کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازار داغ کاسبی تلفنی به بهانه مشاوره کنکور/ داوطلبان گول موسسات قلابی را نخورند

آنا , 9 مرداد 1401 ساعت 10:33

حزب الله:در حالی بازار مشاوره انتخاب رشته کنکور داغ شده که هنوز نتایج اولیه این آزمون اعلام نشده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در آستانه اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱، آگهی انتخاب رشته در یکی از سایت‌های خبری باعث شد ترغیب شوم و آگهی را باز کنم تا ببینم چه خدماتی را برای انتخاب رشته به کنکوری‌ها ارائه می‌دهند. موسسه به نام فردی در شمال تهران بود. در قسمت تماس با ما شماره‌ای درج شده بود که با آن تماس گرفتم شماره با ۹۰۹۹۰ آغاز می‌شد، در محل درج شماره عنوان شده بود که تنها با تلفن ثابت شماره‌گیری کنید. با تلفن خبرگزاری شروع به شماره‌گرفتن کردم، اما به محض اینکه عدد ۹ را شماره‌گیری می‌کردم بوق ممتد اشغال اجازه ادامه شماره‌گیری را نمی‌داد.

پس از زیرورو کردن سایت توانستم شماره دیگری پیدا کنم تا بتوانم از آن طریق اطلاعات مورد نیازم را به دست آوردم. به محض منشی تلفنی پاسخ داد، گفت که باید برای مشاوره همان شماره را بگیرم. پس از اینکه گفتم نمی‌توانم با آن شماره ارتباط برقرار کنم، گفت که می‌توانم شماره دیگری را در اختیارتان بگذارم، اما باید ۶۸ هزار تومان پرداخت کنید. گفتم من که هنوز از چیزی استفاده نکرده‌ام که بخواهم پولی پرداخت کنم، منشی پاسخ داد که پس از پرداخت می‌توانید سؤالات خود را از اپراتور آن خط بپرسید.
تصمیم گرفتم در سایت‌های دیگر جستجو کنم و با آن‌ها ارتباط بگیرم، جالب است که سایت‌های دیگر هم با همین پیش‌شماره ۹۰۹۹۰ شماره تماس معرفی کرده بودند. فقط یکی از آن‌ها در قسمتی که کمتر افراد می‌توانند ببیند اعلام کرده بود که هزینه تماس با این شماره دقیقه‌ای ۸ هزار تومان است.
با یک حساب سرانگشتی اگر روزانه ۲۰۰ نفر با این شماره‌ها تماس بگیرند و فقط ۵ دقیقه صحبت کنند، روزانه ۸ میلیون تومان درآمد نصیب این مؤسسات می‌شود که ماهانه با همین تعداد مشتری درآمد به ۲۴۰ میلیون تومان از یک تماس ساده می‌رسد.
وزارت علوم: موسسات مجوز ندارند
در پیگیری از وزارت علوم دفتر آموزش‌های آزاد مشخص شد که مؤسسات مجوز ندارند چراکه نام تک‌تک مؤسسات را عنوان کردم، نهایتا اعلام کردند که نه هیچ یک از این موسسات از ما مجوز ندارند.
مخابرات: تعرفه را رگلاتوری تعیین می‌کند
با مخابرات تماس گرفتیم که چگونه این خطوط در اختیار این مؤسسات قرار می‌گیرد، پاسخ مخابرات این بود که این خطوط هوشمند عمدتاً در اختیار مراکز مشاوره قرار می‌گیرد و تعرفه آن‌ها از طریق سازمان رگلاتوری (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) تعیین می‌شود.
رگلاتوری: استفاده از تلفن هوشمند ممنوع است
در تماس با سازمان رگلاتوری مشخص شد که از سال ۹۹ نباید این شماره‌ها در اختیار مؤسسات حتی قانونی قرار گیرد، چراکه خدمات مشاوره خدمات مبتنی بر ارزش افزوده است و بر اساس مصوبه ۳۰۰ این سازمان؛ هرگونه جمع‌آوری مبالغ بابت خدمات ارزش‌افزوده برای مشترکین تلفن ثابت و همراه پس پرداخت (دائمی) و پیش‌پرداخت (اعتباری) صرفاً باید از محل اعتبار خدمات ارزش‌افزوده انجام شود.
حال سؤال بزرگ این است که مسئول برخورد با این کاسبان تلفنی کیست؟ دقیقاً چه نهاد دولتی باید این بازار دلالی را جمع‌آوری کند تا هر روز از جیب مردم کاسته نشود و بر زر و سکه صاحبان این مؤسسات افزوده شود. آیا وقت آن نرسیده که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این مؤسسات را سامان دهند تا سرکسیه‌کردن کنکوری‌ها به پایان برسد؟ متأسفانه در این زمینه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پاسخگوی خبرنگار آنا نبودند تا نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند و بگویند که چه برنامه‌ای برای برخورد با این مؤسسات دارند. با این حال امید می‌رود که مسئولان نسبت به چگونگی فعالیت این موسسات حساس شوند و اقدامات نظارتی لازم را انجام دهند.
 


کد مطلب: 288362

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/288362/بازار-داغ-کاسبی-تلفنی-بهانه-مشاوره-کنکور-داوطلبان-گول-موسسات-قلابی-نخورند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com