کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استخراج رمزارزها غیراقتصادی می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان , 7 تير 1401 ساعت 9:03

حزب الله:اگر بیت کوین یک کشور بود، به عنوان بیست و نهمین مصرف کننده برق در سراسر جهان شناخته می‌شد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،گزارشی که در سال ۲۰۲۱ میلادی از سوی دانشگاه کمبریج منتشر شد، نشان داد که مصرف برق سالانه شبکه بیت‌کوین، ۱۲۹ تراوات ساعت (TWh) برآورد شده است؛ برای درک این موضوع باید توجه کرد که اگر بیت کوین یک کشور بود، به عنوان بیست و نهمین مصرف کننده برق در سراسر جهان شناخته می‌شد.
در زمان انتشار گزارش دانشگاه کمبریج، شبکه بیت کوین انرژی بیشتری نسبت به کشور‌هایی مانند آرژانتین و هلند مصرف می‌کرد و با پیچیده‌تر شدن فرآیند استخراج آن، بسیاری از کشور‌ها با قوانینی برای کاهش فشار فزاینده بر زیرساخت‌های انرژی خود، وارد عمل شده‌اند.
کشور/ایالت مصرف برق سالانه
چین ۶۵۴۳ تراوات ساعت
آمریکا ۳۹۸۹ تراوات ساعت
نیویورک ۱۶۱ تراوات ساعت
بیت کوین ۱۲۹ تراوات ساعت
نروژ ۱۲۴ تراوات ساعت
آرژانتین ۱۲۱ تراوات ساعت
هلند ۱۰۸.۸ تراوات ساعت

ممنوعیت استفاده از شبکه سراسری برق برای استخراج رمزارز در ایران

سال ۱۳۹۸ ایران استخراج بیت کوین را به رسمیت شناخت و صدور مجوز برای شرکت‌های استخراج کننده را آغاز کرد؛ در کنار آن، قوانینی از جمله نرخ بالاتر برق و دستور فروش تمام بیت کوین استخراج شده به بانک مرکزی را نیز در نظر گرفت.
وزارت نیروی ایران از ابتدای تیر، برق تمام مراکز مجاز استخراج رمزارز را قطع کرد؛ ضمن آن که آمار شناسایی مراکز غیرمجاز را نیز منتشر می‌کند.
آقای مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور، گفته بود: ۱۱۸ مرکز مجاز استخراج ارز دیجیتال در کشور وجود دارد که باید از ابتدای تیر، برق خود را از شبکه سراسری قطع کنند.
دیروز در ساعات اوج مصرف، شبکه برق ایران شاهد مصرف بیش از ۶۵ هزار و ۵۰۰ هزار مگاواتی مصرف بود و برای دومین بار از ابتدای سال، رکورد مصرف برق در کشور شکسته شد.
 

سایر کشور‌ها چگونه واکنش نشان داده اند؟

در فوریه سال ۲۰۲۲، دولت قزاقستان هزینه‌های برق بالاتری را برای استخراج کنندگان رمزارز در این کشور پیشنهاد کرد که تعرفه استخراج رمزارزها را از ۰.۰۰۲۳ دلار در هر کیلووات ساعت به ۰.۰۱ دلار افزایش می‌دهد. دولت قزاقستان همچنین مالیات بر کارت‌های گرافیک (GPU) و تجهیزات مورد نیاز برای این فعالیت را هم پیشنهاد کرد.
در دسامبر سال ۲۰۲۱، روسیه برای مبارزه با مصرف نامناسب انرژی، افزایش تعرفه‌ها را پیشنهاد کرد که این کار، با هدف دریافت هزینه بیشتر از استخراج‌کنندگان رمزارز در این کشور انجام شده است. در ماه مه سال ۲۰۲۲، آژانس ضد انحصار روسیه نیز پیشنهاد کرد، از افرادی که ارز‌های دیجیتال را در منازل خود استخراج می‌کنند، هزینه‌های برق بیشتری دریافت شود.
امسال، چهار استان چین نیز اعلام کردند که در صورت کشف هرگونه فعالیت استخراج رمزارز، به عنوان نوعی جریمه مالی، هزینه‌های برق را افزایش می‌دهند. چین استخراج رمزارز را در سپتامبر سال ۲۰۲۱ ممنوع کرد، اما فعالیت‌های استخراج زیرزمینی همچنان ادامه دارد.
هفته پیش، یک استان دیگر چین اعلام کرد که از مزارع استخراج ارز‌های دیجیتال غیرقانونی، ۲ یوان به ازای هر کیلووات ساعت برق مصرفی در دوره‌ای که کار می‌کردند، دریافت می‌کند.
اوایل این ماه، ایالت واشنگتن در آمریکا هم، لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، ماینر‌های بیت‌کوین با افزایش نرخ برق مواجه می‌شوند که طبق پیش بینی قانون‌گذاران، این امر منجر به افزایش ۲۹ درصدی قبض‌های برق برای استخراج‌کنندگان رمزارز در بخش چلان این ایالت خواهد شد.

کاهش سودآوری استخراج رمزارز با استفاده از تجهیزات قدیمی و غیربهینه

روزنامه گاردین به نقل از دیجی اکونومیست (یک پایگاه تحلیل ارزهای دیجیتال) نوشته، مقدار برق مصرف شده از سوی بزرگترین شبکه‌های ارز‌های دیجیتال به علت بحران ریزش قیمتی در بازار رمزارزها، تا ۵۰ درصد کاهش یافته، اما همچنان، مصرف برق شبکه بیت کوین معادل مصرف سالانه آرژانتین است.
طبق این گزارش، کاهش برق مصرفی برای اتریوم به عنوان عامل بسیاری از بحران‌های اخیر در پروژه‌های رمزنگاری، از همه رمزارزها شدیدتر بوده و از اوج ۹۴ تراوات ساعت در سال به ۴۶ تراوات ساعت در سال کاهش یافته، اما همچنان معادل میزان مصرف سالانه کشور قطر است.
در تحلیل دیجی اکونومیست آمده، ارزش ماینرها در مناطقی با برق گران قیمت کاهش یافته و دستگاه‌های استخراج قدیمی‌تر و ناکارآمد، قادر به کسب سود نیستند. الکس دی وریس، اقتصاددان هلندی دیجی اکونومیست گفته، تجهیزات غیربهینه یا تحت شرایط نامناسب (مثلاً خنک کننده ناکارآمد)، استخراج رمزارزها را از حالت اقتصادی بودن خارج می‌کند. برای تجهیزات استخراج بیت کوین، این یک مشکل بزرگ است، زیرا نمی‌توان آن‌ها را برای انجام کار دیگری تغییر کاربری داد.


کد مطلب: 285700

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/285700/استخراج-رمزارزها-غیراقتصادی-می-شود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com