کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش اتحادیه املاک به اتصال پوز به مالیات: بار کم‌کاری‌ در بازار مسکن بر دوش مشاوران املاک افتاده است

تسنیم , 9 مرداد 1401 ساعت 10:59

حزب الله:
در حالی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن از ضرورت اتصال پوز مشاوران املاک به سامانه سازمان امور مالیاتی خبر داده که عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک گفت: بار‌ کم‌کاری‌های گذشته بر دوش مشاوران املاک افتاده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،چند وقتی است که وزارت راه و شهرسازی به‌دنبال ساماندهی بازار مسکن از طریق نظم‌بخشی مورد نظر معاونت مسکن و ساختمان به عملکرد بنگاه‌های املاک است. بر این اساس وزارت راه در گام نخست تغییر شیوه محاسبه حق‌الزحمه مشاوران املاک را با همکاری سازمان‌های دولتی دیگر از جمله سازمان امور مالیاتی اجرایی کرده است.
حدود یک هفته قبل محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری مصوبه هیئت وزیران در خصوص تغییر حق‌الزحمه مشاوران املاک را به وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه ابلاغ کرد.
حق‌الزحمه‌ای که پیش از این بر مبنای درصدی از قیمت معاملاتی دریافت می‌شد؛ در قراردادهای اجاره یک چهارم رهن و اجاره و در قراردادهای خرید و فروش نیم درصد از طرفین. کمیسیونی که البته معمولا از سوی مشاوران املاک رعایت نشده و آنها مبالغ بیشتری را از متعاملین دریافت می‌کردند. مطابق مصوبه هیئت دولت، کمیسیون مشاوران املاک بر اساس ارزش منطقه‌ای معاملات تعیین شده از سوی کمیسیون تقویم املاک، محاسبه خواهد شد.
به‌عنوان نمونه تهران در این کمیسیون به 100 بلوک تقسیم شده و متوسط قیمت املاک هر بلوک بر اساس شاخص‌های مختلف برای یک سال تعیین خواهد شد.
*تجهیز مشاوران املاک به دستگاه‌های پوز سازمان امور مالیاتی
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی دیروز از ضرورت تسریع در تجهیز بنگاه‌های املاک به دستگاه‌های پوز سازمان امور مالیاتی برای دریافت "حق العمل" مشاوران خبر داده است. این برنامه تقریبا شبیه برنامه فروش نان با آرد یارانه‌ای است و نانوانی‌ها دستگاه‌های پوز مخصوصی دارند که مردم از طریق آن می توانند نیاز روزانه خود به نان را خریداری کنند.
پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در سخنان خود با تاکید بر ضرورت اتصال سامانه کد رهگیری به سامانه سازمان امور مالیاتی با هدف دریافت قیمت‌های معاملاتی و اجاری کمیسیون تقویم املاک به صورت آنلاین، گفته است: این کار نیازمند تغییرات در ساختارهای نرم‌افزاری است و پس از آن، این موضوع قابلیت اجرا پیدا می‌کند.
وی با اشاره به این‌که دریافت حق العمل مشاوران املاک از طریق دستگاه‌های پوز ضروری است، افزود: بر این اساس سازمان امور مالیاتی باید تمهیداتی بیندیشد با این هدف که بنگاه‌های املاک به دستگاه‌های پوز متصل به سازمان امور مالیاتی، مجهز شوند.
وی با اشاره به اینکه قیمت‌های معاملاتی و اجاری تقویم املاک سالیانه است، تصریح کرد: کمیسیون تقویم املاک هر سال طی چند جلسه که در سازمان امور مالیاتی برگزار می‌شود، قیمت‌های مذکور را برای هر سال مشخص می‌کند. امسال هم جلسه مربوطه برگزار شد. قیمت‌های کمیسیون تقویم املاک همان قیمت‌هایی است که دفاتر اسناد رسمی نیز برای ارائه خدماتشان آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه این چیز جدیدی نیست و سال‌هاست که توسط سازمان امور مالیاتی و دیگر اعضای کمیسیون، تعیین و هر سال اعلام می‌شود و مبنای عمل در یک سال قرار می‌گیرد، اضافه کرد: ثابت بودن قیمت‌ها در یکسال مسئله مهم مصوبه است و طی سال افزایش یا کاهش پیدا نمی‌کند.
وی تاکید کرد: فرآیند مورد اشاره در واقع یک فرآیند اصلاح ساختاری و نهادی در حوزه واسطه‌گری در بازار مسکن است و آثار آن در بلندمت در بازار مسکن خود را نشان خواهد داد و موجب ایجاد شفافیت و اعتماد شده و نظم به این بازار خواهد داد.
*واکنش مشاوران املاک به برنامه وزارت راه
این در حالی است که عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با تسنیم معتقد است برنامه کنونی وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار از طریق بنگاه‌های املاک، بیکاری گسترده مشاوران  را به همراه دارد.
عبدالله اوتادی در این‌باره می‌گوید: اتحادیه املاک بر اساس دستورات دولت در بحث اشتغالزایی موظف و مجبور است به هر شخص متقاضی،‌ جواز کسب فعالیت در بخش مشاوران املاک را بدهد.
وی با بیان این‌که با این رویه غلط مخالف هستیم، ادامه داد: مشاور املاکی شغل بسیار حساسی است و کسی که می‌خواهد جواز کسب دریافت کند با دار و ندار مردم سرکار دارد.
وی تاکید کرد:‌در زمان حاضر به هر فرد متقاضی که سواد خواندن و نوشتن دارد جواز کسب فعالیت در حوزه مشارو املاک داده شود. حتی فردی هم که سواد خواندن و نوشتن نیز ندارد می‌تواند با انتخاب مباشر، جواز کسب دریافت کند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک با بیان این‌که کوچک‌ترین اشتباه مشاور املاک، زندگی مردم را از بین می‌برد به اظهارات مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن درباره ضرورت اتصال دستگاه پوز مشاوران املاک به سازمان امور مالیاتی واکنش نشان داد و گفت: به‌نظر می‌رسد برخی مسئولان وزارت راه درک درستی از وضعیت بازار مسکن،‌مولفه‌های تاثیرگذار در این بخش و نوع برنامه‌های تاثیرگذار برای ساماندهی بازار ندارند.
اوتادی بیان کرد:‌ حدود 1600 دفتر اسناد رسمی در تهران داریم که هیچ شباهتی به بنگاه‌های املاک ندارند. هم‌اکنون حدود 12 هزار مشاور املاک در تهران داریم که به‌طور میانگین حدود 10 نفر در آنها مشغول به‌کار هستند، یعنی حدود 120 هزار نفر. در کشور نیز حدود 5 میلیون نفر به همراه اعضای خانواده در بخش مشاور املاک فعالیت دارند که رقم قابل توجهی است.
وی با طرح این پرسش که چرا عده‌ای می‌خواهند سفر مشاوران املاک را نابود کنند،‌اضافه کرد: واقعیت آن است که عدم تحقق وعده‌ها باعث شده تا هر از چندگاهی دولت‌ها از مشاوران املاک هزینه کنند. در دولت قبل مقصر تمام اتفاقات افتاده و نیفتاده بازار مسکن را مشاوران املاک معرفی می‌کردند. 
وی با بیان این‌که دیواری کوتاه‌تر از مشاوران املاک نداریم، تصریح کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی به وعده‌های خود در بخش مسکن عمل کند هیچ نیازی به اجرای برنامه‌های اینچنینی در این بخش نیست.
وی با تاکید بر این‌که اگر کمیسیون مشاوران املاک هم صفر شود هیچ اتفاقی در بازار مسکن روی نمی‌دهد در خصوص انتقال اتحادیه املاک از وزرات صمت به وزارت راه، اظهار کرد: تاکنون هیچ تغییری ایجاد نشده است، اگر بخواهیم زیر نظر وزارت راه و شهرسازی قرار بگیریم باید از قانون نظام صنفی خارج شویم و موارد قانونی جدید برای ما ایجاد شود.
وی این را هم گفت که معمولا در اواخر اردیبهشت ماه هر سال با داغ شدن بازار مسکن،‌بازار ارائه برنامه‌ها برای ساماندهی نیز داغ می‌شود. اما در مهرماه که بازار فروکش می‌کند دیگر خبری از اجرای برنامه‌ها نیست. معتقدیم باید واقعیت‌های بازار را درک کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی درستی انجام دهیم.


کد مطلب: 288371

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/288371/واکنش-اتحادیه-املاک-اتصال-پوز-مالیات-بار-کم-کاری-بازار-مسکن-دوش-مشاوران-افتاده

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com