوزوو، یکی از طرف‌هایی هستند که ناتو آنها را تحریک می‌کند. دلیل رسمی تشدید درگیری به قدری مضحک و پیش پا افتاده است که هیچ شکی در تحریک آن از خارج وجود ندارد.»
12:50- روسیه استفاده غرب از تروریست‌ها برای اهداف خود را غیرقابل قبول خواند
ولادیمیر تارابرین، مدیر بخش چالش‌ها و تهدیدات جدید وزارت خارجه روسیه امروزدر مصاحبه با خبرگزاری نووستی تاکید کرد: استفاده کشورهای غربی به اصطلاح دموکراتیک از گروه‌های تروریستی به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیکی برای بی ثبات کردن اوضاع و مداخله در امور داخلی کشورهای "نامطلوب برای غرب"، اقدامی غیرقابل قبول است و آشکارا استفاده از استانداردهای دوگانه از سوی آنها تلقی می‌شود.
به گفته وی، این در حالی است که گروهی در ایالات متحده، تلاش دارند تا روسیه را بعنوان کشور "حامی تروریسم" معرفی کنند.
این دیپلمات با اشاره به توقف مذاکرات مسکو و واشنگتن در زمینه مبارزه با تروریسم، به ابتکارعمل طرف آمریکایی، تاکید کرد: مواضع اصولی روسیه بر این اصل مبتنی است که همکاری بین المللی در عرصه مبارزه قاطع با تروریسم برای همه کشورها یک ضرورت عینی است، و این مسئله نباید تحت تاثیر شرایط ژئوپلیتیک لحظه‌ای قرار بگیرد.
12:38- نخستین کشتی حامل غلات بندر اودسا را ​​ترک کرد
نخستین کشتی حامل غلات اوکراین صبح امروز، طبق برنامه ریزی قبلی، در ساعت 8.30 به وقت مسکو، بندر اودسا را به مقصد ترکیه ترک کرد.
روز گذشته، ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه گفته بود که صادرات غلات از اوکراین احتمالاً از روز دوشنبه، اول آگوست (10 مرداد ماه) آغاز خواهد شد.
در ماه های اخیر، موضوع صادرات غلات از اوکراین به طور فعال در پس زمینه وخامت اوضاع در بازارهای مواد غذایی جهان در مباحثات بین‌المللی مورد بحث قرار داشت. در نتیجه مین گذاری آبهای ساحلی بنادر اوکراین، صادرات گندم از این کشور از طریق دریا مسدود شده بود.
در تاریخ 22 جولای (31 تیر ماه) و در پایان مذاکرات چهارجانبه نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل در استانبول توافقنامه‌ای در خصوص صادرات غلات از اوکراین امضا شد که مدت اعتبار آن 120 روز با امکان تمدید است. ضمن اینکه تفاهم نامه‌ای نیز برای تسهیل عرضه محصولات کشاورزی و کود از روسیه به بازارهای جهانی امضا شد.
12:20- روسیه: اعضای ناتو از استخدام مزدوران خارجی توسط اوکراین حمایت می‌کنند
ولادیمیر تارابرین، مدیر اداره چالش‌ها و تهدیدات جدید در وزارت امور خارجه روسیه امروز، دوشنبه اعلام کرد که کشورهای منفرد از اعضای ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) از استخدام شهروندان خارجی توسط ارتش اوکراین برای مشارکت آنها در درگیری‌های نظامی در منطقه دونباس حمایت ضمنی می‌کنند.
به گفته این دیپلمات، روند استخدام مزدوران خارجی نه تنها توسط سازمان‌های غیردولتی، بلکه توسط نمایندگی‌های دیپلماتیک اوکراین در سایر کشورها انجام می‌شود. این رویه مغایر با قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک در سال 1961 است.
11:55- دبیر کل اوپک: افزایش قیمت نفت فقط به مناقشه روسیه و اوکراین مرتبط نیست
هیثم الغیس، دبیرکل جدید سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک در مصاحبه با روزنامه الرأی گفت: هدف سازمان کشورهای صادرکننده نفت رقابت با روسیه نیست. روسیه یک بازیگر اصلی، بزرگ و بسیار تاثیرگذار در بازار جهانی انرژی است. 
دبیرکل این سازمان معتقد است که افزایش اخیر قیمت نفت تنها با روند اوضاع اوکراین مرتبط نیست. وی گفت: "همه شواهد تأیید می کند که قیمت ها به تدریج و به طور تجمعی و حتی قبل از وخیم شدن روابط روسیه و اوکراین به دلیل عدم وجود ظرفیت تولید آزاد در بازارکه توسط برخی کشورها محدود شده شروع به افزایش کرد."
 روسیه از مقامات کوزوو خواست تا تحریکات را متوقف و به حقوق صرب‌ها احترام بگذارد
وزارت امور خارجه روسیه از کوزوو و ایالات متحده و اتحادیه اروپا که از مقامات پریشتینا حمایت می‌کنند، خواست تا از اقدامات تحریک آمیز دست بردارند و به حقوق صرب‌های ساکن کوزوو احترام بگذارند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه شب گذشته با اعلام این مطلب، یادآور شد که «تصمیم مقامات پریشتینا برای شروع اعمال «قوانین» تبعیض‌آمیز غیرمنطقی در مورد تعویض اجباری اسناد شخصی و شماره‌های صرب‌های محلی از اول ماه آگوست (امروز، دوشنبه)، گام دیگری در جهت اخراج مردم صرب‌ از منطقه کوزوو است.
این دیپلمات افزود: رهبران کوزوو می‌دانند که صرب‌ها در خصوص حمله مستقیم به آزادی‌های آنها بی‌تفاوت نخواهند ماند و آنها عمداً برای راه‌اندازی یک سناریوی نظامی تشدید می‌کنند. البته بلگراد در خط مقدم جبهه قرار دارد که کشورهای غربی در واقع تمایل دارند تا  صربستان را با دست آلبانیایی تبارهای کوزوو "خنثی" سازد.
وی تاکید کرد که مسکو از اتحادیه اروپا، ایالات متحده و پریشتینا می خواهد که دست از تحریکات بردارند. به گفته وی، چنین تحولاتی شاهد دیگری بر شکست ماموریت میانجی‌گرانه اتحادیه اروپا در حل و فصل مناقشات منطقه‌ای است.
قدردانی رئیس جمهوری صربستان از حمایت روسیه در وضعیت کوزوو
 الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان از حمایت وزارت امور خارجه روسیه در شرایط تشدید اوضاع در کوزوو تشکر کرد و یادآور شد، مقامات مسکو دقیقاً متوجه هستند که چه چیزی در حال رخ دادن است و به درستی به اقدامات تحریک آمیز واکنش نشان دادند.
ووچیچ شب گذشته، دوشنبه، از ستادکل نیروهای مسلح صربستان بازدید کرد و با فرماندهی ارتش صربستان با توجه به تشدید تنش‌ها در کوزوو گفتگو کرد.
وی همچنین از جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا و دیگر نمایندگان اتحادیه اروپا به دلیل "موضع گیری و واکنش صحیح" به تنش بوجود آمده قدردانی کرد.
بحران اوکراین، موضوع اصلی مذاکرات پوتین و اردوغان در نشست سوچی
ابراهیم کالین، سخنگوی رسمی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که روند اوضاع کنونی پیرامون اوکراین قرار است در تاریخ 5 آگوست (روز جمعه، 14 مرداد ماه) در دیدار مجدد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رهبر ترکیه در سوچی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی گفت: "اگر توافقات استانبول درباره صادرات غلات اوکراین و روسیه با موفقیت اجرا شود، کاملاً ممکن است که مذاکرات صلح آغاز شود و تلاش‌های دیپلماتیک ما در این چارچوب ادامه خواهد داشت."
به گفته کالین، مذاکرات انجام شده با طرفین به موفقیت در امضای توافقنامه غلات منجر شده که بدون مذاکره امکان نداشت.
پیش از آن، رهبران روسیه و ترکیه در تاریخ 19 جولای (28 تیر ماه)  در تهران با یکدیگر دیدار کردند، جایی که مذاکرات سه جانبه کشورهای ضامن صلح در سوریه، بین روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه برگزار شد.
دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین احتمال ادامه مذاکرات با روسها را «فقط پس از شکست آنها در اوکراین» را ممکن دانست.
در عین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرده که مقامات مسکو مذاکرات صلح با اوکراین را رد نمی‌کنند، ولی هرچه دیرتر شروع شود، "مذاکره با ما دشوارتر خواهد شد." وی همچنین این واقعیت را مورد توجه قرار داد که اظهارات غرب مبنی بر اینکه آنها مایل هستند تا "آخرین اوکراینی" در مقابل روسیه بجنگند، یک تراژدی غم انگیز برای کل مردم اوکراین است.
آخرین دور مذاکرات رو در رو بین نمایندگان روسیه و اوکراین در اواخر ماه مارس در ترکیه برگزار شد. پیش از این نیز نمایندگان دو طرف دو بار در خاک بلاروس ملاقات کرده بودند.
روسیه از تعلیق گفت‌وگوها درباره مبارزه با تروریسم با آمریکا خبر داد
 ولادیمیر تارابرین، مدیر اداره چالش‌ها و تهدیدات جدید در وزارت خارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری نووستی اعلام کرد که طرف‌های آمریکایی و اتحادیه اروپا، به بهانه‌های دور از ذهن، گفت‌وگو با مسکو در زمینه مبارزه با تروریسم را متوقف کردند.
وی گفت: همکاری روسیه و ایالات متحده در زمینه مبارزه با تروریسم در حال حاضر تقریباً متوقف شده است.واشنگتن به بهانه‌های دور از ذهن تصمیم به تعلیق یک جانبه نشستی در چارچوب مذاکرات سطح بالا تحت نظارت وزرای خارجه روسیه و ایالات متحده گرفت که پیش از این در سال 2018 و 2019 در وین برگزار شده و منافعی برای هر دو طرف داشته و منجر به توسعه همکاری‌های دو کشور در این زمینه و نتایج مشخصی شده بود.
این دیپلمات روس افزود: «وضعیت مشابهی در رابطه با اتحادیه اروپا ایجاد شده که مقصر آن نیز مقامات بروکسل هستند. آخرین دور رایزنی با اتحادیه اروپا در زمینه مبارزه با تروریسم در اکتبر 2019 انجام شد.
وی تاکید کرد: ما به نوبه خود بر این عقیده هستیم که ما بیش از غربی‌ها به چنین گفت‌وگویی نیاز نداریم و اگر کسی به دلیل روس‌هراسی و ایده‌های تحریف‌شده در مورد مبنای برابر آن آمادگی ادامه این گفتگوها را ندارد، دیگر مشکل ما این نیست. ترابرین چنین نتیجه گرفت.
در انگلیس نگران امکان پرواز موشک «زیرکون» تا 5 دقیقه به لندن هستند
سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان رژه روز ناوگان دریایی در سن‌پترزبورگ که در آن درباره در اختیار قرار دادن قریب الوقوع موشک‌های مافوق صوت "زیرکون" به ناوگان دریایی روسیه صحبت کرد، در مقاله روزنامه میرر (The Mirror) چاپ لندن خبری "وحشتناک" خوانده شد.
در این مطلب یادآوری شده که یک سلاح مافوق صوت می‌تواند با سرعت 9 برابر سرعت صوت، حدود 7 هزار مایل در ساعت حرکت کند و با این سرعت، حدود پنج دقیقه بعد از شلیک به لندن رسیده است. وجود این موشک مافوق صوت در ناوگان دریایی روسیه، خطر جدی و بالقوه‌ای برای انگلستان خواهد بود. 
روز یکشنبه، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که سامانه‌های موشکی زیرکون طی چند ماه آینده در اختیار ناوگان دریایی روسیه قرار خواهند گرفت. وی با اشاره به اینکه نخستین موشک "زیرکون" به کشتی "آدمیرال گورشکوف" تحویل داده می‌شود، افزود: امکانات جدید موشک‌های مافوق صوت روسیه بی‌پایان است.
زاخارووا: دکترین آمریکا در قبال روسیه "از بازدارندگی تا تخریب" است
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که ایالات متحده به دکترین "از بازدارندگی تا تخریب" در رابطه با روسیه پایبند است که اهداف آن کاملاً روشن است و  آنها خودشان در خصوص آن صحبت می‌کنند.
هفته گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یادآور شد که دولت ایالات متحده به دلیل وضعیت اوکراین در حال بررسی اضافه کردن روسیه به فهرست کشورهای حامی تروریسم است.
ابتکارعمل برای اعلام روسیه به عنوان کشور "حامی تروریسم" در ماه دسامبر 2021 توسط جیم ریش سناتور جمهوریخواه انجام شد و هشت سناتور جمهوریخواه ایالات متحده در آن زمان از این لایحه حمایت کردند. سپس در اواسط ماه آوریل، روزنامه "واشنگتن پست" نوشت که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، طی یک مکالمه تلفنی، درخواست مشابهی را از جو بایدن، رئیس کاخ سفید مطرح کرده است. تصمیم گیری در این خصوص همچنان در ایالات متحده در حال تجزیه و تحلیل است.
وزیر امور خارجه سابق اتریش از افول اروپا خبر داد
کارین کنایسل، وزیر خارجه اسبق اتریش در مصاحبه با مجله "آسیا تایمز" اعلام کرد که کشورهای اروپایی در عرصه بین المللی در حال تضعیف شدن هستند، در حالی که اهمیت کشورهای آسیا در حال افزایش است.
این سیاستمدار اتریشی گفت: «اروپا در حال شروع به ایفای نقش کمتری در جهان، هم از لحاظ جمعیتی و هم از نظر سیاسی است. کنایسل یادآور شد که در حال حاضر روی کتابی به نام "مرثیه برای اروپا" کار می‌کند، برای اینکه بخشی از جهان که در آن بزرگ شده است «دیگر وجود ندارد».
وی در خصوص وضعیت ژئوپلیتیکی کنونی جهان و روابط روسیه و اروپا  نیز ابراز عقیده کرد که سیاستمداران اروپایی از سر ناآگاهی و غرور، اصول اولیه دیپلماسی و واقعیات موجود را نادیده می‌گیرند و این وضعیت بسیار خطرناک است.
الجزایر نیز برای پیوستن به گروه بریکس اعلام آمادگی کرد
عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر، شب گذشته، یکشنبه، اعلام کرد که این کشور علاقه مند به پیوستن به گروه بریکس (شامل کشورهای روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی) است.
وی گفت: الجزایر تقریباً همه شرایط لازم برای پیوستن به بریکس را دارد. من عمیقاً علاقه مند به پیوستن به این سازمان هستم و بزودی اقداماتی در این رابطه انجام خواهد شد.
پیش از این، در اواسط ژوئن، مشخص شد که گروه بریکس می تواند پنج کشور دیگر را به عضویت پذیرفته و خود را گسترش دهد. علاوه بر آرژانتین و ایران که برنامه پیوستن آنها از قبل مشخص شده، عربستان سعودی، ترکیه و مصر نیز ممکن است به این گروه بپیوندند. در اواسط ماه جولای نیز نیجریه تمایل خود را برای پیوستن به گروه بریکس اعلام کرد.
پورنیمو آناند، رئیس مجمع بین المللی بریکس، اطلاعات مربوطه را تایید کرده و یادآور شده که موضوع گسترش بریکس در اجلاس سران قبلی این سازمان که در اواخر ژوئن در پکن برگزار شد، مطرح شد. او این گسترش را گام خوبی خواند که باعث افزایش نفوذ بریکس در سراسر جهان خواهد شد.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین